Big SturL Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 (endret) Jeg har nettopp gått til innkjøp av et Gainward GeForce 7800GTX Golden Sample. Jeg kjørte noen 3Dmark tester; 16800 i 03 og 6800 i 05. Dette virket noe lavt, men da jeg sjekket på futuremark sine sider, viste det seg at det var vanlig på en Intel P4 3.0GHz. Jeg lastet ned Lost Coast igår, og spillet anbefalte alt på high, 4aa og 8af på 1024x768 til min maskin. Men laggfritt var det ikke... Lastet også ned HL2, samme problemet der... Er det mulig at ytelsen blir kraftig sveket av prosessoren? Hardwaren min er som følger: Intel Pentium 4 3.0GHz Abit AA8 i925X Corsair Twin2X 1024MB 667Mhz Gainward GeForce 7800GTX GS Endret 12. november 2005 av Big SturL Lenke til kommentar
jacoweb Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 Tipper det er cpuen din som er litt for svak her. Har du god kjøling? Da kan du vel prøve å klokke opp cpuen din litt. Se om det blir noen forandring da. Lenke til kommentar
underground Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 Jeg har et Gainward Golden sample 7800GTX selv og scoren min står i signaturen. Har en AMD 64 3500 venice. og 2 gig OCZ 3200 minne. Så det er nok en mulighet at det er CPU som henger litt etter ja. Mitt system er ikke klokket noe. Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 12. november 2005 Forfatter Del Skrevet 12. november 2005 Tipper det er cpuen din som er litt for svak her. Har du god kjøling? Da kan du vel prøve å klokke opp cpuen din litt. Se om det blir noen forandring da. 5142679[/snapback] Ja... jeg tenkte på det. Men det er jo bare standard kjøler som sitter på, dvs, fattig Intel kjøler som like så godt kunne vært en klump med stål. Lenke til kommentar
jacoweb Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 Du får entenn kjøpe deg en krafigere prosessor, eller en kraftigere vifte. Tror det blir billigere enn å kjøpe nytt system. Feks om du skulle gått over til AMD 64. Noe som hadde vært en stor fordel for deg. Lenke til kommentar
Manx Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 Skal vel ikke se bort i fra at det er cpu som er flaskehalsen. Har et xfx gtx kort som kommer overklokket fra fabrikken (490/1300) og jeg ender opp med litt over 8500. Har en amd 64 4000+ cpu. Er du sikker på at du har slått av aa og af helt av, tror det var noe sånt jeg fikk med aax4 og afx8. Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 12. november 2005 Forfatter Del Skrevet 12. november 2005 Skal vel ikke se bort i fra at det er cpu som er flaskehalsen. Har et xfx gtx kort som kommer overklokket fra fabrikken (490/1300) og jeg ender opp med litt over 8500. Har en amd 64 4000+ cpu. Er du sikker på at du har slått av aa og af helt av, tror det var noe sånt jeg fikk med aax4 og afx8. 5142702[/snapback] 3Dmark scoren er ikke relevant. Hva skal man med 3Dmark liksom? Det som er relevant er det lave antall FPS i HL2. Lenke til kommentar
daniel_984 Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 HL2 er jo veldig CPU begrensa i utgangspunktet da. Angående klokking så ville jeg ikke vært for rask med å dømme kjøleren. Om du leser Stoolman sin tråd, klokka han sin CPU ganske så høyt med boxed-kjøleren. Lenke til kommentar
Manx Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 Skal vel ikke se bort i fra at det er cpu som er flaskehalsen. Har et xfx gtx kort som kommer overklokket fra fabrikken (490/1300) og jeg ender opp med litt over 8500. Har en amd 64 4000+ cpu. Er du sikker på at du har slått av aa og af helt av, tror det var noe sånt jeg fikk med aax4 og afx8. 5142702[/snapback] 3Dmark scoren er ikke relevant. Hva skal man med 3Dmark liksom? Det som er relevant er det lave antall FPS i HL2. 5142705[/snapback] DU skrev i førtste innlegget... Jeg kjørte noen 3Dmark tester; 16800 i 03 og 6800 i 05. Derfor svarte jeg på den delen. Og når det kommer til HL2 - Lost Coast så er kravene for det høye for å si det pent. Det er jo så og si bare en techdemo og jeg lå vel og vaket rundt 35-40 fps med alt på maks. (1280x1024) Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 12. november 2005 Forfatter Del Skrevet 12. november 2005 Og når det kommer til HL2 - Lost Coast så er kravene for det høye for å si det pent. Det er jo så og si bare en techdemo og jeg lå vel og vaket rundt 35-40 fps med alt på maks. (1280x1024) 5142757[/snapback] Jojo, det er greit nok. Men HL2 er ikke like krevende, og et 7800GTX skal klare å kjøre det på max. Men dere som har litt erfaring med overklokking, hvor mye kan jeg presse CPU'en min med boxed kjøler? I idle ligger temperaturen mellom 45 og 50 grader. Lenke til kommentar
daniel_984 Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 (endret) Altså du har problemer med Lost Coast eller HL2 til slutt? Det er som Manx poengterer at Lost Coast skal være sinnsykt hardt å drive, siden den tross alt brifer med HDR+AA teknologien sin.. Angående klokking så må jo deler av systemet ditt tilsvare slik at du får gjort noe. Det beste tipset er vel kanskje bare å prøve, om du har tålmodighet nok. Klokk opp 5MHz i BIOS, kjør P95 et par timer og kjør gjør dette om igjen til du treffer veggen (Systemet bruker unormalt lang tid å starte opp XP/starter ikke opp XP/stopper i XP... med en gang du merker noe unormalt enkelt sagt). Edit: For å vite mer om OC gå til OC-delen av forumet, orker ikke begynne forklare stille hvordan timings og tweake alt mulig rart.. Endret 12. november 2005 av daniel_984 Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 12. november 2005 Forfatter Del Skrevet 12. november 2005 Altså du har problemer med Lost Coast eller HL2 til slutt? Det er som Manx poengterer at Lost Coast skal være sinnsykt hardt å drive, siden den tross alt brifer med HDR+AA teknologien sin.. Angående klokking så må jo deler av systemet ditt tilsvare slik at du får gjort noe. Det beste tipset er vel kanskje bare å prøve, om du har tålmodighet nok. Klokk opp 5MHz i BIOS, kjør P95 et par timer og kjør gjør dette om igjen til du treffer veggen (Systemet bruker unormalt lang tid å starte opp XP/starter ikke opp XP/stopper i XP... med en gang du merker noe unormalt enkelt sagt). Edit: For å vite mer om OC gå til OC-delen av forumet, orker ikke begynne forklare stille hvordan timings og tweake alt mulig rart.. 5142820[/snapback] Det er HL2 jeg har lyst å kjøre laggfritt, Lost Coast bryr meg mindre... Ja, jeg kan vel muligens overklokke litt da. Er 3400MHz en fin frekvens? Lenke til kommentar
daniel_984 Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 Jeg aner ikke. Prøv heller å klokke så langt du tør. Vet ikke hva slags minnebrikker/type CPU/brikkesett du engang har så kan jo egentlig ikke svare hvor langt den vil gå. For alt jeg vet kan den jo stoppe med en gang. Lurer også på hva slags specs du kjører ingame på HL2?? Prøv å kjøre alt maks, inkl AA og AF. Kjør fraps i bakgrunnen og ta opp 5mins med spilletid og se gjennomsnittet ditt. Det blir også vist min/maks-fps. Litt bedre målemetode enn med øynene.. Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 12. november 2005 Forfatter Del Skrevet 12. november 2005 Jeg aner ikke. Prøv heller å klokke så langt du tør. Vet ikke hva slags minnebrikker/type CPU/brikkesett du engang har så kan jo egentlig ikke svare hvor langt den vil gå. For alt jeg vet kan den jo stoppe med en gang. Lurer også på hva slags specs du kjører ingame på HL2?? Prøv å kjøre alt maks, inkl AA og AF. Kjør fraps i bakgrunnen og ta opp 5mins med spilletid og se gjennomsnittet ditt. Det blir også vist min/maks-fps. Litt bedre målemetode enn med øynene.. 5143143[/snapback] Hardwaren min er som følger:Intel Pentium 4 3.0GHz Abit AA8 i925X Corsair Twin2X 1024MB 667Mhz Gainward GeForce 7800GTX GS Jeg prøvde først å klokke via biosen. Satt FSB til 226Mhz og justerte opp volten (vet ikke om jeg skulle gjort det). Justerte også på minne timings og volt, frea 4-4-4-12 til 3-3-310 og fra 1.80v til 2.0v. Da fikk jeg bare svart skjerm... Cleara CMOS jumper og starta opp på nytt. Klokka til 3,3GHz via Windows. Ble mindre lagg i HL2 men fortsatt merkbart. Btw: SuperPI gikk 3 sek raskere Lenke til kommentar
daniel_984 Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 (endret) Hardwaren min er som følger:Intel Pentium 4 3.0GHz Abit AA8 i925X Corsair Twin2X 1024MB 667Mhz Gainward GeForce 7800GTX GS Jeg prøvde først å klokke via biosen. Satt FSB til 226Mhz og justerte opp volten (vet ikke om jeg skulle gjort det). Justerte også på minne timings og volt, frea 4-4-4-12 til 3-3-310 og fra 1.80v til 2.0v. Da fikk jeg bare svart skjerm... Cleara CMOS jumper og starta opp på nytt. Klokka til 3,3GHz via Windows. Ble mindre lagg i HL2 men fortsatt merkbart. Btw: SuperPI gikk 3 sek raskere 5144252[/snapback] :lol: Hahahaha, skjønner ikke hvordan jeg klarte å overse den men!! Oki først av alt så skjønte jeg det slik at du strammet inn timings når du klokka opp, fra 4-4-4-12 ----> til 3-3-3-10. Dette er feil, siden minnebrikkene er satt de timingsene de hadde i utgangspunktet vil de sjelden/aldri klare strammere. Se også på hvorvidt minnebrikkene dine liker så mye høyere spenning. Jeg justerte aldri spenninga lenger opp enn 0.5V (og da fra 1,7--->1,75) når jeg klokka opp. Endret 12. november 2005 av daniel_984 Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 12. november 2005 Forfatter Del Skrevet 12. november 2005 :lol: Hahahaha, skjønner ikke hvordan jeg klarte å overse den men!! Oki først av alt så skjønte jeg det slik at du strammet inn timings når du klokka opp, fra 4-4-4-12 ----> til 3-3-3-10. Dette er feil, siden minnebrikkene er satt de timingsene de hadde i utgangspunktet vil de sjelden/aldri klare strammere. Se også på hvorvidt minnebrikkene dine liker så mye høyere spenning. Jeg justerte aldri spenninga lenger opp enn 0.5V (og da fra 1,7--->1,75) når jeg klokka opp. 5144422[/snapback] Nåja, jeg har mange eksempel på minnebrikker hvor timingsene er strammet inn, fremfor at frekvensen har blitt økt. Men etter at jeg cleara CMOS jumper, så forandra jeg ikke på minneinnstillinger. Jeg klokka KUN CPU via Abits OCGuru. Lenke til kommentar
daniel_984 Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 Jaja, jeg pleier hvertfall å slakke timings etterhvert når jeg klokker opp, for ellers vil maskina bare ikke starte.. Hva ligger klokken din på nå egentlig? Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 13. november 2005 Forfatter Del Skrevet 13. november 2005 Jaja, jeg pleier hvertfall å slakke timings etterhvert når jeg klokker opp, for ellers vil maskina bare ikke starte.. Hva ligger klokken din på nå egentlig? 5144999[/snapback] Altså, nå er jeg n00b på overklokking. Egentlig, så har jeg bare lest om det, praktisert lite. Men setter jeg opp FSB'en til CPU'en, klokker jeg da minnet? Nå kjører jeg standard frekvens på prosessoren, altså 3GHz. Jeg gidder seff ikke ha det skjermkortet med den prosessoren, eller den prosessoren med det skjermkortet. Spørs hva jeg prioriterer, og hva jeg får for maskina mi. Lenke til kommentar
daniel_984 Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 For å svare på den første der, ja det gjør du. Derfor mange maser om at du burde ha "merkeram" (ram som tåler å bli pusha på frekvens og spenning), hvis du har tenkt å OC. Ingen annen grunn egentlig for å betale de ekstra tusen det koster.. Og faktum er at også veldig mange, akkurat som deg, ikke vet så altfor mye om klokking og at hele "planen" som regel går i vasken... Men prøv nå hvertfall, vet ikke hvordan det er med spenning på core på Intel-systemer, det må du nesten høre i OC-delen av forumet. Lenke til kommentar
Shaper^ Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 (endret) Enig med alle som har sagt det samme, er nok CPU'en som er overkill for skjermkortet, det vil si at det ikke yter så godt som det skal fordi at cpuen er for treg.. Min AMD Athlon 2800+ og mitt X800XT kort klarer Lost Coast, så syns jeg egentlig dette er rart... Får jo nesten bedre enn deg i 3dMark 05 jo Endret 13. november 2005 av Shaper^ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå