ken8 Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 Har tenkt å sette opp en media-pc. Skal spille musikk, film, håper også å få koblet opp PS2 og se litt tv. Er ikke dvd-freak, så kommer ikke til å styre med ffdshow(eller hva det heter), men vil gjerne bruke prosjektoren til alt mulig, også surfing, hva kreves av oppløsning da? Til vanlig bruk liker jeg høy oppløsning, men når det gjelder prosjektoerer er jeg helt blank. En annen viktig ting i en meida-pc er jo fjernkontrollen! Er nesten sikker på at jeg vil ha med radio signaler, hva anbefaller dere? Microsoft sin er vel kun IR? Ken8 Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 Generellt så vil det holde med en som har 800x600 native oppløsning. Tror de fleste kan skalere bildet opp til iallefall 1024x768. -C- Lenke til kommentar
MoNoXiDe Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 (endret) Det er et par ting du bør huske på når du kjøper projektor. Det første er om du skal ha LCD eller DLP projektor (CRT projektor utelater jeg ettersom de er DYRE....) De forskjellige typene har sine fordeler og ulemper. DLP ulemper : "regnbue effekten", Dvs at hvis du flytter blikket litt fort fra feks venstre til høyre så vil du se at det du fokuserer på (feks. en tekst) vil bli hengende igjen i forskjellige farger. Eks : Se vedlegg. DLP fordeler : Er veldig gode på sortnivå, som jeg mener er veldig viktig for en projektor. Gjengir veldig gode farger. LCD ulemper : Ikke fult så bra sortnivå, du har screendoor effekt. Dvs at du ser et rutemønster på lerretet hvis du sitter for nærme. Dette problemet vil variere etter hvor god/dyr projektor du kjøper. LCD fordeler : Slipper regnbue effekten (som jeg selv er fryktelig plaget med), litt billigere i innkjøp som regel. Du bør også ha minst 1280x720 oppløsning ettersom det er den nye HD standarden i Europa. Min annbefaling er Panasonic PT-AE700E LCD projektor. Der får du mye for pengene (Koster vel ca 10000,- pr dags dato.), men jeg vet ikke hvor mye penger du har tenkt å legge ut på dette.... Håper jeg hjalp deg litt på vei. Lykke til!! edit : Her er en tråd på avforum som tar opp forskjellene på de forskjellige teknologiene. Hvis det er noe mer du lurer på, så sjekk der. http://avforum.no/forum/showthread.php?t=3640 Edit 2 : Glemte seff en viktig ting, jo høyere kontrast jo bedre!! Endret 13. november 2005 av MoNoXiDe Lenke til kommentar
ken8 Skrevet 13. november 2005 Forfatter Del Skrevet 13. november 2005 Takker for et veldig bra svar! Hadde håpet å få en prosjektor for 5-7tusen, men det er vel med dette som alt det andre: Desto mer du vet, desto mer kresen blir man og prisen går fort i været da. Jeg er hvertfall enig med deg i at 1280x720 er et must for HD sendinger og filmer sikkert er her for fult om 1-2år. Leste om Panasonic PT-AE700E LCD i prisguiden og har jo fått gode karakterer. Nå er ikke jeg noen bilde-freak, hva tror dere om å kjøpe brukt? Mvh. Ken8 Lenke til kommentar
MoNoXiDe Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 (endret) Helt greit å kjøpe brukt, men sjekk hvor mange timer pæra på projektoren har gått. Dette vil du ofte finne i servicemenyen på projektoren. Pærene til projektoren er forholdsvis dyre (ca 2000-5000,-) En annen ting er at "gamle" lcd projektorer vil etter som tiden går få slitte lcd paneler som igjen vil gi dårligere bilde. Med andre ord du bør ikke kjøpe en "trollgammel" LCD projektor. Edit : Skriveleif. Edit 2 : Spørsmål : Har du total lyskontroll i rommet hvor du har tenkt å ha projektoren? Projektorer får du best utnyttet i mørke rom. Det er derfor ofte (film)projektorer har forholdsvis lav lysstyrke (800-1200 ansilumen). data projektorer har ofte høy ansilumen (1500+++) ettersom de som regel skal brukes i opplyste rom som feks kontorlokaler. Endret 13. november 2005 av MoNoXiDe Lenke til kommentar
ken8 Skrevet 13. november 2005 Forfatter Del Skrevet 13. november 2005 Det er en kjeller uten vinduer, så rommet passer perfekt. Har lyst til å lage en bar der, slik at vi kan se fotball, video, spille PS2 osv. Ønsker også å kunne spille musikk også ha slike plugins som følger musikken i bakgrunn. Hvordan blir det å ha så mye koblet opp mot prosjektoren, er man nødt til å ha en swtiche boks før prosjektoren? Slik jeg tenker meg blir det PC, PS2, TV(den kjører jeg vel gjennom pc'en) og et karaoke anlegg(scart). Lenke til kommentar
MoNoXiDe Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 (endret) Det du må passe på da er enkelt å greit, kjøpe en projektor med mange innganger. Ta feks den nevnte Panasonicen, Der kjører du PC via DVI/HDMI, PS2 via S-video, karaoke annlegg via komposite eller komponent. Eventuelt du kan kjøpe en vanlig switchboks på chlas Olson eller en DVDO Iscan (som er dyr.....) og bruke den som en switchboks. Da får du scaler med på kjøpet, en god en sådan! Endret 13. november 2005 av MoNoXiDe Lenke til kommentar
ken8 Skrevet 13. november 2005 Forfatter Del Skrevet 13. november 2005 Hvilken oppløsning er det vanlig kabel-tv har, hvordan blir dette på en 1280x720 prosjektor? Det samme spørsmålet gjelder for PS2. Vanligvis hvis man har en film på pc'en med lav oppløsning blir det veldig kornete hvis jeg spiller de på laptopen min (1600x1200) man ok på tv. Er både tv og ps2 signalene av en slik oppløsning at dette ikke blir noe problem? Hva med PS3 når denne kommer? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå