Gå til innhold

Prisforskjeller


Anbefalte innlegg

Det virker som om prisene på harddisker er noe av det som varier mest på hardware markedet. Jeg søkte for eksempel på prisguiden, og fant to harddisker; den ene på 200GB og den andre på 180GB. Begge har 7200 RPM, men den siste koster 11000 mer enn den første! Nå er jeg langt fra noen ekspert på HDD'er (sannsynligvis derfor jeg skriver dette), men dette virker litt drøyt. En ting jeg f.eks ikke klarte å sammenligne var følgende: "The Barracuda 180 advances areal densities to more than 15 Gbytes and sustained data rates as high as 47 Mbytes per second." Kanskje dette er veldig bra, men hvorfor så stive priser?

 

En annen ting er SCSI disker. (At du får en "Compaq RAID Array 8000 SCSI,2HSZ80,Opal som riktignok er litt mer enn en harddisk for 1239999,- på PSData sier kanskje litt.) Videre er det masse ting oppunder 500000 som sannsynligvis er datamaskiner med massevis av heftige SCSI disker. Er disse nødvendige? Kanskje den dyreste SCSI tingen jeg helt sikkert vet er en harddisk, er en IBM, SCSI 73.4GB U160SCSI 10krpm for den nette sum av 11.085 NOK. Denne har kun 2800rpm mer enn en typisk 80GB IDE disk. Og hvis man setter denne i et økonomisk RAID-oppsett med en annen, så blir jo det atskillig billigere enn å kjøpe SCSI.

 

Oppdaget at den 180GB'en var SCSI. Hva det har å si for forskjellen aner jeg ikke. Men hvis folk er uvitende om det, taper man sikkert ikke mye på å holde prisene høye.. Er dette svindel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det utstyret som du nevner der er utstyr til meget kraftige servere som har veldig mangen brukere på en gang raid 5 scsi med f.eks 8 disker gir en vannvittig lese og skrivehastighet samtidig som det er sikkert.

Ingen som bruker sånt på en vanlig pc.

 

_________________

AMDXp 1800+

Msi kt3 ultra aru

512Mb samsung pc2700

Ati radeon 8500(Snart radeon 9700pro)

Wdc 80gb 8mb cache

SB Audigy Player

Koolance miditower vannkjøling

Cpu 25-29c

3d mark 2oo1se:8937poeng

 

[ Denne Melding var redigert av: sub1343 på 2002-08-27 23:21 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-27 23:20, sub1343 skrev:

Det utstyret som du nevner der er utstyr til meget kraftige servere som har veldig mangen brukere på en gang raid 5 scsi med f.eks 8 disker gir en vannvittig lese og skrivehastighet samtidig som det er sikkert.

Ingen som bruker sånt på en vanlig pc.


 

 

Jeg er fullt klar over at det kraftigste utstyret ikke er for hjemme PC'er, men jeg synes likevel prisen virker drøy forskjellene tatt i betrakning.

Lenke til kommentar

Forskjellene er store. Når man skal se på ytelsen til en disk kan man ikke bare se på størrelse og spinn hastighet. Sammenlikn tall som Seek time og bufferstørrelse. Seagaten er ganske unik i ytelse, det finnes ikke mange IDE disker som kan konkurere med den, derav priseforskjellen (tilbd og etterspørsel). Denne disken er for spessiele behover, ikke bare for at man synes det er kult og ha raskere maskin enn kameraten.

 

Bare sånn til generell vurdering; De fleste IDE disker går ikke over 2MB i bufferstørrelse. Noen få har 8MB, men det er ikke mange (typiske "spessial edition"). Seagaten har 16MB. Dette sammen med en søktid på 7.4ms, som er 15-25% raskere enn konkurentene på samme størrelse, gjør den til en killer når det gjelder ytelse. Dette er en ytelses forskjell det faktisk koster en del og får til (utvikle/produsere), og som de som virkelig trenger det er villig til å betale for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...