medlem-82104 Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 Hei! Jeg har lenge hatt planer om å kjøpe meg bilbass høyttaler og ha inne på rommet mitt! Jeg har sett på noen forskjellige basshøytalere og orientert meg litt rundt! Altså, det jeg lurer på er om det er noen som har kjøpt bilhøytaler og bygd om kassa og alt det som må til? Noen som kunne gi meg litt tips om hvor og hvordan jeg skal gjøre dette? Har hørt at resultatene kan bli ganske gode! Gjerne PM meg for så at vi kan ta en prat på MSN Messenger eller lignende! Hvertfall, alle kommentarer som kan hjelpe meg ett skritt videre er velkommne Mvh Andak Lenke til kommentar
Inc Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 Det jeg vet er at det skal være et forhold mellom elementets størrelse og volum på kassen. Når det gjelder trykkabinett eller ei, så skal "bassrøret" plasseres og dimensjoneres etter elementets dimensjon og plassering, her er også kassens utforming viktig. Hi-Fi klubben hadde en gang en grei guid på dette en gang i tiden. Lenke til kommentar
Jtand Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 Det går greit det, men da må du bruke en forsterker beregnet for inne-bruk. Kjøper du denne NAD'en og brokobler den, kan jeg love deg et bra trøkk! Vil du heller ha en "aktiv sub" kan du se litt på denne innebygningsforsterkeren. Skal subwooferen brukes til musikk eller film, eller kanskje begge deler? Hvilket element har du tenkt å bruke? Lenke til kommentar
medlem-82104 Skrevet 12. november 2005 Forfatter Del Skrevet 12. november 2005 Altså, bassen skal brukes til både film og musikk. Men altså, mest musikk! Også kanskje litt spilling men da bruker jeg headsett. Så det blir minimum... Men bassen skal for det meste bare brukes til musikk! Har du noen elementer å foreslå? PS. har ikke evig med penger Mvh Andak :!: Lenke til kommentar
[SuiCidE] Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 til musikk er trykkammer best, da blir bassen renere og strammere + at du slipper å tenke på plassering av bassreflexrør. har en hjemmebygd sub med bilelement og bassreflex, spiller helt greit til film da det er max ludtrykk som gjelder, men til musikk blir bassen ALT for sløv/slurvete det er rett å slett så ille at jeg merket en enorm forbedring når jeg spikret på en treplate over røret og tettet rundt med superlim i kampens hete. Har lyst å formidle at jeg ikke byggde denne sub'en selv. denne historien tror jeg viser hvor lett det er å forsøpple en sub om man ikke tenker gjennom hva man gjør. Uansett valg når det gjelder valg av element prøv å finn ett med nogenlunde jevn frekvensgang opp til ca 100hz og uansett vilket element du velger så bygg kassa sikkelig!! om du velger trykkammer eller bassreflex. ps: finnes noen programmer rundt omkring på nettet som regner ut hvor stor kasse du skal ha, hvor mange, hvor store og hvor eventuelle bassreflexporter skal plasseres mitt tilfelle med bassreflexport er vel kanskje ett skrekkeksempel da håper dette innlegget svarte flere spørsmål enn det skapte Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Trykkammer er ikke nødvendigvis best til musikk, eller noe annet for den saks skyld til innendørs bruk uten EQ. Skal du få med deg dypbassen må du bygge bassrefleks. Det mange driter seg ut på er at de bruker en bilsub i en kasse beregnet til bilbruk i den tro at det fungerer like godt i stua. I og med at ei stue er mange mange ganger større enn en bilkupe, vil en sub som spiller bra i bilen, bli tynn og spinkel i stua. Derfor tenker jeg "selvmord", at suben din låt som en gammel hes Gnu, i stua di. Og Andak, hvorfor vil du ha en bilbass på rommet ditt?? Skal du kunne bygge ei kasse som gjør at den spiller bra inne må ha alle TS-parameterne på elementet, og et program som regner ut kassevolum og portstørrelse etter det. Formen på kassa er ikke viktg, men lag baffelen eller fronten ca like bred som elementet. Ville Kanskje anbefale deg et sub byggesett fra Eltek, eller et par 10" tommere fra SEAS eller VIFA i ei todelt reflekskasse. Evt. bygge inn en fosterkermodul. Lenke til kommentar
Jtand Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Skal du få med deg dypbassen må du bygge bassrefleks. 5162014[/snapback] Feil! Bassrefleks dunker best mellom 40 og 60 Hz. Skal du ha skikkelig dypbass bygger du en lukket kasse. Har det vært up to me har jeg nok valgt lukket kasse (trykkammer) Hvilken type musikk hører du på? Lenke til kommentar
medlem-82104 Skrevet 16. november 2005 Forfatter Del Skrevet 16. november 2005 Skal du få med deg dypbassen må du bygge bassrefleks. 5162014[/snapback] Feil! Bassrefleks dunker best mellom 40 og 60 Hz. Skal du ha skikkelig dypbass bygger du en lukket kasse. Har det vært up to me har jeg nok valgt lukket kasse (trykkammer) Hvilken type musikk hører du på? 5162272[/snapback] Hmmm, det er vel alt mulig... untatt klassisk og black metal skal jeg gå litt lenger, vil jeg nok si at jeg liker: Techno, HipHop, vanlig (sånn som Robbie Williams), Metal (Iron Maiden osv.) ++... håper du får et lite intrykk... Trenger all hjelp jeg kan få Tusen takk for alt jeg har fått hittil!! Mvh Andak Lenke til kommentar
medlem-82104 Skrevet 16. november 2005 Forfatter Del Skrevet 16. november 2005 Trykkammer er ikke nødvendigvis best til musikk, eller noe annet for den saks skyld til innendørs bruk uten EQ. Skal du få med deg dypbassen må du bygge bassrefleks. Det mange driter seg ut på er at de bruker en bilsub i en kasse beregnet til bilbruk i den tro at det fungerer like godt i stua. I og med at ei stue er mange mange ganger større enn en bilkupe, vil en sub som spiller bra i bilen, bli tynn og spinkel i stua. Derfor tenker jeg "selvmord", at suben din låt som en gammel hes Gnu, i stua di. Og Andak, hvorfor vil du ha en bilbass på rommet ditt?? Skal du kunne bygge ei kasse som gjør at den spiller bra inne må ha alle TS-parameterne på elementet, og et program som regner ut kassevolum og portstørrelse etter det. Formen på kassa er ikke viktg, men lag baffelen eller fronten ca like bred som elementet. Ville Kanskje anbefale deg et sub byggesett fra Eltek, eller et par 10" tommere fra SEAS eller VIFA i ei todelt reflekskasse. Evt. bygge inn en fosterkermodul. 5162014[/snapback] lol, først... takk for info! så, jeg vil ha bilbass på rommet mitt.. for det er litt orginalt, kanskje ikke for dere, men der jeg bor litt utpå landet, ere ingen som har Bilbass på rommet og jeg har lenge hatt lyst til å bygge egne høytalere, men altså.. jeg har jo greie høytalere allerede! Så å bygge et par til vil være bortkastet! har faktisk 2 par. et PA-anlegg på 150W X 2 og et fint vanlig anlegg på 80W X 2... ikke så veldig my å skryte av, men veldig fin lyd! Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Skal du få med deg dypbassen må du bygge bassrefleks. 5162014[/snapback] Feil! Bassrefleks dunker best mellom 40 og 60 Hz. Skal du ha skikkelig dypbass bygger du en lukket kasse. Har det vært up to me har jeg nok valgt lukket kasse (trykkammer) Hvilken type musikk hører du på? 5162272[/snapback] HÆ? Vet du hvordan avrullingskarakteristikken er på ei trykkammer-kasse kontra ei refleks-kasse? Reflekskassa kan kan du tune ned til under tredve Hz med -3dB på 20-25Hz Det skal godt gjøres med ei trykkammer- kasse som begynner å rulle av ved en ca 70 Hz vanligvis. Lenke til kommentar
vincent_vega Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 (endret) Min erfaring er nå at en sub i en trykkammerkasse (lukket) konstruksjon har bedre kontroll over elementet, men en sub i bassreflekskasse vil kunne spille høyere i volum... Men bevares, begge alternativene kan funke som bare det bare man bygger det rett... Trainman: mener du at en trykkammersub ikke kan spille dypt eller? Var litt diffust med den formuleringen din... Endret 16. november 2005 av vincent_vega Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 (endret) Uten Equalizer er det ikke lett å få en trykkammer-kasse til å spille dypbass, med mindre du har et element med meget høy Q-verdi og i ei stor kasse. Vil likevel slite med å få med "kjellerbassen". Dette pga den akustiske avrullingen som begynner tidlig, og som ruller av med 12dB/okt. Dvs -12dB ved halvering av frekvensen. I bil vil dette fungere meget bra da den akustiske forsterkningen i en bilkupè er mye større enn i ei stue. Og stua di er forhåpentligvis også mye større enn en bilkupè. Har du derimot en Eq. vil du kunne kompensere for avrullingen å få en flat frekvenskurve ganske langt ned. Da vil du også dra fordelen med at elementet tåler større belastning i trykkammer-kasse enn i bassrefleks-kasse. Du kan også bruke flere basselementer i trykkammer og i tillegg bruke et 6/12dB lavpassfilter som begynner allerede ved 60-70Hz for å dempe frekvensene derfra og oppover i forhold til dypbassen, men det blir jo kostbart med både elementer og store filterkomponenter. Eq er heller ikke gratis. Edit: Ville bare presisere at bassforsterkningen øker når rommet det spilles i blir mindre. Hjørneplassering vil også gi ca 3dB økning i bassen. Endret 17. november 2005 av Trainman Lenke til kommentar
vincent_vega Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 (endret) Jeg har hatt en Dali swa-12 i hjemmekinoen tidligere, den syntes jeg spilte bra dypt enda den ikke var oppgitt til å spille lavere enn 30 Hz ifra Dali. Ga masse trykk ved ganske lave frekvenser den ja... Men så har jeg hørt en Cerwin Vega Classic 15" (bassrefleks) sub i en kompis av meg sin hjemmekino, å det blir rett å slett overkill!! Bassen overdøvet jo all lyden! (Kan også ha noe med innstillingene eller at han hadde dårlige høyttalere) Endret 17. november 2005 av vincent_vega Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå