mikaelandre Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 Hei! Jeg skal lage et program for å administrere en del grupper og medlemmene i disse. Ting som skal gjøres er typisk opprettelse, endring og sletting av grupper og medlemmer, utskrift av rapporter osv. Trenger også flerbrukerkontroll, slik at flere kan være logget inn samtidig og med låsing av informasjon. Tingen er at hele greia må kjøre på en server, med tilgang over internett. De som skal bruke det kan ikke installere noe på maskinen sin, da programmet må være tilgjengelig hvor som helst. Jeg tenkte å gjøre det hele i PHP, noe som bør gå bra, men så tenkte jeg på å lage i Java i stedet. Jeg kan mer java enn php, java er kraftigere og det er mye gøyere å programmere i java Så det jeg lurer på er: Hvordan få et javaprog inn i en nettleser (jsp?) Hvor skrives presentasjonskoden? I javakoden eller som nettsider? Hva må jeg installere på serveren for å kjøre hele greia? (webserver er klar) Noen som har noen anbefalte guider om dette? Gjerne om noen kan noe om connection pools til mysql... Jeg kan java og sql og litt jsp, så det trenger jeg ikke noe info om. Det jeg ikke kan er å koble sammen java og jsp. Er det også mulig å få objekter til å vare gjennom en hel sesjon? eller må alt genereres på nytt ved hver innlogging... Takknemlig for alle svar Lenke til kommentar
yonderboy Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 Jsp er nok den mest hensiktsmessige måten å implementere presentasjonslaget i en webapplikasjon i java - du kan skrive en servlet, eller bruke et rammeverk som JSF eller Struts for å koble jsp-sidene sammen med koden som kjører applikasjonslogikk. Du trenger tomcat (en modul for apache) på serveren. Og ja, et objekt du har lagt i sesjonen varer gjennom hele sesjonen. Lenke til kommentar
smetho Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 Som sagt er tomcat det mest naturlige valget her. Du oppretter da JSP-filer (eventuelt egne servlet klassefiler) som du plasserer på riktig plass i katalogstrukturen på webserveren (tomcat). Gjennom JSP (som egentlig er HTML-kode med mulighet for å legge inn Java-kode) eller Servlets (som er Java-kode der du skriver HTMLen gjennom out.println() (JSPer blir egentlig omdannet til Servlets "under the hood" uansett) så får du tilgang til Java-klasser og bibliotek som om du skriver standard Java-applikasjoner. På denne måten kan du lett bruke eksisterende Java-kode for forretningslogikken om du måtte ønske det. Angående sesjoner så finnes det egne sesjonsobjekter der du kan ordne ting som du selv vil Lenke til kommentar
mikaelandre Skrevet 12. november 2005 Forfatter Del Skrevet 12. november 2005 Takk for tilbakemelding! legger jeg da .class filene mine i samme mappe som jsp filene, og så har jeg tilgang til de? og hva anbefaler dere av jsp og servlets? Lenke til kommentar
smetho Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 Nå har jeg ikke inne Tomcat på denne maskinen for øyeblikket, men synes å huske at jeg la JSP-filene mine under (med forbehold om at jeg husker visse mappenavn riktig) /tomcat/webapps/MyApplication/ og klassefilene under /tomcat/webapps/MyApplication/WEB-INF/classes. Godt mulig en kan legge det på andre måter også. Om du vil bruke JSP eller Servlets er egentlig det samme. Det er mye en smaksak, men dersom du har mye Java-kode og lite HTML så kan Servlets være bedre egnet - og JSP dersom det er motsatt. Kan bli uhyre bakvendt og skrive mye HTML i out.println()-setninger JSP blir omdanner til Servlets automatisk så sånn sett så er det liten forskjell. Ved å bruke JSP så ender adressen til applikasjonen med .jsp. Dette får en ikke når en kaller en Servlet. Kikk litt i web-xml-fila for servlet-mapping (enkelt forklart: gi applikasjonen en ønsket (lettere, kortere, mer logisk adresse istedet for å måtte kalle den opp der den ligger i mappestrukturen), sette init-parametre, osv. PS: Det følger også med ganske mye eksempler og dokumentasjon med Tomcat. Du finner nok svar på en del der Lykke til! Lenke til kommentar
vidarv Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 (endret) Interessant prosjekt du skal starte med... blir sikkert lærerikt.. Jeg har programmert både av JSP, Java og PHP.... Dvs lærte først Java, så laget jeg en del webapp. med JSP og nå i det siste har jeg brukt PHP... Konklusjonen min er at PHP er rimelig greit... PHP er også objektorientert, du kan lage klasser, interface bruke arv osv... på samme måte som java, MEN php er mye enklere mtp drivere og installasjon , vedlikehold... du slipper å tenke på classpath, pakker osv... når du programmere... dette er litt slit med Java.... eks databasedrivere, må lastes ned osv... går greit som regel, men kan være litt her av og til... det finnes så mange forskjellige implementasjoner av driverklassene, noen er bedre en andre... Har brukt både Oracle og Postgresql med java, det fungerer det... men du verden hvor mye enklere PHP og MySql er ... Anbefaling: prøv deg på PHP og MySQL først... ! tidligere prosjekt: bestillingsystem til Tisip- brukt av studenter og lærere : http://www.tisip.no siste private lille prosjekt med PHP http://vestnes.net/ (ja vet, men skal hives over til nytt domene snart:) ) Endret 12. november 2005 av vidarv Lenke til kommentar
mikaelandre Skrevet 13. november 2005 Forfatter Del Skrevet 13. november 2005 jeg kan å lage dette i php, det er kjempelett, men det er ikke noe gøy. og objektorientert programmering i php er ikke det samme som i java. php5 er en god del bedre enn 4, men det er fortsatt ikke det samme. hovedfordelen med java er vel helt klart java apien, der har ikke php noe som ligner. problemet med php er at hele strukturen må bygges på nytt hver gang du sender en request til serveren(jeg har ihvertfall ikke klart noe annet), mens målet mitt var at med java så ville jeg slippe det. jeg har brukt oracle og java sammen før, men nå har jeg kun mysql tilgjengelig, så jeg må nøye meg med det. og grunnen til at mysql kan være enklere enn oracle er at du bare kan gjøre halvparten så mye.... men når det er sakt, så har jeg jo et ønske om å bli ferdig også, så hvis det blir alt for mye å sette seg inn i for å gjøre dette i java, så blir det nok en php/mysql løsning. men det er jo alltid gøy å lære noe nytt når det gjelder jsp/servlet så får jeg vel lese litt om det. at det blir mange out.println() bør ikke bli noe problem, er bare å lagre alt i en $out variabel som skrives 1 gang. men JSF så ikke helt bra ut. eclipse som jeg bruker jobber med å lage støtte for det, men det så ut som om det var noen mnd fram i tid, og at jsf ikke er helt ferdig enda. noen som vet noe om dette? det som stod om jsf hos sun så jo veldig bra ut, så jeg skulle gjerne brukt det.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå