Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Clutch som tar ugjevnt..


rasev

Anbefalte innlegg

Har en 1992 mod Volvo 850 GLT. Er ganske sikker på at det er hydraulisk clutch og at den bruker samme hydraulikkolje som bremsesystemet.

Lurer på om clutchen bare er slitt eller om det kan være noe med olja, fordi clutchen tar veldig brått, og så litt mindre liksom. Sånn at det er veldig vanskelig å unngå nøkking i giring og start... Nivået på bremse+clutch-væska er litt over maksimum. Kan nivået, eller noe med hydraulikken være grunnen til at clutchen er så rar, eller er det bare clutchen som er slitt? evt. andre grunner??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du burde bytte clutch/bremse veska, det er antageligvis

vann i den + at den nok er blitt grumsete. At bremseveska i

beholderen ser fin ut er ingen indikasjon på bremseveskas

faktiske tilstand, men det finner du ut ved å lufte systemet, er bremseveska klar rød så er den i orden men er den derimot grumsete gul så er den skikkelig dårlig.

Lenke til kommentar

klar rød bremsevæske? dn var ny for meg hvertfall.. alle jeg har vært borti har vært gule både nytt og "brukt" men finnes vel noen jeg ikke har sett da :p

 

forskjellige how to's jeg fant på google:

http://www.ibmwr.org/ktech/brake-bleed.shtml

http://www.europeancarweb.com/auto_tools/0404ec_tool/

http://www.unofficialbmw.com/all/brakes/al...rake_fluid.html

 

har ikke lest igjennom alle men så ganske greie ut ;)

 

håper dette var til noe hjelp da

Endret av kensyv
Lenke til kommentar

Bremseveska kommer i mange farger tillogme blank,

men de fleste tilsetter farge for å lettere kunne

se om den trenger å byttes, er bremseveska i orden

så er den klar uansett hvilken farge den måtte ha,

er den grumsete eller tillogme svart så er det høy tid

for bytting, med mindre du ønske en ubehagelig overraskelse

i nærmeste fremtid.

Lenke til kommentar

min må ha vært gul i utgangspunktet, men jeg tviler ikke på at den er klar for utbytting!

 

-lurer på å sette det bort.. har ikke nok utstyr og sånt. Noen som har erfaringer med det? Mye jobb? Har jo ikke akuratt alt utstyret jeg trenger

Lenke til kommentar

Du har ikke en automatisk utslitt klutsj bare fordi at bilen er gammel, det har mere å si at bilen har rullet endel kilometer.

Min forrige Mazda 626 hadde rullet 320000 km og det hadde aldri blitt byttet klutsj på den, men klutsjen var meget bra ingen antydning til dårlig grep der nei.

Lenke til kommentar

Clutchbytte er normalt et sted mellom 100 og 300'000km. Det kommer veldig an på bruken. Om en bil ofte blir kjørt med mye last, gjerne med bakkestarter osv, sliter det mye. Vandrer bilen mest fram og tilbake på motorveien kan clutchen vare i evigheter.

Lenke til kommentar
Volvo'n min har gått 217000, så det kan jo være clutchen... Men det hadde vært digg om det bare var bremsevæska!

5158048[/snapback]

 

Når clutchen slites stiger nivået i beholderen til clutchen. ( Når det gjelder biler med wire, vil pedalen bli "høyere" og wiren må slakkes ) Det høres kansje litt rart ut, men slik er det faktisk. Det høres ut som det er tid for bytte ja...

Grei måte å teste clutchen på er: Varm motor. Dra på handbrekk. Velg et høyt gear (4eller5) Sett hælen på bremsepedalen samtidig som du gir gass med samme fot. Øk turtall til ca 3000r/m og slipp ut clutchen. Trø på med gass samtidig. Ikke glem å ha foten på bremsen samtidig! Hvis motoren fortsetter å gå etter at clutchen er sluppet kan du trygt sette bilen på verksted.

PS. Denne testen kan knekke det siste av friksjonsbelegget og bilen kan miste all fremdrift.

MVH mekaniker på heltid

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...