Gå til innhold

Er det umoralsk å være rik?


Anbefalte innlegg

Jeg vil ikke si at det er umoralsk å være rik, men det kommer vel litt an på hvordan du blir rik. Men for kristne er det visst umoralsk:

 

Fra Mark 10,24-25:

Disiplene ble forferdet over Jesu ord. Men han sa igjen: «Barn, hvor vanskelig det er for dem som stoler på sin rikdom, å komme inn i Guds rike. 25 Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike.»
Endret av Superior
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg takler bare ikke motstandere av kapitalisme. Sorry ass, men skal man devotere tiden sin til å si hvor jævlig folk har det, og hvordan alt er feil med samfunnet vår, synes folk nesten burde faktisk gjøre en jobb, tjene litt penger og så hvis man fremdeles har sine sinnsyke meninger om hvordan godene skal fordeles, faktisk gjøre det. Det hadde vært fint det.

 

Så kan de som har jobbet hardt og tjent penger, gjøre hva pokker de vil med dem. Ingen skal komme her og si at man er uetisk og farkastelig eller hva det skal være.

 

Alle er født med likt utgangspunkt, alle har sine problemer, de som jobber hardt og tror på seg selv kan lykkes. Har man det ikke godt i hverdagen har det mest antakelig noe å si med hvordan du har forberedt deg på livet etter skolen. Alle har rett til å gå på skole, og har du ikke gjort en innsats der, er det ikke synd på deg.

 

Et samfunn kan på ingen måter utvikle om vi skal bruke all vår tid på jobb til å ta vare på andre.

Lenke til kommentar
Alle er født med likt utgangspunkt, alle har sine problemer, de som jobber hardt og tror på seg selv kan lykkes. Har man det ikke godt i hverdagen har det mest antakelig noe å si med hvordan du har forberedt deg på livet etter skolen. Alle har rett til å gå på skole, og har du ikke gjort en innsats der, er det ikke synd på deg.

5143320[/snapback]

Prøv å si det der til en av de mange millionene som blir født inn i fattigdom og elendighet verden over, du. ;)

Lenke til kommentar

Gi nå blanke i de fattige i denne tråden. Her gidder vi ikke bry oss med de fattige barna i Afrika, AIDS-epidemier, sultkatastrofer, alenemødre med sju barn (hvorav ni har astma), katter uten et hjem å gå til, uføretrygdede, rusmisbrukere, arbeidere med luselønninger, slaver, prosituerte, trafficking og det meste annet som er ille.

 

 

Jeg skjønner at det er kjipt å være fattig barn i Afrika, da er det bare på sin plass at diverse raddiser og andre moralister innser at jeg faktisk liker å gå med sko til 40.000,- blanke norske kroner og klarer å ta en stilling til dette.

 

Dette er de rikes tråd, der amexene sitter løst, skoene koster 30-40k, privat jet er eneste akseptable transportmetode, her har man ikke nok fingre til å telle eiendommene sine. Er det ikke dyrt, vulgært og materialistisk, har det ikke noe her å gjøre. Jeg er drit lei av alt maset rundt de fattige barna i Afrika, kom nå for helvete med noen reele argumenter mot de rike i stedet for å fylle på med mer sentimentalt skit.

Lenke til kommentar
Har man det ikke godt i hverdagen har det mest antakelig noe å si med hvordan du har forberedt deg på livet etter skolen.

 

Et samfunn kan på ingen måter utvikle om vi skal bruke all vår tid på jobb til å ta vare på andre.

 

Gi nå blanke i de fattige i denne tråden. Her gidder vi ikke bry oss med de fattige barna i Afrika, AIDS-epidemier, sultkatastrofer, alenemødre med sju barn (hvorav ni har astma),osv bla bla...

 

Jeg er drit lei av alt maset rundt de fattige barna i Afrika, kom nå for helvete med noen reele argumenter mot de rike i stedet for å fylle på med mer sentimentalt skit.

 

Hehe dette begynner bli komisk!! Eller tragisk...

Lenke til kommentar

Poenget var å faktisk diskutere rike menneskers vaner, og dermed prøve å få frem hva folk egentlig har mot disse. Selvfølgelig finnes det masse andre problemer i verden, disse kan vi diskutere i alle de andre trådene i PRS. Om ingen av sosialdemokratene eller sosialistene her inne evner å få frem noe vettugt om hva de har mot dyre vaner sier det i seg selv faktisk en hel del.

Lenke til kommentar

Jeg har intet mot fattige, og har heller ikke noe ønske om å skulle svartmale noen befolkningsgrupper. At det finnes de her inne som bærer et intenst hat til alle med en inntekt under medianen kan jeg nesten ikke begynne å forsvare.

 

Et litt mer interessant aspekt ved dette er likheten mellom dette hatet/aversjonene mot de fattige og de rike.

 

Jeg er litt usikker på hva grunnlaget for hatet mot fattige er, men det kan vel i korte trekk oppsummeres som en sammentrekning av diverse fordommer med tanke på deres innsatsvilje, ansvarsfølelse og evne til å handle rasjonelt.

 

I tilfeller der de rike er forhatt handler dette (etter hva jeg har oppfattet, det er dette jeg prøver å finne ut av med denne tråden) i stor grad om antagelser om deres arbeidsmetoder (les: «de» har mer penger enn «meg», selv om det er meg på gulvet som lager produktet, de flytter jo bare på penger, sett fra en vanlig arbeiders synspunkt) og ansvarsfølelse overfor samfunnet (egoistiske drittsekker som tar alle samfunnets penger og bruker alt sammen på bortkastet luksus).

 

Altså ser fordommene for min del ut til å være basert på forholdsvis like prinsippet, selvfølgelig «fasevendt» etter varierende forhold og situasjoner, uten at dette gjør det hele noe mer rasjonelt eller forsvarlig.

Lenke til kommentar
Ta f.eks Bill Gates, snill fyr sikkert, som gir mye til veldedighet, mest i verden tror jeg. Allikevel, når f.eks 70.000+ fattige rammede i pakistan står i fare for å dø i løpet av 2 uker når snøen kommer snart hvis ikke FN får inn 3 milliarder USD innen den tid (FN har fått inn kun 1 milliard hittils.)

Hvorfor trår ikke folk som Bill Gates til og f.eks gir FN et hastelån på 3 milliarder slik at de 70.000 er sikret overlevelse? Sånnt er litt uforståelig for meg, men allikevel kan jeg ikke se bort ifra at fyren har gitt bort astronomiske summer av formuen sin allerede.

5142921[/snapback]

 

Nå er det vel ikke slik at Bill har 2-3 milliarder på konto. Formuen hans ligger i aksjer og andre verdier. Det er vel knapt nok noen i verden som har flere milliarder i kontanter ;)

Lenke til kommentar
Ta f.eks Bill Gates, snill fyr sikkert, som gir mye til veldedighet, mest i verden tror jeg. Allikevel, når f.eks 70.000+ fattige rammede i pakistan står i fare for å dø i løpet av 2 uker når snøen kommer snart hvis ikke FN får inn 3 milliarder USD innen den tid (FN har fått inn kun 1 milliard hittils.)

Hvorfor trår ikke folk som Bill Gates til og f.eks gir FN et hastelån på 3 milliarder slik at de 70.000 er sikret overlevelse? Sånnt er litt uforståelig for meg, men allikevel kan jeg ikke se bort ifra at fyren har gitt bort astronomiske summer av formuen sin allerede.

5142921[/snapback]

 

Nå er det vel ikke slik at Bill har 2-3 milliarder på konto. Formuen hans ligger i aksjer og andre verdier. Det er vel knapt nok noen i verden som har flere milliarder i kontanter ;)

5144020[/snapback]

 

 

Ja da har jeg fått svar på grublingen min. Ergo han har ikke den spontane muligheten, lurte litt på hvorfor han ikke slår til i slike tilfeller.

 

Og nei, synes ikke Bill er umoralsk av den grunn, vet at ingen i verden gir mere til veldedighet enn han. (Om han er umoralsk/uetisk innen bransjen han driver med derimot er et annet spørsmål, men skal ikke ta fra han det at han gir bort ufattelige mengder av formuen sin.)

Lenke til kommentar

Jeg syns det er umoralskt å legge seg opp i hva andre gjør med penger de har selv tjent.

Jeg syns det er umoralskt å legge et anvsar på enkeltpersoner (f.eks. folk sier bill gates kunne ha gjort sååå mye mer mot fattigdom etc) når de selv har muligheten til å gjøre det selv.

Jeg syns det er umoralskt å si at andres penger er noe jeg burde ha hatt kontroll over, og at jeg vet mye bedre enn de hvordan de pengene skal brukes.

Lenke til kommentar

Jeg gjør det selv, bruker pengene mine til veldedighet, gir til tiggere hele tiden osv, ikke fordi jeg vil være moralsk, jeg driter i moral, bortkastet og undertrykkende / kontrollerende begrep.

 

Det er aldri galt å stoppe opp innimellom og stille spørsmål ved ting, men noe helt annet å handle etter det. Dette er tross alt et forum og en tråd hvor slike spørsmål er ment å stilles.

Lenke til kommentar

Det er ikke umoralsk å være rik.

 

Når det er sagt så må jeg si at:

Det er umoralsk å utnytte andre mennesker for å oppnå rikdom.

Det er umoralsk å godte seg og bruke penger på dyrt skjit når andre som sulter trenger pengene mye mer.

Det er umoralsk å være grådig.

Det er umoralsk å se ned på mennesker som ikke er like rik som deg.

Lenke til kommentar
Det er umoralsk å godte seg og bruke penger på dyrt skjit når andre som sulter trenger pengene mye mer.

5144419[/snapback]

Hvorfor? For øvrig ville enhver nordmann som unnet seg noe mer enn nudler, ris og tunfisk være umoralsk, all den tid mange andre sulter og trenger pengene mer.

 

Ellers enig.

Lenke til kommentar
Det er umoralsk å godte seg og bruke penger på dyrt skjit når andre som sulter trenger pengene mye mer.

5144419[/snapback]

Hvorfor? For øvrig ville enhver nordmann som unnet seg noe mer enn nudler, ris og tunfisk være umoralsk, all den tid mange andre sulter og trenger pengene mer.

 

Ellers enig.

5144486[/snapback]

 

Jeg syns det er helt greit at folk koser seg med pengene sine og at de kjøper flotte hus, biler osv.. Det jeg ikke helt klarer å svelge er folk som er så steinrike at de gullforgyller badekaret sitt og kler rollsen med diamanter.

Lenke til kommentar

Kapitalismen undertrykker kjærligheten?

Noe av det morsomste jeg har hørt på lenge, en rifle mot nakken er jo veldig kjærlighetsfremmende da... (Ja riktig, tenker på gamle soviet og generelt andre SYKE regimer der tvang og vold er virkemidler for å kontrolere folket).

 

Systemet Norge har i dag er etter min mening helt perfekt untatt det at en vær ytring som ikke er politisk korrekt vil bety sosialt selvmord.

 

Litt off-Topic men minoritetene der iblandt de fattige er jo den delen av befolkningen som stiller sterkest i mange ting

Eksempel: Jeg som heterofil, hvit etnisk norsk, holden, normalt/bra utseende, ingen handicap, ikke relgiøs, mann kan jo ikke finne masse forskjellige ting å skylde på hvir jeg får sparken fra en jobb eller blir kastet ut noe sted.

 

Minoriteter sanker jo masse sympati fra pressen og folk flest: Stakkers somaliern som ble behandlet så dårlig at han måtte gå på trikken og stikke ned tre uskyldige mennesker.

Lenke til kommentar
Bare fordi Bill er GOD for utallige milliarder betyr ikke at han har 18 milliarder norske kroner ståendes på brukskontoen sin. Hvis han solgte masse aksjer og eiendommer da kunne han nok lånt penger til FN, men jeg går utifra at du ikke mener han er moralsk forpliktet til det?

5143205[/snapback]

 

Er ikke helt sikker på om jeg skjønner hva du er ute etter. Nei, jeg syntes ikke han er moralsk forpliktet til å gi penger, men jeg syntes det er flott at han gjør det.

 

I tillegg sørger han for jobb til titusener av mennesker . Han har opparbeidet seg en god del makt, fint å se at han bruker noe av det på å hjelpe andre. Men det blir litt OT.

 

Litt tilbake til diskusjonen, om det å være rik er å være umoralsk, så ville det altså være umoralskt av meg å takke ja til 10 millioner om noen vil gi det til meg, uten noen forpliktelser tilknyttet gaven. Det er for meg ikke umoralsk å si ja, men det ville vært ganske tåpelig å si nei ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...