Gå til innhold

Hvilke distro best for router?

Håvard

Anbefalte innlegg

Hallo.

Tengte jeg skulle prøve å sette opp en linux router (eller hva det heter) bare for å ha gjort det..

Så lurer jeg på.. hvilke distro er den beste til det?

Er det Smoothwall eller Clarkconnect elns?

Også lurer jeg på enda en ting..

Er det mulig å lage en wlan router?

Hvis jeg setter i et wlan kort i den pcn.. kan den da fungere som en wlan router?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har prøvd Smoothwall (0.9 eller lignende) og den fungerte veldig bra, CC har jeg aldri prøvd. CC er mer en allround server, Smoothwall er laget for en ting; brannmur/router. Du kan også bruke en "vanlig" distro, men de krever vanligvis mer arbeid i forhold til Smoothwall/CC.

Når det gjelder WLAN så er det fult mulig, men merk at ikke alle drivere støtter dette.

Lenke til kommentar

Til router/brannmur ville jeg heller brukt FreeBSD/OpenBSD. Trådløs-støtten i FreeBSD er blitt mye bedre enn før med 6.0-RELEASE, og trådløs-støtte er også på plass i OpenBSD. Syntaksen på brannmurverktøyene (ipfw for FreeBSD, pf for OpenBSD) er en del mer lettfattelig enn for iptables.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Selv bruker jeg CC, kunne fint greid meg uten men jeg orker ikke å leke med iptables hver gang jeg skal forwarde etc.

CC er også veldig stabilt, kjører på 200MHz CPU med 256MB RAM og en disk på 3.2GB.

23:13:02 up 72 days, 4:46, 0 users, load average: 0.02, 0.06, 0.01 ;)

Har konstant aktivitet på linja mi (Lyse 4096/4096), og routeren svikter aldri.

EDIT: CC skal også fungere med WLAN etter det jeg vet.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...