sannheten_666 Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 hei jeg har et lite, men ganske irriterende problem. For noen måneder siden kjøpte jeg en PC med et Asus A8N-E HK (nForce 4 Ultra) og et stk. Samsung Spinpoint disk. Dette fungerte helt topp inntil nylig, da jeg satte inn en WD 74GB Raptor i tillegg. problemet er det at når pcen har stått en stund og ikke vært i bruk, eller sett dvd el. så henger den seg ofte opp når jeg går inn i "min datamaskin" i winXP. den henger seg lissom ikke helt opp med en gang, men kjører seg verre og verre ned i gjørma, jo mer jeg prøver å fikse problemet uten å restarte. Alt jeg bruker av drivere er ganske oppdatert, og jeg opplever KUN dette problemet når det gjelder min datamaskin. den henger seg aldri i spill el. alt ser ut til å fungere normalt, og det gjør det også, bortsett fra dette irriterende problemet som dukker opp av og til, men så ofte at det er plagsomt. den har også en tendens (men ikke alltid) til å "henge seg" når jeg skal inn på D: - disken. derfor tror jeg problemet ligger i software, og at det er noen "uoverenstemmelser" mellom windows og SATA-kontrolleren. dette var altså ikke et problem med kun 1 disk. noen som har noen forslag til ting jeg kan prøve? takker for alle svar... Lenke til kommentar
Redman Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 Har akkurat samme kort og lest en del utenlandske forum om dette og nforce4. Noe som går igjen er vanskeligheter med WD raptor og Maxtor disker. Lenke til kommentar
sannheten_666 Skrevet 12. november 2005 Forfatter Del Skrevet 12. november 2005 det er ikke snakk om RAID nei. Morsomt at du nevner maxtor, for jeg satte sammen en pc for en kompis av meg med en maxtor-disk og dette HK, og det klikka en liten stund etter formatering. ikke med en gang, men etterhvert. Vi prøvde med min Samsung, og det funka helt fint. enda en bekreftelse på at Maxtor kanskje ikke vil funke bra på dette kortet... det var jo maks irriterende at min Raptor ikke vil funke ordentlig på dette HK. det går greit, og den henger seg aldri mens den er i bruk, så jeg KAN jo leve med det, men allikevel... det burde jo være mulig å fikse dette med software et eller annet sted? Hvis ikke syns jeg rett og slett det er for dårlig. jaja, da har jeg ihvertfall en unnskyldning for å bytte HK når sokkel M2 kommer, men da kommer jeg til å undersøke nøye hva ATi har av brikkesett, for å si det sånn... men det er altså ingen som har vært borti noen løsning på problemet? det er jo ihvertfall greit å vite hva som er årsaken, selv om jeg ikke får gjort noe med det... takk for svar ihvertfall! Lenke til kommentar
LateEntry Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 vet ikke om det hjelper noe, men jeg hadde problem med a8n-sli deluxe hk sammen med et par maxtor sata disker. problemet mitt var at systemet var ustabilt under innlasting av xp (tok som regel et par min å laste inn xp) det jeg etter mye prøving å feiling opplevde, var at systemet ble stabilt (iallefall foreløpig) etter at jeg skiftet internet (ethernet driver) over til marvell ethernet og avinstallerte den andre lan driveren både software og bios messig. Lenke til kommentar
LateEntry Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 hmm, det viste seg at problemet med ekstremt treg oppstart av xp allikevel ikke lot seg løse med å triske med asus ide driverene. istedet for løste jeg iallefall mitt a8nsli&sata disk problem ved å "disable" command queuing. dette gjøres fra enhetsbehandling under ide/sata kontroller. Lenke til kommentar
sannheten_666 Skrevet 13. november 2005 Forfatter Del Skrevet 13. november 2005 hmm, det viste seg at problemet med ekstremt treg oppstart av xp allikevel ikke lot seg løse med å triske med asus ide driverene. istedet for løste jeg iallefall mitt a8nsli&sata disk problem ved å "disable" command queuing. dette gjøres fra enhetsbehandling under ide/sata kontroller. 5147770[/snapback] okåh, takker for alle svar,men det ser ut til at den nyeste driveroppdateringen fra nVidia MULIGENS har fiksa problemet, men jeg har ikke fått prøvd de så mye enda. hehe, før dere tenker "for en idiot som ikke har oppdaterte drivere" så vil jeg bare si at driverne fra før var omtrent helt oppdatert, men i mellomtida har altså nVidia sluppet noen nye som KANSKJE ser ut til å ha løst problemet. etter mye søking på nettet om dette problemet så har jeg også fått inntykk av at nVidia har prøvd å hysje ned problemene med SATA-disker på nforce 4. ser i andre utenlandske forum at folk lager på manglende velvilje fra nVidia når det gjelder dette problemet. jeg mener å huske at all denne søkinga så kom jeg over en uttalelse fra nVidia hvor de benekter at det er noe problem med nforce 4, og at de ikke skal trekke tilbake noen kort. på hjemmesidene deres er det umulig å finne noe som helst informasjon om diskproblemer, ikke engang når nforce 4 brukes i kombinasjon med maxtor-disk. dette til tross for at ALLE (inkl. meg) har opplevd SERIØSE problemer i denne kombinasjonen. jeg har til og med prøvd med flere maxtor-disker i flere nforce 4 HK, og INGEN fungerte bra! mange lsiter med korrpute filer osv... jeg for min del kommer nok ikke til å gå for nvidia brikkesett neste gang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå