Gå til innhold

Fester til vifter,kjøleribber osv,hva heter de?

Anbefalte innlegg

Det jeg lurer på er hvor man får kjøpt disse festene jeg ikke vet hva heter som man bruker til å feste fast ulike kjølere på skjermkort og hovedkort.

De er av plastikk og stikkes igjennom kort slik at tuppen blir sittende fast.

Hvor får man kjøpt disse og hva heter de?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke helt,tenker på disse festene som man må klemme igjennom hullene i hovedkortet(eller andre typer kort),når den er trykket igjennom ekspanderer tuppen slik at den blir sittende fast på baksiden.Får å få de av igjen må man enten klemme sammen tuppen som er gått igjennom eller klippe over de med en tang eller saks,de er jo av plastikk.Ikke helt uvanlig på skjermkortvifter/chipsetvifter,ihvertfall har jeg sett noen av de.

I tillegg pleier det å være en liten fjær på festene slik at kjøleren klemmes over chipen/prosessoren.

Endret av Knopfix
Lenke til kommentar

Jeg vet hva du mener, men hva som er det korrekte navnet på de, er jeg ikke sikker på. "Two push-pin" så jeg iallefall en som kalte det. På microplex kaller de det "Push Pin".

Hvor du får kjøpt slike aner jeg ikke, er jo litt vanskelig å søke etter noe som man ikke vet hva heter også :p

Elfa har det meste, så du kan jo prøve å surfe litt innpå der å se om du finner de.

Hva skal du bruke de til? Kan vel evt. bruke noe annet som er lett tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Takker for svar,jeg skal feste en kjøler til et skjermkort og tenkte at jeg kanskje kunne finne det hos Clausohlson eller noe sånt hvis jeg visste hva det het.

Kjøleren var opprinnelig festet med slike på et 6600GT og jeg skal feste kjøleren på igjen,hva annet kan jeg bruke?

Lenke til kommentar

Du kan jo bruke litt lange sporskruer. Det selger vel de omtrent overalt hvor de selger skruer. Slike f.eks, bare at de er litt tynnere og litt lengre enn avbildet muligens. 2 slike skruer, samt 2 muttere kan jo brukes. Og hvis du har slike skiver som man bruker til hovedkort (Brune ringer) til overs, så kan du bruke de slik at mutteren ikke tar direkte borti skjermkortet.

Lenke til kommentar

Takk for alle svarene.

I mellomtiden har jeg røsket ut to av disse dingsene jeg har beskrevet ut av et gammelt defekt Gforce4 kort og de så ikke pene ut etter at de var dratt ut.

Klemte sammen tuppen med en tang og dro de ut,tuppen var rimelig opprivd etterpå :ermm:

Så de gamle kan kanskje ikke brukes!

Får satse på en annen løsning,de fra Micrplex ser jo fine ut hvis de gidder å sende de som brev ellers blir det dyrt.Ellers er jo skruer det lettest tilgjeneglige. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...