Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Får ADSL den 22., vurderer å sette opp WLAN

Anbefalte innlegg

I dag kom det et brev dumpende ned i postkassen fra Telenor, hvor det stod at vi her i huset (ENDELIG) kan koble til ADSL den 22. november. I den forbindelse kunne jeg trengt litt hjelp med et nettverksoppsettet for å koble husets PC-er til Internett.

Det enkleste er vel å sette opp et WLAN, som jeg ser som den mest praktiske løsningen, siden vi da ikke må legge nye kabler rundt omkring i huset.

Hva slags utstyr trengs for å koble PC-ene til Internett? Bare en trådløs ruter, som kobles til ADSL-modemet, og WLAN-kort/-dongler i PC-ene? Har noen anbefalinger angående hvilket utstyr som burde kjøpes?

Hvor mye ekstra forsinkelse burde jeg regne med å få?

En ting til, noen ganger har jeg og noen venner LAN her hos meg. Vil jeg kunne koble PC-en min til det kablete nettverket, og så dele Internett-oppkoblingen jeg har over det trådløse nettverket med de andre folkene (på en enkel måte)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gratulere :)

Det enkleste er absolutt wlan ja, dog ikke det beste dessverre, men veldig praktisk.

Har prøvd mange forskjellig trådløse rutere, og det varierer veldig..

En jeg har lest veldig mye positivt om er D-link DGL-4300, dette er ruteren jeg ville kjøpt meg om jeg skulle bytte per dags dato.

Det går for å være veldig stabil, og bra rekkevidde og kvalitet på signalene. Har selv Di-524 hvor jeg har satt på den samme antenne (5dbi) som følger med dgl-4300, og det virker absolutt bra, mye bedre enn standard antenner som følger med de fleste andre rutere.

Som pci kort ville jag valgt meg DWL-G520 og kjøpt med DWL-50AT til hvert kort.

Da har du kraftige antenner både i kort og ruter, noe jeg merket en kraftig forbedring på.

edit: evt DWL-G132 om du må ha usb.

Når det gjelder ekstra forsinkelse, er det ikke noe du vil merke til, spiller jo uten problem på nett, og har så godt som like bra ping med tråd som med trådløst.

Når dere har lan, så vil dere blir koblet sammen via ruteren enten med tråd eller wlan, alle med tilgang til samme nett og hverandre.

Håper jeg ikke glemte noe i farten, er trøtt..

G

Endret av Goebbels
Lenke til kommentar

Har prøvd en og annen trådløs router hitil. D-link har jeg ingen positive erfaringer med,alle de jeg har satt opp,har det bare vært mas med,men har hørt at D-link DGL-4300 skal være veldig bra,men det er veldig dyr i forhold til andre routere som gjør det samme og er bedre.

Har en Asus WL-500GX og en Linksys WRT54G/GS.

Asus'en er kansje den beste standard,har 2 usb 2.0 porter og.

Men skulle jeg anbefalt noe,så ville jeg sakt WRT54G/GS.

Finnes en del forskjellige firmware distrubisjoner til denne,som gir den mange flere muligheter en hva som er standard. F.eks standard sende styrke er 28mw, uofisiell firmware = 251mw :)

Titt på DD-WRT firmwaren for å se hva den kan :)http://www.dd-wrt.com/

Lykke tild

Lenke til kommentar
Har prøvd en og annen trådløs router hitil. D-link har jeg ingen positive erfaringer med,alle de jeg har satt opp,har det bare vært mas med,men har hørt at D-link DGL-4300 skal være veldig bra,men det er veldig dyr i forhold til andre routere som gjør det samme og er bedre.

Har en Asus WL-500GX og en Linksys WRT54G/GS.

Asus'en er kansje den beste standard,har 2 usb 2.0 porter og.

Finnes en del forskjellige firmware distrubisjoner til denne,som gir den mange flere muligheter en hva som er standard. F.eks standard sende styrke er 28mw, uofisiell firmware = 251mw :)

Lykke tild

5141667[/snapback]

Kan bare henge meg på når det gjelder LINKSYS WRT54G. Kjempe router. Mange muligheter med denne.

Lenke til kommentar

Er det få maskiner og stasjonære kan dette være en mer stabil ting enn trådløst:

http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...=JENSEN%20HL301

StarterKit med 2 adaptere som muliggjør oppkobling av nettverk via strømnettet. Perfekt i kombinasjon med trådløst nettverk, ved plassering av PC i forhold til bredbåndslinje, og ikke minst ved oppkobling av PS2/Xbox Live. Ingen driverinstallasjon men ekte Plug&Play. Enklere blir det ikke!

Lenke til kommentar

Tror nok jeg går for Linksys-en, ja. D-Link-en Goebbels anbefalte var litt vel dyr, jeg trenger bare et enkelt oppsett for å koble sammen 4-5 PC-er.

Så, jeg skal nok kjøpe en Linksys WRT54G. Med unntak av en PC, som jeg helst vil ha et PCI-kort i, var tanken å bruke USB-dongler for å koble PC-ene til nettverket. Noen spesielle jeg burde se på, både PCI-kort og dongler, helst under 300 per stykk?

Og når jeg har LAN, kan jeg bare trekke en vanlig nettverkskabel fra ruteren til svitsjen min? Går det an å bruke en nettverksbro i Windows til å koble sammen Internett-oppkoblingen på min PC med det kablete nettverket?

Lenke til kommentar

Lykke tild

5141667[/snapback]

Var mange muligheter, etter at Linksys nå har endret maskinvaren i den nyeste revisjonen så er det vel sålanght ingen muligheter for annen firmware med den, de har for og spare penger redusert maskinvaren betraktelig og gått over til firmware som ikke er linuxbasert.

Lenke til kommentar

Nettverk over strømnettet er jo også en mulighet, ja, og sparer meg vel for en del frustrasjoner. Slik jeg forstår det, så kobler jeg bare, alt etter hvilken modell, nettverkskabelen til adapteren, stemmer det?

Vil det bli noe ekstra forsinkelse? (Vet jeg er litt masete på dette. :p)

EDIT: Er disse, MSI Powersocket, noe som kunne være verdt å satse på?

Endret av nerdVANNA
Lenke til kommentar
Nettverk over strømnettet er jo også en mulighet, ja, og sparer meg vel for en del frustrasjoner. Slik jeg forstår det, så kobler jeg bare, alt etter hvilken modell, nettverkskabelen til adapteren, stemmer det?

Vil det bli noe ekstra forsinkelse? (Vet jeg er litt masete på dette. :p)

5142094[/snapback]

Ja, du bare plugger de til med nettverkskabler, forsinkelsen har jeg aldri målt.

Lenke til kommentar
Ja, du bare plugger de til med nettverkskabler, forsinkelsen har jeg aldri målt.

5142121[/snapback]

Ok.

Hvordan blir jeg nødt til å sette det opp? En plugg for å koble modemet (SpeedTouch 510i) til strømnettet, og så en plugg per PC, vil det funke, eller mangler det noen ledd?

Lenke til kommentar
Er det få maskiner og stasjonære kan dette være en mer stabil ting enn trådløst:

http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...=JENSEN%20HL301

StarterKit med 2 adaptere som muliggjør oppkobling av nettverk via strømnettet. Perfekt i kombinasjon med trådløst nettverk, ved plassering av PC i forhold til bredbåndslinje, og ikke minst ved oppkobling av PS2/Xbox Live. Ingen driverinstallasjon men ekte Plug&Play. Enklere blir det ikke!

5142015[/snapback]

Kan man bruke disse adapterne fra LAN utgangen til en WLAN router, slik at man kan ha begge deler("strømlan" og WLAN)?

Lenke til kommentar
Sjekka litt priser nå, og jeg blir nok å gå for vanlig Ethernet. Jeg lurer bare på litt om det er vanskelig å bruke en krympetang. Noen som vet?

5143144[/snapback]

Nei, men det krever litt øvelse og få parene i kabelen på rett plass, det er nok en god ide og ha endel ekstra plugger og tabbe seg ut på.

Lenke til kommentar

Beklager at jeg bumper tråden så snart, men det er en siste ting jeg kunne trengt å vite: Trenger jeg en ruter, eller duger det med en switch med uplink-port for å dele Internett-oppkoblingen mellom flere PC-er? Altså, hvilke(t) av disse oppsettene vil virke:

1: Modem -> Ruter -> PC-er

2: Modem -> Switch -> PC-er

?

Endret av nerdVANNA
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...