Gå til innhold

Hva er denne filen-->pagefile?

Gaston

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+8745264

Det var da voldsomme størrelser..? Pagefile brukes når RAM'en på maskinen er full, og denne filen får en dedikert plass på harddisken til dette. Sjekk innstillingene:

Kontrollpanel -> System -> Avansert -> Ytelse (Settings) -> Avansert -> Virtuelt Minne

Litt usikker på norsk-oversettingene, men det burde likne.

Her ser du hvertfall hva som er innstillingene for pagefilen, og hvor mye som windows tar i bruk på hver partisjon eller harddisk.

Lenke til kommentar

Ja, det var litt av noen størrelser! Trodde pagefile.sys ikke skulle overstige 4GB...?

Uansett, som [mogu] sier, dette er virtuelt minne/swapfil. Google hvis du vil vite mer.

Hvis det er mulig, vil jeg anbfale deg å slette disse filene. Det vil ta lang tid hvis du får det til og ved neste oppstart av Windows vil disken jobbe mye, da den oppretter pagefila på nytt. Mulig du må gjøre dette fra DOS eller utenfor Windows på en eller annen måte. Tror nemlig ikke du får slettet pagefil.sys fra Windows.

Hvis du sjekker innstillingene som [mogu] viser til, anbefaler jeg at du setter Windows til å styre virtuelt minne automatisk. Mange tips-sider sier man burde ha en fast swapfil på 1.5 x RAM. Dette var kanskje tilfelle med Windows 98, som hadde elendig minnehåndtering og maskina hadde lite fysisk minne. Idag er situasjonen en annen (heldigvis).

Lykke til!

Lenke til kommentar

Pagefile kan muligens ha blitt så store hvis du har kjørt programmer som har spist store mengder minne. Slikt er ikke normalt, men kan skyldes minnelekkasje på grunn av dårlig programmering. Men om det er tilfelle burde filene igjen blitt mindre etter restarting av maskinen. Det er også vanligvis mulig å finne synderen i task manager.

Jeg har satt opp en liten pagefile på C: på omtrent 2MB. (Jeg så dette anbefalt på en eller annen side). På en annen harddisk har jeg en til med minimum lik RAM på maskinen, og max på 2x RAM på maskinen. Hvis du bare har en fysisk harddisk kan du like godt ha alt på C: partisjonen.

Endret av Mythos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...