Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bor 500 meter for langt unna sentralen, bredbånd.

Anbefalte innlegg

Hei, nå har Telenor endelig bygd ut bredbånd, her jeg bor, dvs. sentralen som er omtrent 7500 meter unna. Grensen for ADSL er vel 7000 meter, eller var det 5000?

Uansett, å bo 500 meter unna synes jeg er utrolig kjipt. :roll: Jeg bruker jo internett optill 4 timer om dagen av og til. 56k-modem... :thumbdown:

Jeg har hørt at folk har fått bredbånd selv om de bor delvis for langt unna. Så mine spørsmål blir vel hvorfor kunne de få det? Tror dere det er mulig for oss å få bredbånd selv om vi bor for langt unna? Evt. hva må jeg gjøre?

Utrolig kjip situasjon :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ok, har sjekket:

Total linjelengde inkludert inntak: 6484 meter. Dette er jo da for langt. ganske sugent! :ermm:

Hva må til for å i det hele tatt kunne få bredbånd hit?  :(

5143037[/snapback]

Mitt forslag, hvis det er mulighet til det foreksempel er: trådløst internett. Har du noen du kjenner som bor nærmere sentralen enn det du gjør, men samtidig har sikt til der du bor så kan du bli enig med dem om å sette opp en antenne på hustaket og du setter opp en også slik at du kan sette opp trådløs link, det funker fint det. Men du bør jo ha retningsbestemt antenne.

Frankie

Lenke til kommentar
Du må nok bite i det sure eple, og flytte til et mer sentralt strøk!  :tease:

Selv bor jeg 92 meter i linjelengde fra sentralen  :p

5143226[/snapback]

Kan være uheldig i byen også. Bor 10 min. fra Bergen sentrum. Naboen har ADSL men ikke jeg. ca 700m til sentralen i luftlinje, men kabelavstand er 8km!!

Takk og lov for UPC :thumbup:

Lenke til kommentar
Mitt forslag, hvis det er mulighet til det foreksempel er: trådløst internett. Har du noen du kjenner som bor nærmere sentralen enn det du gjør, men samtidig har sikt til der du bor så kan du bli enig med dem om å sette opp en antenne på hustaket og du setter opp en også slik at du kan sette opp trådløs link, det funker fint det. Men du bør jo ha retningsbestemt antenne.

Dette er en veldig god ide. Allier deg med naboene nærmere sentralen. Du kan f.eks betale bredbånd for de mot at du får sette opp WiFi utstyr. Avhengig av hvor langt unna du er, må du kanskje alliere deg med flere naboer og sette opp repeatere.

Burde ikke være mer enn noen tusen i ekstrautgifter til innkjøp av utstyr, men det er jo en engangsutgift.

Lenke til kommentar

hei

eg har ikke akkuratt samme problemet da!! men eg bor 100 meter unna sentralen men sentralen er ikke utbygd for brebånd fordi de er for ite folk her!

litt oftopic: men hvor kan eg kjekke linjelengden fra sentralen til huset mitt?

noen som vet :)

Takker for svar! :cool:

Lenke til kommentar
Dette er en veldig god ide. Allier deg med naboene nærmere sentralen. Du kan f.eks betale bredbånd for de mot at du får sette opp WiFi utstyr. Avhengig av hvor langt unna du er, må du kanskje alliere deg med flere naboer og sette opp repeatere.

Hva slags utstyr ville vært nødvendig for å få til dette? Hvor store spenn kan man ha mellom leddene i kjeden? Hva slags responstid burde man regne med å få over ... fire-fem kilometer?

Lenke til kommentar

er ikke mitt opsett da! :)

oki for å si det sånn ! det er et lokal lag som har sutte opp et tråløst netverk for å gi oss som ikke kan få brebånd et tilbud.

(tror det er litt i dyreste laget for 1 person å sette opp dette da)

det er 20-30 stykker som deler 2 linjer 1 ngt linje 3000/400kbits å 1 bluecom linje 2000/250 kbits

det er ganske tregt når det er mangen som bruker nette samtidig.

litt ustabilt til tider og!

det eg har fåt med meg er at det er 4 retningsbestemte antenner på 24 dBi!

2 av de peker mot verandre på en avstand på 3km og de 2 andre peker mot verandre på en av stand på 2 km ca! (der vi får linjene fra)

vet egentlig ikke så mye mere. de bruker d-link ap boxer!

alle husene som har tråløst nett har ver sin dl ap box!

:)

Endret av Naits_89
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...