UrgeLoL Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 (endret) Hei! Har akkurat oppgradert pc'en til Amd 64, ASUS KN8 Sli Premium og Club 3d 7800gt 256 mb. Kjøpte også en ny harddisk. Problemet oppstod når jeg etter oppgradering la inn Xp på nytt på en 30 GB partisjon på den nye disken. Nå vil ikke pc'en boote om ikke jeg har i XP platen. Får opp Boot System Failure, insert system Disk and press enter. Men når xp plata står i så kommer det opp 2 valg, det gamle windows jeg hadde liggende og den nye. Merkelig synes jeg, noen som har vært borti dette før? Endret 12. november 2005 av Mgs Lenke til kommentar
vidarv Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 sjekk oppstartsinnstillingene under winows... kjør msconfig Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 12. november 2005 Forfatter Del Skrevet 12. november 2005 Boot.ini sier dette: [boot loader] Timeout=5 default=multi(0)disk(0)rdisk(3)Partition(1)\WINDOWS [Operating systems] multi(0)disk(0)rdisk(3)Partition(1)\WINDOWS="Microsoft WIndows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect multi(0)disk(0)rdisk(0)Partition(1)\WINDOWS="Microsoft WIndows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect Skjønner ikke hva som er galt.. Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 12. november 2005 Forfatter Del Skrevet 12. november 2005 ja, glemte å si d at 2 av diskene er IDE og 2 er serial ATA. Den nye 250 GB disken som jeg har installert windows xp på er Serial ATA disk. Lenke til kommentar
Lars :) Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 Prøv å sett "1st boot priority" i BIOS til S-ATA. Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 12. november 2005 Forfatter Del Skrevet 12. november 2005 Har prøvd det, men man kan ikke velge Serial ATA, bare harddisk... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 Mulig du har flere menyer i BIOS, en som velger hvilken harddisk? Mange nye BIOS har en "boot meny" valg når BIOS starter. På min Asus er det F8 tasten. Du får da opp en liste med alle HD og CD/DVD. Har sett flere innlegg om dette problemet. Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 12. november 2005 Forfatter Del Skrevet 12. november 2005 Hårek: Jeg fant bootmenyen(F8), men får ikke til å endre på rekkefølgen. Håper noen har vært borti problemet å kan hjelpe meg.. slitsomt å måtte huske på å ha i xp platen hvær gang man skal slå på pc'en. Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 12. november 2005 Forfatter Del Skrevet 12. november 2005 Blir jeg nødt til å installere på en av ide diskene? SKjønner ikke hva som er problemet... Lenke til kommentar
Pc-FreakOut Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 Etter som du kan velge å bruke den gamle windows, så har du jo den gammle liggende på disken? Formater disken og legg inn splitter ny winodws Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 Du finner bootmenyen på F8, funker det da å boote uten CD plata? På min PC er det nok å bruke denne menyen en gang, da husker BIOS dette valget neste gang. Burde ikke være nødvendig å bruke IDE disk. Men det kan være den som lager problem, hvis den har en bootbar partisjon. Prøv å koble vekk IDE disk og se hva som skjer. Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 12. november 2005 Forfatter Del Skrevet 12. november 2005 Ja, det kan kanskje være den IDE disken som den gamle windows ligger på.. Mon tro om d hjelper å formatere den? blir boot delen av disken slettet da? Viss ikke får jeg bare ta den ut, ikke så viktig. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 Nei, formatering hjelper antagelig ikke. Du må fjerne partisjonene og lage ny. Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 Har du egerntlig satt rette diskene til master og slave? Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 13. november 2005 Forfatter Del Skrevet 13. november 2005 Er det master og slave på SATA? Eller tenker du på de to IDE diskene?? Lenke til kommentar
kayes Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 Er det master og slave på SATA? Eller tenker du på de to IDE diskene?? 5147413[/snapback] Det er ikke master / slave på SATA disk Mulig du må slenge inn sata drivere før installereigen, trykk F6 når du installerer fra XP cd'en har samme problemet, jeg har vel prøvd alt nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå