Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

motoren fusker med lite bensin på tanken.

apegryn

Anbefalte innlegg

Har et problem med bilen som har oppstått i det siste.

Når jeg har lite bensin på bilen, snakker ikke om tomt, men fra 5-15 liter igjen, hender det at motoren bestemmer seg for å vær slem. Jeg kjenner først at det begynner å nykke litt når jeg kjører. Etter hvert begynner den å fuske mer og mer, og den blir vanskeligere å dra opp i turtallet. Til slutt blir det slik:

1000-1700 o/m: klarer dra, men fusker noe vilt.

1800-2100 o/m: fusker, og vil nesten ikke høyere i turtallet, uansett hvor mye gass jeg gir.

2100-2300 o/m: klatrer seg såvidt på turtallet.

2400-3000 o/m: klarer å akselerere noe bedre, men kjenner det nykker fortsatt.

Det virker rett og slett som om motoren ikke klarer suge nok bensin.

Jeg lurte litt på om slike tanker ventileres? Kan det hende det blir et aldri så lite vakum/trykk i tanken som vanskeliggjør drivstoff-opptak? Fordi jeg har flere ganger stoppet bilen når den begynner å oppføre seg slik, skrudd av tanklokket i et par sek. og satt det på igjen. Da funker bilen normalt en stund fremover.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt lignende problem. Etter at jeg byttet tanken på sierraen ble det omentrent

på samme måte. Måtte ta av slangen på den mekaniske bensinpumpa og blåse til

tanken. Så kunne jeg kjøre noen mil til. Det viste seg senere at filteret i tanken var falt av.

Leif...

Endret av toreae
Lenke til kommentar

det er forgassermotor.

Vil kondens i tanken gi slike symptomer? For kan det det, er det jo godt mulig det er årsaken, siden jeg har hele tiden hatt lite bensin i tanken de siste ukene jeg har kjørt, og været har vært heller ugjestmildt... Noen som kunne forklart litt hvorfor kondens kan skape slike problemer? Så lærer en noe i dag også :D

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar
det er forgassermotor.

Vil kondens i tanken gi slike symptomer? For kan det det, er det jo godt mulig det er årsaken, siden jeg har hele tiden hatt lite bensin i tanken de siste ukene jeg har kjørt, og været har vært heller ugjestmildt... Noen som kunne forklart litt hvorfor kondens kan skape slike problemer? Så lærer en noe i dag også :D

5145491[/snapback]

Neppe kondens, slitt bensinpumpe eller at sugerøret i tanken kan være utett er jo kanskje den mest sannsynlige forkalringen.

Har sett at bensinslanger i oppløsning også har gitt noe lingnende oppførsel.

Har denne bilen et svakt vacum på tanken til vanlig?

Jeg ville ha byttet pumpe og slanger, de er ikke dyre på en slik bil. Jeg regner med det er mekaminsk pumpe?

Har du byttet bensinfilter hvis det er det på denne?

Lenke til kommentar
Neppe kondens, slitt bensinpumpe eller at sugerøret i tanken kan være utett er jo kanskje den mest sannsynlige forkalringen.

Har sett at bensinslanger i oppløsning også har gitt noe lingnende oppførsel.

Har denne bilen et svakt vacum på tanken til vanlig?

Jeg ville ha byttet pumpe og slanger, de er ikke dyre på en slik bil. Jeg regner med det er mekaminsk pumpe?

Har du byttet bensinfilter hvis det er det på denne?

5146155[/snapback]

Men det merkelige er egentlig at bilen kun oppfører seg slik når det er lite bensin på tanken. Og stopper jeg bilen, skrur av lokket i 2 sek. og setter meg inni igjen og kjører, så funker den nokså greit deretter. F.eks. en dag jeg skulle ta en tur på ca 5 mil. Etter ca 1 mil begynte den å fuske og hoppe litt. Jeg luftet tanken, satte meg inn igjen, og kjørte videre. ca 3 1/2 mil senere skjedde det samme igjen. Jeg luftet tanken, kjørte videre.

Og dette var når det var ca 10 liter igjen på tanken. Jeg fylte ca 4l bensin ca halvveis på turen.

Jeg må ærlig si jeg ikke er helt sikker, men skulle nok tro det var en mekanisk pumpe, det er snakk om en 87 mod. passat. Dette å bytte pumpe/slange, har jeg mulighet for å gjøre det selv (har lite mekkerfaring på bil), eller tror du verksted kan fikse det for en 'forholdsvis' liten penge? Eller tror du det kan være noe annet som forårsaker problemet?

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar

Det er tyngre for pumpa å hente bensin når det er lite på tanken.

Får den muligheten, drar den luft i steden.

Pumpen svikter skjelden, men filtre kan være tette og slanger kan være morkne.

Husk at det er en sikt under lokket på pumpa på noen modeller.

Luftinga kan være tett, det er en gravitasjonsventil nær tanklokket anatr jeg, som kan feile.

Feilen kan også ligge i selve tanklokket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...