Big SturL Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 (endret) Heisann... En kamerat av meg hadde et leit problem med maskinen. Den var ustabil og han fikk ofte blåskjermen. Dette var leit, da hardwaren han satt på var ganske bra (AMD 3800+, X800XL, Epox nForce4, 1GB Twinmos PC3200), bortsett fra strømforsyningen, en Q-tec 400W. Som den gode vennen jeg er, anbefalte jeg at han kjøpte seg en ny strømforsyning. Jeg hadde tidligere lest en produktanmeldelse på overklokking.no om en Sunbeam modulær PSU, som faktisk hadde fått ganske god kritikk. Jeg linka den til ham, og den falt i smak. Noen uker senere ble strømforsyningen, samt et Sunbeam kabinett bestilt fra microplex.no. Pakken ble mottat få dager senere, og i håp om å nå få oppleve den deilige følelsen av en maskin som kjører uten problem, ble strømforsyningen koblet opp mot komponentene hans. Han trykker på "ON" knappen, og hva skjer ikke nå? En røyksky uten sidestykke kommer ut av kabinettet, og ubrukelige komponenter sitter igjen. Lei av alle problem, ble dataen levert inn til den lokale datasjappa (ArData). Der ble det konstatert at strømforsyningen leverte altfor høy volt. Microplex.no ble kontaktet, men de ville kun betale for strømforsyningen. God service? I think not! Oppgitt over et slikt svar kontaktet han forbrukerombudet som gledelig tok saken, siden de tidligere hadde mottat flere klager på microplex.no. Jeg føler at microplex kanskje blir litt glorifisert, liksom fordi de er en liten nettbutikk med spredt utvalg som klarer seg i Norge. Men når de nekter å gjøre opp for slikt, falmer glansbildet litt... I kapittel 6, paragraf 33 av forbrukerkjøpsloven står dette: "Forbrukeren kan kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av at tingen har en mangel." Endret 1. desember 2005 av Big SturL Lenke til kommentar
[BZ]cy_demon Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 har du faatt erstattet stroemforskyningen? Lenke til kommentar
The_Darkness Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 har du faatt erstattet stroemforskyningen? 5241284[/snapback] Utifra det han skriver var Microplex villige til å erstatte psu'n, men ikke all den andre ødelagte hw'n.. right? Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 kan jo også prøve å ta kontakt med importøren eller Sunbeam direkte, kanskje de vil hjelpe mer. Lenke til kommentar
Chevelle Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 Når Microplex leverer produkter som ødelegger hardware syntes jeg det skulle være en selvfølge att dem rydder opp etter seg. Ser det er flere som begynner og bli misfornøyde med Microplex her på forumet så det er vel på tide att dem skjerper seg litt. Og att Forbrukerrådet har flere saker med Microplex er jo heller ikke noe godt tegn. Stå på og få dem til og ordne opp. Lenke til kommentar
Chevelle Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 Brukerfeil ? 5242423[/snapback] Og hvordan skal du få til det. Er ikke mange måter og koble til en PSU på vel. Lenke til kommentar
Spook Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 Generellt så vil jeg anbefale å handle med en av "de store" fremfor "små" nettbutikker som microplec etc. Jeg har kjøpt elektronikk/datautstyr "på nettet" i en årrekke og har *aldri* hatt problemer med retur hos en av de store. Men "de små" jeg her handlet med har utern unntak forsøkt å forhindre retur når noe har gått galt. Jeg antar at det har en sammenheng med at de som jobber hos "de små" ofte er eiere og/eller står "nær eieren" og dermed har direkte økonomiske interesser i nettstedet. Jeg vil spesiellt fremheve komplett.no som helt supre på retur. De har *aldri* stillt spørsmålstegn ved og/eller forsøkt å hindre retur av noe som helst, heller ikke 2-3 år etter at varen var kjøpt. De har uten videre godtatt retur av harddisker, trådløse rutere og kort, RAM brikker etc. Selvsagt har feilen vært godt beskrevet men dog. Aldri har jeg blitt møtt med argumenter som at dette må være brukerfeil, feil bruk eller liknende. Noe som så alt for ofte gjøres av "de små". Det er veldig enkelt å gi "god service" i en salgsfase men noe helt annet er å gi god service når noe går galt (og man "taper penger" på å gi god service). Lenke til kommentar
Elgvenn2 Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 Ville vel kanskje tro at det er denne som gjelder: "§ 34. Produktskader Selgerens erstatningsansvar for tap som følge av en mangel omfatter, foruten skade på salgstingen selv, også skade på gjenstander som salgstingen brukes til fremstilling av, eller som har nær og direkte sammenheng med salgstingens forutsatte bruk." Husker jeg opplevde omtrent samme problem for en god stund siden, og da var en en annen lov enn forbrukerkjøpsloven som fritok selgere for ansvar for ting dem solgte som gjorde skade på 3. parts utstyr, men er så lenge siden at jeg ikke husker helt! Lenke til kommentar
Nauz Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 har selv ikke noen erfaring med sunbeam. men en kompis av meg hadde en "katode kontroll" fra sunbeam, og den tok fyr! heldigvis ble ikke noe skadet.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå