rasev Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 Har en 1992 mod Volvo 850 GLT. Er ganske sikker på at det er hydraulisk clutch og at den bruker samme hydraulikkolje som bremsesystemet. Lurer på om clutchen bare er slitt eller om det kan være noe med olja, fordi clutchen tar veldig brått, og så litt mindre liksom. Sånn at det er veldig vanskelig å unngå nøkking i giring og start... Nivået på bremse+clutch-væska er litt over maksimum. Kan nivået, eller noe med hydraulikken være grunnen til at clutchen er så rar, eller er det bare clutchen som er slitt? evt. andre grunner?? Lenke til kommentar
gorber Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 Det kan være luft i systemet. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 Tror du burde bytte clutch/bremse veska, det er antageligvis vann i den + at den nok er blitt grumsete. At bremseveska i beholderen ser fin ut er ingen indikasjon på bremseveskas faktiske tilstand, men det finner du ut ved å lufte systemet, er bremseveska klar rød så er den i orden men er den derimot grumsete gul så er den skikkelig dårlig. Lenke til kommentar
rasev Skrevet 13. november 2005 Forfatter Del Skrevet 13. november 2005 Takk for svar Den ser fryktelig gul ut!! Er det vanskelig å bytte olja og lufte bremse+clutch-systemet? Noen som vet om noen how to's på det? Har bare vært borti lufting av bremser på mc tidligere... Lenke til kommentar
kensyv Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 (endret) klar rød bremsevæske? dn var ny for meg hvertfall.. alle jeg har vært borti har vært gule både nytt og "brukt" men finnes vel noen jeg ikke har sett da forskjellige how to's jeg fant på google: http://www.ibmwr.org/ktech/brake-bleed.shtml http://www.europeancarweb.com/auto_tools/0404ec_tool/ http://www.unofficialbmw.com/all/brakes/al...rake_fluid.html har ikke lest igjennom alle men så ganske greie ut håper dette var til noe hjelp da Endret 14. november 2005 av kensyv Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Bremseveska kommer i mange farger tillogme blank, men de fleste tilsetter farge for å lettere kunne se om den trenger å byttes, er bremseveska i orden så er den klar uansett hvilken farge den måtte ha, er den grumsete eller tillogme svart så er det høy tid for bytting, med mindre du ønske en ubehagelig overraskelse i nærmeste fremtid. Lenke til kommentar
rasev Skrevet 14. november 2005 Forfatter Del Skrevet 14. november 2005 min må ha vært gul i utgangspunktet, men jeg tviler ikke på at den er klar for utbytting! -lurer på å sette det bort.. har ikke nok utstyr og sånt. Noen som har erfaringer med det? Mye jobb? Har jo ikke akuratt alt utstyret jeg trenger Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Utstyr? du trenger fint lite for å lufte bremsene Det du trenger: 1 fasnøkkel 1 slange 1 tom brusflaske 2 flasker med bremseveske 1 venn til å trø på bremsepedalen Mer trenger du ikke Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Høres ut som en slitt og flatklemt clutchlamell for meg. Jeg holder en knapp på clutchbytte. Lenke til kommentar
zyrex Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 Nesten litt rart at den er slitt da, jeg har ennå ikke bytta clutch på min '83 .. Og den er like god den dag i dag.. Lenke til kommentar
otis Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 Du har ikke en automatisk utslitt klutsj bare fordi at bilen er gammel, det har mere å si at bilen har rullet endel kilometer. Min forrige Mazda 626 hadde rullet 320000 km og det hadde aldri blitt byttet klutsj på den, men klutsjen var meget bra ingen antydning til dårlig grep der nei. Lenke til kommentar
zyrex Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 Neinei, vet jo det da.. Min har forøvrig rulla litt over 320.000 km nå.. sånn btw.. Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 Det kommer jo an åssen clutchen har blitt brukt også. Den forige eieren av bilen jeg har nå hadde tydligvis voldtatt clutchen til de grader da jeg måtte skifte den ved ca 109000km. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 Clutchbytte er normalt et sted mellom 100 og 300'000km. Det kommer veldig an på bruken. Om en bil ofte blir kjørt med mye last, gjerne med bakkestarter osv, sliter det mye. Vandrer bilen mest fram og tilbake på motorveien kan clutchen vare i evigheter. Lenke til kommentar
rasev Skrevet 15. november 2005 Forfatter Del Skrevet 15. november 2005 Volvo'n min har gått 217000, så det kan jo være clutchen... Men det hadde vært digg om det bare var bremsevæska! Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Volvo'n min har gått 217000, så det kan jo være clutchen... Men det hadde vært digg om det bare var bremsevæska! 5158048[/snapback] Når clutchen slites stiger nivået i beholderen til clutchen. ( Når det gjelder biler med wire, vil pedalen bli "høyere" og wiren må slakkes ) Det høres kansje litt rart ut, men slik er det faktisk. Det høres ut som det er tid for bytte ja... Grei måte å teste clutchen på er: Varm motor. Dra på handbrekk. Velg et høyt gear (4eller5) Sett hælen på bremsepedalen samtidig som du gir gass med samme fot. Øk turtall til ca 3000r/m og slipp ut clutchen. Trø på med gass samtidig. Ikke glem å ha foten på bremsen samtidig! Hvis motoren fortsetter å gå etter at clutchen er sluppet kan du trygt sette bilen på verksted. PS. Denne testen kan knekke det siste av friksjonsbelegget og bilen kan miste all fremdrift. MVH mekaniker på heltid Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 Som "Mekotekniker'n" sier, har du en clutch som er med wire vil clutch pedalen være høyere enn bremsepedalen, da er det påtide å bytte. Belleg deg på å punge ut over 6000,- på et verksted. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå