Gå til innhold

h/k reciever oppgir ekte watt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ekte watt?????

 

Det er mange forskjellige metoder for å trikse med wattmålingene så om de er "ekte" kan vel bare firmaet svare på.

 

Vil nok gjette på at H/K har passelig pålitelige målinger siden de er såpass seriøse lydkomponent-byggere. Med dette mener jeg at de antagelig kan sammenlignes med andre firmaer i omtrent samme prisklasse.

 

En fin måte å sjekke dette på er å se om max effektforbruk oppgitt bakpå forsterkeren er større enn alle lydkanalers oppgitte effektforbruk.

På billige systemer kan man f. eks. lese at forsterkeren trekker max 50W fra strømnettet og at effekt som leveres til høyttalerene er 2*100W. Sier seg selv at dette ikke kan funke.

Lenke til kommentar

Er det en ting som er sikkert, er det at i den store samlingen av forsterkere som faktisk selges fra ymse produsenter; er watt ofte oppgitt rundt der hele forsterkeren legger inn årene for godt og gnistrer.

Problemet blir å finne de som gir et realistisk og troverdig "bilde" av hva forsterkeren leverer, der er h/k, nad, marantz og de gutta der serdeles troverdige; vet jeg kan nevne fler men orker ikke.

Har selv en h/k avr 5000, og den leverer varene til gangs.

 

BTW: watt sier deg egentlig fint lite! ofte mye pr bare.

 

_________________

gunter.gif

 

[ Denne Melding var redigert av: Goebbels på 2002-08-29 00:19 ]

Lenke til kommentar

Ikke bare fins det mange ulike måte å "jukse" med målinger av watt (som oppgitt tidligere), men det fins også ulike måter å måle på.

Dermed blir det jo nesten umulig å sammenligne ulike produkter fra ulike produsenter.

HiFi klubben har løst dette på en bra måte (gjorde hvertfall tidligere). Dersom man leste deres blad så var ofte forsterkere oppgitt med andre verdier enn det produsentene selv hadde oppgitt. HiFi klubben gjorde selv målinger (som de selv påstod var ekte), slik at alle produktene deres skulle kunne sammenlignes på en reel måte.

harman/kardon er forresten kjent som en veldig seriøs aktør på markedet. Kanskje en av de aller mest seriøse.

Lenke til kommentar

Kjøper man fra et ordentlig kvalitetsmerke trenger man ikke være redd for juksewatt. Alle forsterkere hvor det ikke står RMS svart på hvitt, har garantert skrytewatt.

 

Noen forsterkere leverer faktisk høyere effekt enn oppgitt også :smile: NAD C370 har oppgitt 2*120W RMS, men EISA-juryen målte den til hele 2*180W RMS!! :grin:

Lenke til kommentar

RMS formen er ikke helt 'riktig' den heller da... den måler riktignok den faktiske effekten på høytalerutgangen, men det finnes produsenter som oppgir effekt ved både 10 og 15% harmonisk forvrenging (klipping), da sier det seg selv at det ikke er brukbare tall.

 

De var mye flinkere til å levere riktige tall og utgangskarrakteristikker på '70 tallet, nå er det bare de dyreste merkene som leverer skikkelige impedans og effekt-karrakteristikker.

Lenke til kommentar
Quote:


mFaFa skrev (2002-08-29 10:15):

Harman/Kardon oppgir ekte Watt, RMS 8ohm 20-20000hz. Forsterkerne er samtidig kjent for å være strømsterke, som gjør at den kan drive litt krevende høytalere. Blir sikkert mye bedre enn den gamle JVC'en din :smile:



Strømsterke er også doxa og elektro kompaniet sine forsterkere. Eg har en veldig gammel H/K (PM655 vxi) som er strømsterk (ca45amp) og det er bra på den gammle sliteren min. Lyden er ikke den beste lenger, Men det fikset eg med en doxa forforsterker (07 Preamplifier)
Lenke til kommentar

Alle kvalitetsmerker kan kanskje karakteriseres som ganske strømsterke? Det heter forresten ikke elektro kompaniet, men Electrocompaniet! Viktig at man skriver det navnet riktig ;) Mye bra norske produkter på HIFI-markedet btw. Apropo strømsterk: En kamerat har en litt eldre Rotel effektforsterker som har oppgitt 2*120W RMS og MAX 80A!! Den høres villt strømsterk når til sammenlikning Harman/Kardons AVR8500 (største surround reciever) "bare" kan levere MAX 55A =]

Lenke til kommentar
Quote:


mFaFa skrev (2002-08-31 01:14):

Alle kvalitetsmerker kan kanskje karakteriseres som ganske strømsterke? Det heter forresten ikke elektro kompaniet, men
Electrocompaniet
! Viktig at man skriver
det
navnet riktig :wink: Mye bra norske produkter på HIFI-markedet btw. Apropo strømsterk: En kamerat har en litt eldre Rotel effektforsterker som har oppgitt 2*120W RMS og MAX 80A!! Den høres villt strømsterk når til sammenlikning Harman/Kardons AVR8500 (største surround reciever) "bare" kan levere MAX 55A =]



Doxa har 70watt og 65amp. Du forsto hva eg mente når eg skrev (elektro kompaniet). En liten skrivefeil som eg har mye av. :grin:
Lenke til kommentar

Quote:

100 Watt målt i 8 Ohm blir omtrent 150-180 Watt målt i 4 Ohm etc.


200 Watt målt i 4 Ohm blir ca. 130 Watt målt i 8 Ohm osv..


 

 

Hæææ? Hvor har du fått dette fra?

 

Det idéelle er en forsteker som dobler effekten når man halverer impedansen.

Altså:

100 W ved 8 Ohm

200 W ved 4 Ohm

400 W ved 2 Ohm

800 W ved 1 Ohm

 

Eksepler på ideelle forstekere eller nesten idéelle, er: Mark Levsinson, Krell danske LC Audio. Men de fleste forsterkere gjør ikke dettte, fordi det fort blir veldig dyrt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...