9374j Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 Hei, Jeg har nå 2 stk hard-disker (Western digital begge på 80GB og 120GB). Så har jeg tenkt på å kjøpe en intern disk til, må jeg da kjøpe en IDE-kontroller for PCI for å koble til flere enn 2 hard-disker ? (Har ikke RAID eller støtte for 4 disker). Tenkte på å driste meg til en seagate disk. Specs: Abit NF7-S2: http://www2.abit.com.tw/page/no/motherboar...DEL_NAME=NF7-S2 AMD Athlon XP 3200+ ATI Radeon 9800XT 256MB osv Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 Hvorfor ikke bare kjøpe en S-ATA disk? Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 hvis du bare har en cd-rom enhet kan du ha tre ide harddisker. -Men på det hovedkortet der kan du ha 2 stk s-ata harddisker i tillegg. Lenke til kommentar
9374j Skrevet 25. november 2005 Forfatter Del Skrevet 25. november 2005 Jeg har ikke satt meg så mye inn i S-ATA hard-disker, men hvordan er de i forhold til vanlige IDE-hard-disker? Ulemper? Fordeler? Overføringshastighet? osv Lenke til kommentar
myhken Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 (endret) SATA disker er mer fremtidsrettet. De nyere typene har en rekke funksjoner, men så lenge hovedkortet ditt ikke støtter disse, har de liten betydning. Men kjøper du nytt hovedkort senere, så får du nytte av disse funksjonene. Men uansett er det ingen ulemper med å kjøpe SATA disker. Konkrete fordeler er bl.a 150 mb/s overføring og at det kun er en disk pr kanal. På de gamle IDE diskene har du f.eks to disker på en kabel. Skal du overføre data mellom disse, tar det mye lengre tid enn om du hadde gjort det samme mellom SATA diskene. På min pc overfører jeg ca 2.5 GB pr minutt mellom SATA diskene. Det er MYE mer enn jeg gjorde med PATA (IDE) diskene på forrige pc. Som du ser her bruker jeg ca 1 minutt og 50 sek på 4 GB mellom to SATA disker. Så ikke kjøp ekstra PATA kort eller lignende hvis du har to SATA kontakter. Kjøp SATA disker Endret 25. november 2005 av myhken2 Lenke til kommentar
RiFkinD Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 ulempen med sata er selve kontakten, som ikke sitter spesielt godt fast. Den behøv ikke bli noe ulempe, men jeg som har en trang shuttle, som får mye svinger på ledningen så kunne det godt ha vært en fordel at den satt skikkelig . Men i vanlig stort kabinett blir ikke dette noe problem. dessuten er sata kabelen mye mindre, og ikke så stygg Ville uten tvil gått for sata framfor IDE Lenke til kommentar
holvik Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 Ville uten tvil gått for sata framfor IDE 5207495[/snapback] Enig ! Hvis du bestemmer deg for S-ata ,husk å kjøpe S-ata kabel S-ata. Du må også sjekke om strømforsyningen din støtter S-ata ,hvis ikke må du kjøpe en overgang. Strøm Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 25. november 2005 Del Skrevet 25. november 2005 Myhken2; Hvilket program er det du bruker der? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 Myhken2; Hvilket program er det du bruker der? 5208333[/snapback] Super Flexible File Synchronizer Lenke til kommentar
Kozesmurf Skrevet 27. november 2005 Del Skrevet 27. november 2005 SATA kabler følger somregel med hovedkortet dersom hovedkortet har støtte for SATA. strømkontakten er det værre med og overgang kan somregel kjøpes billig hos en lokal forhandler Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 27. november 2005 Del Skrevet 27. november 2005 SATA kabler følger somregel med hovedkortet dersom hovedkortet har støtte for SATA.strømkontakten er det værre med og overgang kan somregel kjøpes billig hos en lokal forhandler 5213639[/snapback] Det er riktig at de somregel følger med pr i dag, men ikke for 2år siden da dette hovedkortet var kjøpt. Kabelen ser forøvrig slik ut om du leter etter den: Lenke til kommentar
toretors Skrevet 27. november 2005 Del Skrevet 27. november 2005 ulempen med sata er selve kontakten, som ikke sitter spesielt godt fast. Den behøv ikke bli noe ulempe, men jeg som har en trang shuttle, som får mye svinger på ledningen så kunne det godt ha vært en fordel at den satt skikkelig . Men i vanlig stort kabinett blir ikke dette noe problem. dessuten er sata kabelen mye mindre, og ikke så stygg Ville uten tvil gått for sata framfor IDE 5207495[/snapback] Man kan får tak i s-ata-kabler hvor kontakten er vinklet 90 grader, selv om det ikke er sikkert at det vil løse problemet ditt Lenke til kommentar
KAS Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 (endret) Dette er bakdeler i form av påstander og ymse innlegg jeg har lest her og der, bekreft/avkreft dem dere som har erfaring med dette. *Ved installasjon av OS trengs det i mange tilfeller driver. Denne følger med fra produsent på diskett. De som ikke har diskettstasjon vil få et problem. *Vanskeligere å få avlest S.M.A.R.T.-informasjon, programmene må støtte kontrolleren. *Dårlig kabelfeste, kontakten kan lett knekke. *Noe høyere strømforbruk Endret 28. november 2005 av KAS Lenke til kommentar
9374j Skrevet 8. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2005 OK, takk for alle tipsene! Yes, det fulgte med SATA kabel og det er støtte for SATA på hovedkortet mitt. Type SATA 150 RAID. Hva lønner det seg å bruke SATA disken til? OS, spill eller diverse store filer ? Og jeg kan bruke SATA i tillegg til IDE-harddiskene ? Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 Du kan bruke både sata og ide sammtidig. Det er en fordel å ha OS p en ny harddisk fremfor en gammel da harddisker blir raskere hvert år... ...men det er en del jobbing å legge OS over på ny harddisk... For å få best ytelse må du da nemlig innstallere alt om. -Så du får velge selv, for meg hadde valget vært enkelt (legge inn os på nytt) men det er jo ikke alle som er like dreven på slikt... Lenke til kommentar
9374j Skrevet 18. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2005 (endret) Du kan bruke både sata og ide sammtidig. Det er en fordel å ha OS p en ny harddisk fremfor en gammel da harddisker blir raskere hvert år... ...men det er en del jobbing å legge OS over på ny harddisk... For å få best ytelse må du da nemlig innstallere alt om. -Så du får velge selv, for meg hadde valget vært enkelt (legge inn os på nytt) men det er jo ikke alle som er like dreven på slikt... 5267526[/snapback] OK, neida det er vel ikke så vanskelig det... bare legg inn windows på den nye sata disken sikkert. Da tipper jeg oppsett mitt blir noe som dette: SATA disken 250 gb: 20 gb partisjon - OS 230 gb partisjon - Div stuff IDE-harddisk 1 80gb: 80 gb partisjon IDE-harddiske 2 120 gb: 120 gb partisjon Kommentarer? Endret 18. desember 2005 av Mr_PJ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå