Big SturL Skrevet 13. november 2005 Forfatter Del Skrevet 13. november 2005 Enig med alle som har sagt det samme, er nok CPU'en som er overkill for skjermkortet, det vil si at det ikke yter så godt som det skal fordi at cpuen er for treg..Min AMD Athlon 2800+ og mitt X800XT kort klarer Lost Coast, så syns jeg egentlig dette er rart... Får jo nesten bedre enn deg i 3dMark 05 jo 5145755[/snapback] Du er klar over at termet "overkill" vil si at noe er for mye, dvs, skjermkortet blir for mye for prosessoren, ikke omvendt Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 13. november 2005 Forfatter Del Skrevet 13. november 2005 For å svare på den første der, ja det gjør du. Derfor mange maser om at du burde ha "merkeram" (ram som tåler å bli pusha på frekvens og spenning), hvis du har tenkt å OC. Ingen annen grunn egentlig for å betale de ekstra tusen det koster.. Og faktum er at også veldig mange, akkurat som deg, ikke vet så altfor mye om klokking og at hele "planen" som regel går i vasken... Men prøv nå hvertfall, vet ikke hvordan det er med spenning på core på Intel-systemer, det må du nesten høre i OC-delen av forumet. 5145659[/snapback] Spenningen til prosessoren er på 1.375V elns (sitter på annen data nå, så jeg kan ikke sjekke). Spenningen til minnet er på 1.8V. Litt uklart det du skriver, vet ikke helt hva du mener. Men se for deg/dere følgende: Jeg setter FSB til 220MHz og får 3.3GHz på CPU'en; har jeg da også overklokket minnet, eller er frekvensen dets det samme? Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 Enig med alle som har sagt det samme, er nok CPU'en som er overkill for skjermkortet, det vil si at det ikke yter så godt som det skal fordi at cpuen er for treg..Min AMD Athlon 2800+ og mitt X800XT kort klarer Lost Coast, så syns jeg egentlig dette er rart... Får jo nesten bedre enn deg i 3dMark 05 jo 5145755[/snapback] Lost Coast krever ikke så sinnsykt mye som alle vil ha det til, viss du bare har 1gb minne og et skjermkort som takler HDR litt og en brukbar CPU så klarer du å kjøre det helt fint Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 13. november 2005 Forfatter Del Skrevet 13. november 2005 Kjørte en timedemo test i HL2. Fikk 54 fps med 6AF 16AA 1280x1024. Jeg tok også å skrev net_graph 3 i console, da viste netgraphen at jeg hadde omkring 50fps når det var store nyanser, var nede i 40 når det skjedde mye, mens jeg hadde nesten 150 når jeg bare så på en vegg i et mørkt rom. Lenke til kommentar
kavorka Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 Når du øker FSB så øker du også minnefrekvensen. Etter det du har sagt om utstyret ditt så har du normalt en FSB på 200 MHz og en multiplikator på 15 fordi 200 MHz * 15 = 3000 MHz = 3 GHz. Nyere Intel systemer overfører data 4 ganger pr klokkesyklus, dvs at effektiv minnehastighet er 200 MHz *4 = 800 MHz. Minnebrikkene dine er oppgitt til å klare en minnehastighet på 667 MHz, dvs at du bruker en minnedivider på 5/6 for å oppnå dette. 800 MHz * 5/6 = 667 MHz. Når du øker FSB til 220 blir minnehastigheten 220 MHz* 4*5/6 = 733 MHz. Du har da overklokket minnet ditt med ca 10%. Hvor mye minnet ditt kan overklokkes kan du bare finne ut ved å øke hastigheten litt om gangen og teste for stabilitet for hver gang. Hvis du vil finne ut hvor langt prosessoren din kan klokkes uten å bli begrenset av minnet kan du bruke en lavere minnedivider (du finner denne innstillingen i BIOS). Prøv f.eks med en 2/3 divider. Med en FSB på 220 så vil du da få en minnehastighet på 220 MHz *4*2/3 = 586 MHz. Faktisk kan du da øke FSB til 250 MHz før du når 667 MHz i minnehastighet. For å oppnå høyere prosessorhastighet kan du øke prossesorspenningen. Bakdelen er at den blir varmere og at den kan dø hvis du overdriver. Men som regel går det greit å øke med 0,1-0,2 Volt. Jeg har bare overklokket AMD så du burde kanskje google litt for å finne ut hvor mye spenning akkurat din prosessor tåler. Håper dette hjalp deg litt på vei. Lykke til. Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 13. november 2005 Forfatter Del Skrevet 13. november 2005 Når du øker FSB så øker du også minnefrekvensen. Etter det du har sagt om utstyret ditt så har du normalt en FSB på 200 MHz og en multiplikator på 15 fordi 200 MHz * 15 = 3000 MHz = 3 GHz. Nyere Intel systemer overfører data 4 ganger pr klokkesyklus, dvs at effektiv minnehastighet er 200 MHz *4 = 800 MHz. Minnebrikkene dine er oppgitt til å klare en minnehastighet på 667 MHz, dvs at du bruker en minnedivider på 5/6 for å oppnå dette. 800 MHz * 5/6 = 667 MHz. Når du øker FSB til 220 blir minnehastigheten 220 MHz* 4*5/6 = 733 MHz. Du har da overklokket minnet ditt med ca 10%. Hvor mye minnet ditt kan overklokkes kan du bare finne ut ved å øke hastigheten litt om gangen og teste for stabilitet for hver gang. Hvis du vil finne ut hvor langt prosessoren din kan klokkes uten å bli begrenset av minnet kan du bruke en lavere minnedivider (du finner denne innstillingen i BIOS). Prøv f.eks med en 2/3 divider. Med en FSB på 220 så vil du da få en minnehastighet på 220 MHz *4*2/3 = 586 MHz. Faktisk kan du da øke FSB til 250 MHz før du når 667 MHz i minnehastighet. For å oppnå høyere prosessorhastighet kan du øke prossesorspenningen. Bakdelen er at den blir varmere og at den kan dø hvis du overdriver. Men som regel går det greit å øke med 0,1-0,2 Volt. Jeg har bare overklokket AMD så du burde kanskje google litt for å finne ut hvor mye spenning akkurat din prosessor tåler. Håper dette hjalp deg litt på vei. Lykke til. 5147153[/snapback] Takk for alldeles fantastisk svar (Jippi, ikke w00t). Der lærte jeg mer enn et år med forum og reviews! Lenke til kommentar
Winged Monkey Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 Du kan ta en titt på denne siden for info om overklokking med hovedkortet ditt: http://www.digital-daily.com/motherboard/a...aa8/index06.htm Var selv innom tanken på å kjøpe hovekortet du har når jeg oppgraderte sist, så jeg hadde anmeldelsen lagret i bokmerkene mine . Et kort tips som kanskje kan hjelpe med overklokkingen din kan være å oppgradere biosen hvis du ikke har gjort dette siden du kjøpte hovedkortet. I følge artikkelen linket til ovenfor er den medfølgende biosen til hovedkortet visstnok dårlig egnet for overklokking.. Et annet tips (dersom du vil ta den litt lenger ut) er å gå til innkjøp av god kjølepasta og en bedre kjøler. Vil ikke sette deg tilbake stort mer enn 500 kroner.. Kan forsåvidt også bekrefte at ytelse-problemene du har garantert stammer fra det faktum at du kjører med en uoverklokket Intel 3.0Ghz prosessor. Selv hadde jeg problemer med flyten i enkelte spill med en uoverklokket 3.6Ghz prosessor, og 3dmark-scorene mine var ikke så langt unna dine. Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 13. november 2005 Forfatter Del Skrevet 13. november 2005 Du kan ta en titt på denne siden for info om overklokking med hovedkortet ditt: http://www.digital-daily.com/motherboard/a...aa8/index06.htm Var selv innom tanken på å kjøpe hovekortet du har når jeg oppgraderte sist, så jeg hadde anmeldelsen lagret i bokmerkene mine . Et kort tips som kanskje kan hjelpe med overklokkingen din kan være å oppgradere biosen hvis du ikke har gjort dette siden du kjøpte hovedkortet. I følge artikkelen linket til ovenfor er den medfølgende biosen til hovedkortet visstnok dårlig egnet for overklokking.. Et annet tips (dersom du vil ta den litt lenger ut) er å gå til innkjøp av god kjølepasta og en bedre kjøler. Vil ikke sette deg tilbake stort mer enn 500 kroner.. Kan forsåvidt også bekrefte at ytelse-problemene du har garantert stammer fra det faktum at du kjører med en uoverklokket Intel 3.0Ghz prosessor. Selv hadde jeg problemer med flyten i enkelte spill med en uoverklokket 3.6Ghz prosessor, og 3dmark-scorene mine var ikke så langt unna dine. 5147384[/snapback] Takk for tips. Men uheldigvis hjelper de ikke mye da jeg enten skal selge grafikkortet, eller kjøpe ny maskin Men det er toppers at dere kommer med oppbyggende innspill som dette Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 13. november 2005 Forfatter Del Skrevet 13. november 2005 Tok og satte FSB til 226MHz, slik at jeg fikk 3405MHz på CPU. Fikk da 7258 poeng i 3Dmark05. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå