Gå til innhold

Det beste programmeringsspråket, det er d

Anbefalte innlegg

Jeg må si det, jeg har holdt på med C++ noen år nå, og har stort sett vært fornøyd, med det unntak av at GUI er en dans på roser, alltid lett etter noe som var en mellomting mellom C++ og C#, og jeg tror jeg har funnet det...

det heter D og ligger på www.digitalmars.com/d/

jeg tror jeg er forelsket :love:

Jeg vil gjæren høre hva andre har av erfaringer med dette språket, av bugs eller ting som er vanskelig med det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vel mer eller mindre anbefalt D en stund, i alle fall for lavnivå programmering. Det er langt fra perfekt dog. Det som plager med det er: umodent standardbibliotek, at det ligner så mye på C(++) som det gjør. F.eks er jeg tilhenger av tankegangen om at eksplisitt er bedre enn imiplisitt (skriv 'import this' i Python), og liker ikke at innholdet i en importert modul blir tilgjengelig uten å prefikse med modulens navn. Det blir fort et salig rot når man har en del moduler som hver importerer en del andre moduler og det blir vanskelig å holde styr på hvor de ulike definisjonene kommer fra (hadde en morsom feil her om dagen hvor jeg ble forbudt å definere pid_t i en modul fordi den allerede fantes i std.c.linux.linux, forøvrig var førstnevnte fullstendig frittstående fra sistnevnte). Det er også ganske merkelig at ikke strenger finnes som egen type, det er ikke noe særlig å stadig måtte ty til std.string.

Endret av A_N_K
Lenke til kommentar
Det er noen som holder på å skrive et OS i D faktisk. Kanskje du kunne si oss hvorfor dette ikke skulle være mulig, hotstian?

5147217[/snapback]

Var egentlig bare ment som et spørsmål :)

EDIT: Noen som vet om noen gode sider for læring av D? Og noen andre en Digitalmars som har ytelses tester av D?

EDIT2: Hvorfor er ikke D opensource?

Endret av hotstian
Lenke til kommentar

Ah, ok. Jeg var kanskje litt snar i lesingen der. Det er backend'en til DMD-kompilatoren som ikke er åpenkilde, det finnes en variant som bruker GCC som backend dog, GDC. Når det gjelder ytelse sies kode kompilert med DMD å yte sånn ca. på linje med C++ kompilert med DMC (samme kompilator-backend).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...