Punkyfish Skrevet 27. august 2002 Del Skrevet 27. august 2002 Heisann. Jeg har problemer med å koble to maskiner med Windows XP professional. Den ene er stasjonær og den andre er en bærbar Dell Inspiron 8100. Jeg bruker den bærbare på jobben der vi har et eget domene. Maskinen fungerer fint i det nettverket. Men når jeg kommer hjem så får jeg ikke delt filene mellom den stasjonære og den bærbare. Jeg har delt ut kataloger og installert så å si alle tjenester og protokoller som er mulig å installere. Det som gjør det enda underligere, er at jeg får beskjed om at maskinene er koblet sammen når jeg tar i den tvinna parkabelen, men jeg får hverken pinget eller noe som helst med den andre maskinen. Jeg har lagt merke til at maskinene klarer å SENDE pakker, men mottar 0 pakker hele tiden. Noen tips? Har søkt i forumet etter lignende tilfeller, men har ikke funnet noe skikkelig svar enda. Hjelp! :???: Lenke til kommentar
simmy Skrevet 27. august 2002 Del Skrevet 27. august 2002 Prøv å sett statiske ip-adresser på begge maskinene. Dermed kan du bare skrive 172.16.0.1 f.eks for å komme inn på den ene maskinen som er delt. Har du administrator rettigheter på begge to, kan du liksågodt skrive 172.16.0.1c$, da alle disker er shared som default(hidden). Prøv også å meld ut den ene maskinen av domenet, og heller sett begge i en workgroup. Lenke til kommentar
dwerg- Skrevet 27. august 2002 Del Skrevet 27. august 2002 Hei.. jeg har hadt det samme problemet.. Som du kansje ikke vet er det en brannmur med på XP, viss den ikke står på, skal det nok funke... Du slår den av ved og: Egenskaper på Mine nettverkssteder Egenskaper på Lokal Tilkobling Og avansert... der skal du ikke merke av brannmur eller hva det står.. Håper det funker... :smile: Lenke til kommentar
Punkyfish Skrevet 27. august 2002 Forfatter Del Skrevet 27. august 2002 Takk for tipsene så langt, men: Statisk ip-adresse på begge maskinene... ingen forskjell. Melde maskina ut av domenet og inn i ny workgroup... ingen forskjell. Brannmuren er ikke aktivert, så der ligger ikke problemet. Har prøvd å koble den bærbare opp til to andre stasjonære PC'er. Akkurat samme problem da. Får beskjed om at maskinene er koblet sammen, men det er ikke mulig å pinge, eller få kontakt likevell(?). På den ene maskina prøvde jeg også å koble med en null-modem-kabel istedet for den kryssa parkabelen. Det funka. Ble ikke akkurat noe klokere av det... Lenke til kommentar
vamp Skrevet 27. august 2002 Del Skrevet 27. august 2002 Bruker du en hub eller en switch? Hvis ikke må du huske å bruke en krysset kabel mellom maskinene. Lenke til kommentar
simmy Skrevet 27. august 2002 Del Skrevet 27. august 2002 sett i ledningen sier jeg bare da. Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 27. august 2002 Del Skrevet 27. august 2002 Virker som om vamp er inne på noe... Har du en krysset kabel, eller bruker du en slik en du putter i huben/switchen? Eller har du hub/switch? Lenke til kommentar
Punkyfish Skrevet 28. august 2002 Forfatter Del Skrevet 28. august 2002 Krysset kabel uten switch eller hub. Jeg har til og med kjøpt meg en ny krysset parkabel, men det er akkurat samme resultat med den. Akkurat nå sitter jeg å surfer på nettet via domenet på jobben. Det er altså ikke noe problem å motta og sende datapakker nå, men i det sekund at jeg kobler den bærbare maskina sammen med en annen via parkabelen, så mottar maskina 0 pakker. Men den klarer å sende... Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 28. august 2002 Del Skrevet 28. august 2002 Hvilke IP-adresse har de to? Og subnett-maske? Jeg vet forresten at jeg har hatt litt problemer med nettverk når en av maskinene har vært i domene... Da måtte jeg forandre maskin-navnet fra pop.home.net til pop. Og hva er "workgroupen"? Uansett høres det rart ut at du ikke kan pinge... Har de noenlunde lik IP-adr? Lenke til kommentar
Punkyfish Skrevet 28. august 2002 Forfatter Del Skrevet 28. august 2002 Maskina hjemme er satt opp med ip-adresse 100.100.100.1 eller noe sånt. Denne maskina er jeg sjelden eller aldri på internett med. Den bærbare har en noelunde tilsvarende adresse. Subnettmasken er 255.255.255.0. Den bærbare (der jeg regner med problemet ligger) har navnet "Informatikk". Så jeg tror ikke det er et navn som ikke skulle fungere. Leste en plass at det kunne hjelpe å aktivere gjestekontoen på maskinen, men det hjelper ikke det heller. Så nettverksingeniører... her har dere en skikkelig nøtt. Klarer dere å løse dette problemet, er dere dyktige. For jeg har i alle fall brukt lang tid på å finne ut av dette, og har enda ikke funnet ut av det. Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 28. august 2002 Del Skrevet 28. august 2002 Navnet har nok ikke noe med det å gjøre... Men jeg ville sikret meg det at begge hadde f.eks 10.0.0.1 og 10.0.0.2, eller 192.168.0.1 og 2, og at begge har 255.255.255.0 som subnett-maske... Og så må du prøve å pinge igjen.. Lenke til kommentar
*Tronaldo* Skrevet 28. august 2002 Del Skrevet 28. august 2002 Prøv med nettverks-wixarden som følger med XP. Den finnes en plass "inni der" - trykk for eksempel F1 og søk på nettverk for å finne den. Den lager en diskett som du bruker for å sette opp et enkelt lite nettverk. Når den ene maskina er ferdig - tar du bare med den samme disketten til neste maskin. Hvis dette ikke funker - er det en hardware feil (...tror jeg; sånn passelig bastant) :smile: Lykke til! Lenke til kommentar
Mowgli Skrevet 28. august 2002 Del Skrevet 28. august 2002 Her er noen tips: -Instaler ipx på begge maskinene. dette er en protokoll som du må ha når du har krysset kabel. -Kjør slik som han oppfor sier, veiviser for hjemmenetverk (finner du på my networkplaces i venstre kolonne). -Prøv å ta av Ip-adresse slik at du har automatisk. -Høyreklikk på koblingen i windows xp (conectionen) og velg repair. Jeg har erfaring med at du bare skal gjøre dette noen ganger (veiviseren og repair) så kommer det til slutt. Lenke til kommentar
Punkyfish Skrevet 28. august 2002 Forfatter Del Skrevet 28. august 2002 Jeg skal prøvde det, men jeg veit at jeg har installert de protokoller som er mulig å installere. Jeg har IKKE prøvd å lage slike disketter som du nevnte, men det må jeg selvfølgelig prøve ut også... Takk for alle gode tips! Rekner med at dette vil la seg ordne etterhvert, men per dags dato er det håpløst å motta datapakker over den kryssa parkabelen. Kan ikke begripe at dette skal vere så vanskelig... Dersom noen andre får problemer med dette og finner en konkret løsning, så hadde det vert toppers om dere kunne poste den her i denne tråden. Thanx anyway! Lenke til kommentar
Punkyfish Skrevet 31. august 2002 Forfatter Del Skrevet 31. august 2002 Jeg fant ut hva som var problemet!! Tenkte jeg kunne dele det med dere, dersom dere skulle få samme problem. Jeg bruker som sagt min bærbare på jobben og hjemme. På jobben er maskina koblet opp mot et domene. Når jeg kommer hjem og skal synkronisere filer med den stasjonære maskina hjemme, så fikk jeg ikke overført filene. Jeg fikk beskjed om at nettverkskabelen var koblet sammen på begge maskinene, men ingen av maskinene klarte å motta filer. Det var heller ikke mulig å pinge, eller se filene på den andre maskina. Løsningen var å sette en fast ip-adresse som var forholdsvis lik den andre maskinen sin (f.eks. 10.10.10.1 på den ene, og 10.10.10.2 på den andre). Nettverksmasken måtte også vere lik f.eks. 255.255.255.0. Dette har jeg prøvd tidligere, og det har ikke virket. Men hele cluet her, er at du må fjerne ip-adressa til DNS-serveren i det feltet der du skal skrive den inn. Jeg gikk ut fra at operativsystemet var intelligent nok til å forstå at dersom den ikke fant noe DNS-server, så bruker han ikke den... men bruker istedet de faste ip-instillingene som jeg nevnte tidligere. Så nå må jeg inn å forandre på dette hver gang jeg skal arbeide hjemme eller på jobben. Litt tungvindt, men nå fungerer det i alle fall. Håper dette kan være til hjelp for noen andre også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå