Gå til innhold

Compaq Presario 5726 med døende HD..

Hidden

Anbefalte innlegg

Det er ikke min egen maskin det er snakk om, men en kompis som har like mye peiling på data som din bestemor har om nuclear missile programming.

Okay, har sjekket, trodde jeg fikset problemet før ved å formattere og re-installere Win2k (han hadde Win98 installert, Compaq utgaven, jeg gjorde ham bare en tjeneste.. Win2k har fungert perfekt på den siden, inntil HD problemene nylig). Trodde det var noe sektor feil, men etter at jeg fikk til å scanne disken etter mye om og men (når den endelig slapp meg til), viste den ingen feil. Sjekket med diverse andre verktøy, ingen feil.

Etter reinstall funket den greit. En ukes tid eller så. Så kom han til meg og sa med fortvilet stemme: "Jeg satt og la kabal.. og så kom den durelyden igjen også frøs alt". Sånt liker jeg virkelig å høre.. NOT.

Sjekket igjen, stemmer det han sa. Kom inn i Win2k, så begynte HD å dure noe grønn|ævlig. Hmm. Men i tillegg, denne gangen, kom en høy hvinelyd som sank og forsvant etter noen sekunder. Jeg frøs på ryggen, den lyden var nifs. Alt låste seg, reboot. Nå kom hvinelyden igjen ved boot, enda høyere, og i kombinasjon med duringen/skratsjingen hørtes det ut som den prøvde å hoppe ut av kabinettet og stikke av.

Har plukket den ut, den ligger på skrivebordet foran meg mens jeg skriver dette.

Maskinen er altså en Compaq Presario 5726, HD´en er en Quantum Fireball CX (CX 13.5AT - har ikke peil på hva det betyr men..).

Jeg har sagt ifra til typen at han må regne med å kjøpe ny HD. Det verste er om jeg ikke får til å hente ut dataene fra den, da han aldri tar backup.. men det er ikke min skyld anyways.

Nå lurer jeg på, hvor får man slike HD´er i dag? Maskinen er 2-3 år gammel, og jeg vet ingen butikker selger så gammelt utstyr. Bruktmarkedet er ikke engang et alternativ. Det siste jeg ville gjort var å kjøpe slikt brukt.

Han har gitt en øvre prisgrense på kr. 1000,-, da med frakt tenker jeg. Over det, og han har tenkt å kaste maskina på søppeldynga.

Noen tips? Er på Compaq siten nå og titter litt omkring, men er litt rådvill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger jo ikke å bruke samme HD som den som er defekt! Hvis det da er vanlig størrelse 3,5" så passer det meste!!

link til den gamle:

http://www.hardware.no/tester/harddisk/fir...ireball_cx.html

Denne på 40gb skulle vel passe kompisen din greit.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...=9&GrpID=1&s=pl

[ Denne Melding var redigert av: antiloop på 2002-08-27 21:05 ]

Lenke til kommentar

Takk for tips, rotet litt rundt på Komplett, PS data og MPX, den du viser til er jo billig for så mange Gigs, tror ikke han vil si nei til den (med tanke på at den som ikke funker lengre bare er på 13GB ! LOL)

:smile:

Det verste blir å si til ham at han kan mest sannsynlig glemme å få hentet ut dataene fra den gamle, med mindre jeg får det til når jeg kobler den til min PC. Men lydene den lager høres mest ut som en dødsralling iblandet hivende pust fra sviktende lunger (seriøst).

Edit: Takk igjen, bestilling plassert. Han synes det var moro å se hvordan den gamle HD´n så ut.. :grin: og likte tanken på 40GB plass istedet for 13. Kommer på under 800,- m/oppkrav og alt, ikke verst.

[ Denne Melding var redigert av: hidden på 2002-08-27 23:13 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...