-=CH=- Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 Jeg er ikke sikker på om dette er rette plassen til og plasere dette spørsmålet.. men la gå Jeg satt hjemme og ville se en film, pcen min har ikke noe stor skjerm, så jeg bestemte meg for å ta på S-video til TVen min. Men i det jeg kommer borti baksiden av karbinettet mitt kjenner jeg det går strøm gjenom det, Det svidde liksom litt på huden (ikke brent bort)og jeg begynte feil søkingen. Det jeg først gjorde var og koble ut strømen. Men det var ikke problemet, så jeg forsatte til nettverks kabelen OSV til alle var ute. Men forsatt kjente jeg den samme sviinga og håsheten som kommer når det er strøm over jern plater (fant dette ut ved og dra hånden over og hørte en lyd) Etter hvert la jeg skinnet intill.. samme skjedde med det. Derfor lurer jeg på hva dette kan være? Selv har jeg aldri opplevdt maken, kan det være HD? HK? Vifter, strømforsyning, cdrom? eller kansje vifte styringen? Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 Hvis det ikke er noen ledninger i maskinen, så skal det ikke være mulig å få støt.. Det er viktig å bruke jordet kontakt til pc og skjerm, så unngår du nok å få støt.. Lenke til kommentar
-=CH=- Skrevet 11. november 2005 Forfatter Del Skrevet 11. november 2005 Hvis det ikke er noen ledninger i maskinen, så skal det ikke være mulig å få støt.. Det er viktig å bruke jordet kontakt til pc og skjerm, så unngår du nok å få støt.. 5141236[/snapback] Koble opp en ledning på toweret og legge ledningen ut vinduet da må nok en legge opp det (var ikke nødvendig under forskriftene når huset ble lagt) Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 Dette er en gjenganger. PSU inneholder noen kondensatorer som er koblet slik at det blir et potensiale på jord. Dette vil normalt ikke merkes, men når du kobler til en TV så merker du det. Er gjerne 110V, men så lite strøm at det er ufarlig. Som nevnt, man unngår problemet ved å koble PC til en jordet stikkontakt. Lenke til kommentar
IC7STORM Skrevet 18. november 2005 Del Skrevet 18. november 2005 Jording er veldig vesentlig. Har selv sjekka spenningen mellom jord og diverse kondensatorer i en strømforsyning her, de høyeste verdiene jeg fikk var 112-116v, men er så lite ampere (strøm) at det er ikke så farlig. Man dør i alle fall ikke med det første! :!: Lenke til kommentar
Polarbastard Skrevet 18. november 2005 Del Skrevet 18. november 2005 Som nevnt, man unngår problemet ved å koble PC til en jordet stikkontakt. 5141910[/snapback] Vel, noen ganger er det faktisk da det blir problemer, hvis det er en generell jordingsfeil på linja.. Siden det er felles jording for alle kontaktene i huset, så blir jordingsfeilen "dratt" rundt i huset. Og i verste tilfelle er ikke engang feilen hos deg, men hos naboen! men det vet sikkert elektroekspertene på forumet mer om enn jeg. Og kan gi deg svar på hvordan måle dette ut. Husker jeg hadde samme problemet selv (sviing når underarmen kom borti kabinettet). Målte 70v (sikkert tilfeldig jeg fikk denne verdien) mellom jordinga i kontakten og peisen i stua. Og problemet (kjøkkenkomfyren) ble ikke funnet for etter lang tid da denne ved en tilfeldighet ble skiftet ut. Så problemet ble dratt rundt i huset, selv om det elektriske i stua og kjøkken har sine egne kurser. Lenke til kommentar
martinch Skrevet 18. november 2005 Del Skrevet 18. november 2005 Dersom du koplar PC'en til ein jorda stikkontakt med jordfeilvern unngår du problemet, men dette vert vel ikkje aktuelt dersom du ikkje bur i eit heilt nytt hus, som må ha jordfeilvern på alle kursar. På badet skal det vera jordfeilvern, så du kan jo testa om du kjenner det same dersom du koplar PC'en din til der. Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Og hvis du har kabeltv kan feilen komme derfra. Dette er et "kjent og kjært" problem med kabeltv. Kan løses med et galvanisk skille. Koster 237 hos PCT. Lenke til kommentar
Sint Satan Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 God Regel: Hvis apparatet har jora kontakt, stikk den i et jorda stikk. Spesielt i opp pusede hus er det ofte både jorede og ujorede stikk, alt du trenger er en aldri så liten fasefeil i nettet, så sitter du du fast mellom apparatene. Det ryker noe sånt som 50 mensker på dette bare i Norge pr. år så dette bør tas alvorlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå