Gå til innhold

Opteron 939: FX-57 til 1400,-? Ja takk!

Anbefalte innlegg

Da fikk jeg dytta inn en Opteron 146 i mitt Asus A8N SLI Deluxe, og kjørt i gang med hasteoverklokking.

Kort fortalt:

280*10 funka fett, benchet litt og kjørt litt Prime 95. Ikke no problem på 1,535v

300*10 på 1,55v (max på HK) ga BSOD i SuperPi, ikke særlig stabilt i det hele tatt.

Kjører nå med 290*10 på 1,55v, og foreløpig virker alt OK.

Kjøler med en Bitspower Silent Storm og AS5. Forhåpentligvis setter AS5´en seg bedre etter stund, jeg så 57 grader@2809MHz med åpent kabinett. Men med dobbelt så mye cache som Winchester og Venice er det vel ikke så rart med høyere temps.

Har ikke kjørt noe særlig Prime95 enda, og det kan godt hende jeg må sette ned til 2800MHz igjen.

Slenger i hvert fall inn et screenshot, så håper jeg andre legger inn sine erfaringer etter hvert.

PS. CPU har stepping "CABYE", glemte selvfølgelig å skrive ned resten av stepping før jeg noe overivrig monterte den.

29198an.th.jpg

PS. Cool´n´Quiet fungerer helt greit, og CPU-Z rapporterer at CPU har SSE3. Trodde ikke Opteron 939 hadde dette?

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2,9GHz ble visst for varmt. Kjører på 2,8 nå, og tempen viser 64 grader etter en god stund i Prime95. 2,9 ga hardware failure i Prime94 etter ca 40 min. Kjører 1,55v, max av hva hovedkortet klarer å presse på vcore.

RAM er Twinmos Speed Premium med BH-5, kjører den med DDR266-divider på 2-2-2-5-1 som nå tilsvarer 187MHz.

Synd det ikke finnes en divider mellom DDR266 og DDR333.

CPUen er kjøpt fra Norek, så dette er nok de samme som Komplett har. Det er vel ikke garantert at alle de har fått inn er CABYE men..

Fra Xtremesystems virker det som at CABNE gjør det best. Men der har jo 99,5% av alle på forumet DFI-kort med masse ekstra juice.

Hovedkortet gjenkjente automatisk Opteronen ja, med BIOS-versjon 1015.

Jeg får håpe AS5´en setter seg og gir meg en del grader lavere etterhvert. 64 grader full load er for mye.

Lenke til kommentar

Jeg får den jo på 30 sek ved 2,9 og RAM@190MHz. Men 2,9 var ikke stabilt nok, blir enten for varmt, for lav vcore, eller for varmt chipset.

Skal tweake litt mer i morgen, sjekke om det gir noen gevinst å kjøre DDR333=233MHz ved 280HTT. Men da må jeg nok slakke en del på timings, har bare 3v å gi BH-5´en min.

Har ingen særlig bedre kjøling i planene. Har et ubrukt Tt BigWater stående i skapet, men kommer ikke til å bruke et så dårlig sett i min hovedmaskin. Orker nok generelt ikke styre med vannkjøling slik det er nå, blir for stort prosjekt.

Tips til betydelig bedre luftkjølere enn Bitspower Silent Storm da? Den har jo akkurat samme design/prinsipp som Zalman 7700 og NorthQ Giant Ufo.

Lenke til kommentar

Denne maskinen jeg sitter på nå er min hovedmaskin, så å prøve på voltmodding er ikke noe jeg kommer til å vurdere en gang dessverre.

Jeg hadde skikkelig lyst på DFI NF4, men så var Asus-kortet mye lettere tilgjengelig for meg, og det ble ("dessverre") det. Knallkort, men jeg merker at jeg gjerne skulle hatt mer å gå på når det gjelder vcore og vdimm.

Tror ikke jeg kommer til å gjøre noe større oppgraderinger før jul heller, så jeg får klare meg med det jeg har nå. Kanskje en kraftigere kjøler, og kanskje litt raskere RAM (TCCD eller no), så jeg ikke trenger så stor divider. Jeg hadde også lovet meg selv at neste RAM-kjøp kommer til å bli 2x1024 av noe heftig slag. Corsair TwinX2048-4000PT ser ganske greit ut.

Bandwidth-bench fra Sandra lagt ved.

Nå kjører jeg på 285*10 og har ikke merket noe ustabilitet ennå. Jeg er veldig utålmodig, så jeg gidder ikke å kjøre i gang Prime95 med det første, kanskje over natta.

Denne CPUen har vel kjørt på original hastighet i ca 2 min, og kommer vel kanskje ikke til å kjøre stock speed igjen....

bandwidth8ck.th.jpg

PS! Hvorfor kan jeg ikke uploade filer/bilder i reply her, mens i andre tråder går det helt fint? hva avgjør dette?

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar
Jeg hadde også lovet meg selv at neste RAM-kjøp kommer til å bli 2x1024 av noe heftig slag. Corsair TwinX2048-4000PT ser ganske greit ut.

5141539[/snapback]

Mine Crucial Ballistix klarer 295mhz 3-3-3-8 på 3,0vdimm :thumbup:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=312362&cks=PRL

5141828[/snapback]

Har sett flere av de settene som har gått langt, over 300mhz på det "verste".

edit: da var min opti 146 sendt til meg :w00t:

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar

Dragavon, vi kan godt bytte hvis du er lei av å ha 2GB knall-RAM, så kan du få 2x512 deilige BH-5-brikker som overklokker middels på 3v!

Det hadde vært kult å snuble over en vapochill eller no, for å se hva CPU klarer. Men det blir nok ikke vurdert med mindre jeg faktisk snubler over den...

Prime95 på 285*10 nå, stått på over natta, håper dette er stabilt.

Managhead, jeg regner med at du poster her når du har fått lekt deg litt?

PS. G_e_r_o_n_i_m_o, hovedkortet ditt skal nok støtte en Opteron helt fint, men du må nok flashe til nyeste BIOS fra www.msi.com.tw for å få hovedkortet til å gjenkjenne riktig hastighet og vcore. Det verste som kan skje, er vel at du får en "AMD Engineering Sample" fordi hovedkortet ikke skjønner hva det er for noe.

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar

Har jeg ikke tenkt på, men det skulle ikke være noe problem.

Jeg har litt blandede overklokkingsresultater med mitt X800XL, opplever frysninger i noen spill, mens det går glatt i andre.

Spilte Guake4 og BF2 igår uten noen som helst problem (X800XL på stock).

Kan godt kjøre litt 3dmarks bare for å sjekke, men tror jeg lar skjermkort kjøre stock enn så lenge.

Edit:

Sier meg fornøyd med 285*10 så lenge. Jeg trenger bedre kjøling, bedre RAM, mer tid og mer penger for å komme lenger, og det har jeg ikke akkurat nå.

Chipset er passivt kjølt med en Zalman kjøleribbe, og denne blir skikkelig varm. Det kan jo hende det er chipsettet som feiler ved høyere hastigheter.

CPU ligger på 62-63-64 grader full load nå, og hovedkort 42-43 grader, chipset sikkert en del varmere.. Det blir varmt ja.

2855prime956wi.th.jpg

3dmark039cz.jpg

3dmark050ht.jpg

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...