Gå til innhold

Beste TV-kort for Windows Media Center Edt?

macmaster

Anbefalte innlegg

Hei

Vurderer å bygge meg et mediacenter.

Ønsker i utg.punktet best mulig bilde gjennom pc`n. Fortrinnsvis i samme kvalitet, som hvis jeg skulle kjørt direkte utenom mediapc`n.

Har blitt anbefalt Happauge PVR-350.

Ser at Happauge har flere kort i forskjellige prisklasser. Noen som har testet noen av disse, og kan utdype forskjellene?

Tenker da i første rekke på PVR-150, PVR-350 og PVR-500.

mh macmaster

noen som vet om MSCE kan fjernstyre Lyses tv-boks?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

350 har svideo UTGANG for visning på tv, mens man med 500 og 150 må se bildet gjennom grafikkortet. Har du et grafikkort som viser bra tv-bilder (6600 serien viser rgb signal) så trenger du ikke 350.

500 er likt som to stk 150 på den måten at det har to tunere. -Slik at du kan ta opp en ting og se en annen. -eller ta opp to programmer osv.

Lenke til kommentar
350 har svideo UTGANG for visning på tv, mens man med 500 og 150 må se bildet gjennom grafikkortet. Har du et grafikkort som viser bra tv-bilder (6600 serien viser rgb signal) så trenger du ikke 350.

500 er likt som to stk 150 på den måten at det har to tunere. -Slik at du kan ta opp en ting og se en annen. -eller ta opp to programmer osv.

5143186[/snapback]

Vet du noe om billedkvaliteten på disse kortene, er den lik?

Er det evt. andre produsenter som holder høyere kvalitet?

Lenke til kommentar

Happauge har meget god kvalitet på deres mpeg enkoder. -Hvilket gjør at det blir bra bilde samtidig som prosessoren ikke jobber så mye. -Jeg har selv 350, bakdelen med den er, utenom prisen, at det tar 2 sek å bytte kanal pga filter og diverse som sender signalet til tven. Om jeg hadde kjøpt ett kort nå hadde det enten blitt 150 eller 500. For om jeg sender signalet mitt igjennom mitt geforce 6600gt via s-video kabel blir bildet like bra som om jeg sender det igjennom tv-kortets utgang. -Så det er lite å hente på å kjøpe 350 kortet er min erfaring (men jeg har ikke prøvd 150 ;) )

Lenke til kommentar
Har du et GForce4200 med tvutgang ligende å slenge så har dette også en fantastisk bra tvutgang..  :thumbup:

5146499[/snapback]

Tanken min var nok også å bruke et skjermkort som tv-utgang, og da faller vel litt av vitsen med PVR-350 bort. Forstår jeg disse tingene rett er man vel nødt for å bruke skjermkortutgangen for å få bildet fra PC(Mediacenter Edt.).

Ut av selve PVR-350 blir det vel bare rent TV-bilde, eller?

Lenke til kommentar
Tanken min var nok også å bruke et skjermkort som tv-utgang, og da faller vel litt av vitsen med PVR-350 bort. Forstår jeg disse tingene rett er man vel nødt for å bruke skjermkortutgangen for å få bildet fra PC(Mediacenter Edt.).

Ut av selve PVR-350 blir det vel bare rent TV-bilde, eller?

Dette stemmer. PVR-350 sin TV-utgang støttes ikke i MCE. Dermed er PVR-150/500 et bedre valg.

Test av TV-kort med dobbel TV-tuner:

http://mediacenterpc.no/index.php?showtopic=59

Lenke til kommentar
Selv så er jeg godt fornøyd med mitt PVR150. Kanal skifte gikk dog raskere på mitt gamle terratec kort. Og så synes jeg programvaren som følger med er noe dritt. Finnes bedre programer man kan skifte til som støtter pvr.

5152959[/snapback]

Noen tips. Kjøp kort som har to mottakere. Det er absolutt et pluss i MCE konfigurasjoner.

Personlig bruker jeg kort fra Hauppauge 500 MCE og fra ATI (550 theater). Begge har meget gode bilder, men er avhengig av bra programvare. Det er for eksempel ikke uvensentlig hvilken MPEG codec en velger.

Uansett er det slik at nyere skjermkort har bra kvalitet på utgangen sin slik at i en MCE konfig er det slik du vil hente ut signalet til skjermen.

Ideellt er et bra skjermkort, med Hauppauge eller ATI TV kort, DVI ut fra PCen til DVI inn på LCD skjerm. Da snakker vi :)

Lenke til kommentar
Noen tips. Kjøp kort som har to mottakere. Det er absolutt et pluss i MCE konfigurasjoner.

Personlig bruker jeg kort fra Hauppauge 500 MCE og fra ATI (550 theater). Begge har meget gode bilder, men er avhengig av bra programvare. Det er for eksempel ikke uvensentlig hvilken MPEG codec en velger.

Uansett er det slik at nyere skjermkort har bra kvalitet på utgangen sin slik at i en MCE konfig er det slik du vil hente ut signalet til skjermen.

Ideellt er et bra skjermkort, med Hauppauge eller ATI TV kort, DVI ut fra PCen til DVI inn på LCD skjerm. Da snakker vi :)

5153402[/snapback]

Etter tester jeg har sett sålangt ser det ut for at Happauge-kortene er de beste. Eller har jeg gått glipp av noe..?

Når du skriver MPEG codec, tenker du da på encoder? Isåfall hvilke er å anbefale?

Ang skjermkort med DVI-utg. Ser at mange framhever NVidia-kort som veldig bra TV-bilder, men gjelder dette via DVI?

Til en mediacenter-boks, så er det vel nesten det samme hva som brukes av kort bare det er en DVI-utg. F.eks et vifteløst Nvidia med en 6200 chip på skulle vel funke bra, eller glemmer jeg noen hensyn her..?

:cry: macmaster

Lenke til kommentar

Etter tester jeg har sett sålangt ser det ut for at Happauge-kortene er de beste. Eller har jeg gått glipp av noe..?

Når du skriver MPEG codec, tenker du da på encoder?  Isåfall hvilke er å anbefale?

Ang skjermkort med DVI-utg. Ser at mange framhever NVidia-kort som veldig bra TV-bilder, men gjelder dette via DVI?

Til en mediacenter-boks, så er det vel nesten det samme hva som brukes av kort bare det er en DVI-utg. F.eks et vifteløst Nvidia med en 6200 chip på skulle vel funke bra, eller glemmer jeg noen hensyn her..?

5154565[/snapback]

Jeg synes at begge kortene produserer bra tv bilde på mitt meget dårlig UPC signal. Jeg ser større forskjell om jeg benytter NVIDIAs codec eller WinDVD eller Cyberlinks løsninger, enn om jeg benytter det ene eller andre kortet. Ati kortet er kanskje bedre, men jeg er jammen ikke sikker.

Jeg ville pt ha valgt Hauppauge 500 mce rett og slett pga to tunere, som vi i vår familie bruker ofte. Eksempel. Jeg vil se sport, kona vil se reality tv. Jeg tar opp, hun ser på det hun vil. Jeg ser på opptaket fra en annen PC jeg har.

Som codec er jeg meget godt fornøyd med Nvidias løsning. Jeg vil anbefale deg å prøve alle, og velg den du synes du liker best. Det er meget enkelt å bytte ved bruk av programvare Microsoft har gitt ut.

Skjermkortet trenger ikke være all verdens. Passiv kjøling er et must pga støy synes jeg. Akkurat nå bruker jeg et hovedkort med integrert grafikk som funker meget bra. ATI er kjent for å lage kort med god kvalitet, men nå begynner dette å bli likt. Har du HDTV ville jeg tatt en kontroll på at signal ut er i HDTV oppløsning uten bruk av mye tilpasningsprogramvare som finnes. Moderne kort fra ATI og NVIDIA har nok dette.

Husk at DVI er å foretrekke pga Digital til Analog konverteringen som ikke trengs. Dette vil ikke bety at du vil ikke vil se forskjell på resultatet. Se på denne artikkelen for en gjennomgang av ATIs nye plattform.

Mitt råd er ikke bruk mye penger på ekstra lydkort og grafikk kort før du har testet de enkle ting. For mange holder dette, og du sparer penger. Skal du kjøpe grafikk kort, så sjekk på nettet etter tester hvor de fokuserer på kvalitet og oppløsning som passer HDTV standarden.

Lenke til kommentar

Hauppauge TV-kort kan trygt anbefales. Se også testen det er linket til lenger oppe i denne tråden.

Når du skriver MPEG codec, tenker du da på encoder?  Isåfall hvilke er å anbefale?

5154565[/snapback]

For å se TV og DVD i Windows XP Media Center (MCE) må en også ha MPEG-2 dekoder installert. MPEG-2 dekodere til Windows Media Center finner du fra ATI, NVIDIA, CyberLink (PowerDVD) og InterVideo (WinDVD). PowerDVD og WinDVD er egne DVD avspillingsprogrammer med dekoder inkludert, mens NVIDIA og ATI har standalone MPEG-2 dekodere, men kun NVIDIA sin kan kjøpes separat.

Nei, det er ikke helt det samme hvilket skjermkort som velges. Når det gjelder DVI kvalitet er det nok ikke store forskjeller på ATI og NVIDIA. Men ved bruk av NVIDIA dekoderen (nevnt ovenfor) er nok også skjermkort fra NVIDIA det beste valget. Grunnen til dette er maskinvarestøtten for PureVideo. En oversikt over støttede PureVideo funksjoner på NVIDIAS skjermkort finner du her: http://www.nvidia.com/page/purevideo_support.html

Som du ser er 6600GT det kortet som først har full støtte. Dette finnes også i utgaver med passiv kjøling.

Flere tips for valg av blant annet skjermkort finnes her:

Media Center PC guide: http://mediacenterpc.no/index.php?showtopic=15

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...