Månebaronen Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 Jeg har ryddet litt i kjelleren og ser at jeg har noen åpnede flasker med forskjellig hetvin, type Vargtass, Pisang Ambon mm. Noen som vet noe om holdbarheten på slike ting? (De har stått kjølig og mørkt.) Kan jeg stole på at det er greit å drikke om det lukter og smaker bra?.. Kanskje det finnes en liste "der ute" over holdbarheten til vin mm? Lenke til kommentar
Medrakil Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 (endret) Ikke at jeg er noen fagperson, men om det smaker greit burde det være greit - det kan jo være at den har gjæra, men hey, det er jo vin EDIT: Åh, så ikke at de var åpnet. Da er det bare å se bort fra det jeg sa, har ingen aning. Endret 13. november 2005 av Medrakil Lenke til kommentar
Demonfudge Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 Bare for å gå litt off-topic og gi dere en av mine fantastiske historier; husker jeg ryddet i kjelleren til farfar når han skulle flytte. Fant vinflasker som var ca 50-60 år gamle. Men innholdet så litt rart ut, så vi tok ikke sjansen. For å svare på spørsmålet til Månebaronen: Aner ikke, men det er jo noen viner som kan lagres og noen som ikke kan det. Mulig de kan stå lenger når det er mer alkohol i de. Lenke til kommentar
TommyGun77 Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 Så lenge konsistensen er som den burde være og det ikke lukter noe annet enn det det skal så vil jeg tro det går fint å drikke. Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 Bare for å gå litt off-topic og gi dere en av mine fantastiske historier; husker jeg ryddet i kjelleren til farfar når han skulle flytte. Fant vinflasker som var ca 50-60 år gamle. Men innholdet så litt rart ut, så vi tok ikke sjansen. For å svare på spørsmålet til Månebaronen: Aner ikke, men det er jo noen viner som kan lagres og noen som ikke kan det. Mulig de kan stå lenger når det er mer alkohol i de. 5142862[/snapback] Merk at flaskene til trådstarter er åpnet.. Jeg vet ikke hvor vidt det har noe å bety, men jeg vil tro at uåpnede flasker kan stå lenger, Lenke til kommentar
Demonfudge Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 (endret) Hmm, sant det. Da vil jeg tro at de ikke holder så utrolig lenge. Forresten, vin i flertall er det viner? Vinene? Endret 12. november 2005 av Volcov Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 Hmm, sant det. Da vil jeg tro at de ikke holder så utrolig lenge. Forresten, vin i flertall er det viner? Vinene? 5142887[/snapback] Har det noe å si da? Men for å svare så skriver han noen, så da blir det vell flertall. Lenke til kommentar
Demonfudge Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 Mente hvordan det skrives. Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 Mente hvordan det skrives. 5142907[/snapback] Unnskyld Vin er jo et hankjønnsord, det vil si at vi får -er og -ene endinger. Så da bøyer vi det slik. Vin - Vinen - Viner - Vinene Først entall ubestemt, så entall bestemt, så flertall ubestemt og til slutt flertall bestemt. Sånn blir det vell, hvis jeg har fulgt med i timene skikkelig da. Men nok off-topic og norsk grammatikk. Lenke til kommentar
Demonfudge Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 Takker. <-- fulgte ikke med på skolen. Lenke til kommentar
sixx Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 Hvor lenge kan øl stå?? Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 (endret) Hvor lenge kan øl stå?? 5143063[/snapback] Produsentene setter en "holdbarhetsdato" på 20 år. Øl som er lagret på flaske, bør fint kunne holde seg så lenge. Ølet vil også gjæres mer om du venter med å drikke det. Det er uåpnet øl altså. Jeg vil ikke anbefale å drikke åpnet øl lenge etter. Jeg synes smaken blir dårlig etter en time åpen. Dessuten er ikke øl like dyrt som vin, så det er ikke noe å spare på. Edit: til trådstarter; se her. Endret 12. november 2005 av Luzifer Lenke til kommentar
Demonfudge Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 (endret) Da det står best før dato på ølflasker/bokser, vil smaken være veldig redusert/ødelagt etter feks et år etter best før dato? Endret 12. november 2005 av Volcov Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 Da det står best før dato på ølflasker/bokser, vil smaken være veldig redusert/ødelagt etter feks et år etter best før dato? 5143310[/snapback] Smaken vil ikke forandres så veldig mye. I begynnelsen blir den nok bedre og bedre, mens etter hvert vil det blir værre og værre. Så midt i mellom, la oss si rundt 10 år, tror jeg det fortsatt vil være mulig å drikke godt øl. Men det er ikke vitsen å spare på øl, egentlig. Bare hvis du vil at den skal stå lenge å gjæres, men det må da gå ann å kjøpe øl som er forskjellig gjæret. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå