Gå til innhold

iMac G5 eller Powerbook G4? Hvilken anbefaler DU?

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Jeg er student ved Medier og Kommunikasjon, der vi bruker mac i skolearbeidet. Jeg bare elsker dette systemet, og har nådd den konklusjon at jeg skal selge min bærbare PC og gå til innkjøp av mac.

Men hvilken skal jeg velge? Jeg trenger en som kan håndtere Adobe CS-pakken, Final Cut Pro + noen andre små programmer.

Jeg har (foreløpig) latt valget falle mellom en iMac G5 og en Powerbook 15"... Hvilken av disse er kraftigst (regner med det er G5'en?). Hva er fordelene og ulempene ved disse to mac'ene? -Hvilken mac vil DERE mac-brukere anbefale til mitt bruk?

Håper på svar raskt slik at jeg kan lese deres anbefalninger før denne bærbaren jeg skriver på nå er solgt :p

PS. Har lest en del om studentrabatt i dette forumet, men når jeg sjekka på Apple-sidene var det 18 års grense for denne rabatten :no: (?) Er 16 selv, så jeg vet ikke om jeg får rabatt ved kjøp av mac da...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Til ditt bruk ville jeg helt klart anbefalt en 15" Powerbook... Selv om iMacen er noe raskere så vil du helt klart sette pris på en kraftig maskin du kan ha med overalt.

5142200[/snapback]

Takk, da tror jeg jeg har bestemt meg:-) En 15" Powerbook it is :thumbup:

- Leste litt i forumet at det er kommet en helt ny Powerbook. Er denne nå tilgjengelig fra den norske Apple Store?

Skal ringe Apple Store på mandag ang. studentrabatt...krysser fingrene for det :w00t:

Lenke til kommentar
Personlig vil jeg anbefale G5. Mer for pengene rett og slett. Har du behov for en laptop ville jeg heller kjøpt en iBook nå. Powerbook har ikke fått en skikkelig oppgradering på årevis, og vil nok ikke få en før langt ut til neste år heller.

5142218[/snapback]

Aww :( Takler iBooken tung lyd/bilde/video redigering da?

Lenke til kommentar
...Powerbook har ikke fått en skikkelig oppgradering på årevis, og vil nok ikke få en før langt ut til neste år heller.

5142218[/snapback]

Powerbookene fikk en fornying for ikke så veldig lenge siden. De fikk mer oppløsning og bedre graffikkort. Dette gjør at powerbook er bedre egnet til det du skal bruke dem til og i tillegg har powerbook en raskere prosessor og er mer solid enn iBook.

Intel-mac kommer i januar i følge www.macrumors.com. Først kommer Mac mini, og i februar powerbook. Kanskje det kan være en fordel, siden mange sier intel er bedre på bærbare prosessoer. Men når de nye intel-macene kommer kommer det til å ta litt tid før programvare kommer til intel-macene siden de må skrives helt på nytt.

Endret av 100smiles
Lenke til kommentar
Men når de nye intel-macene kommer kommer det til å ta litt tid før programvare kommer til intel-macene siden de må skrives helt på nytt.

5144476[/snapback]

Mac OS X har eksistert til x86 i over 4 år, Apple har mao. vært forberedt på dette i en stund. Det finnes også allerede en del programvare til OS X på x86 - man må jo heller ikke glemme at det faktisk finnes Intel-Macer som utviklere fritt kan kjøpe for å utvikle såkalt "Universal Binaries" applikasjoner. Forresten, Adobe skal visst være en av de første "store" til å lansere x86 vennlig programvare. :)

Lenke til kommentar
Siden du går media & kommunikasjon er det jo like greit å kjøpe en imac å ha hjemme og heller bruke skolemaskinen på skolen. Dermed sparer du en god del penger og får en betydelig bedre maskin som ikke vil gå ut på dato i løpet av årsskiftet.

5144711[/snapback]

I det jeg selv går på media, første året, vil jeg faktisk si meg litt uenig. Men, det er pågrunn av dårlig MACer på Media&Kom her på Hamar. Vi PÅ GK bruker iMac'er som har fylt 5 år. (de gode gamle, med fargede "kabinetter"). Da, er det absolutt ikke umulig at det lønner seg å kjøpe en egen powerbook.

Men, også noe å tenke på dette med ny maskinvare i løpet av et år. Tenker jeg selv kjøper meg en PowerBook i det oppgraderingen kommer :)

Lenke til kommentar
Siden du går media & kommunikasjon er det jo like greit å kjøpe en imac å ha hjemme og heller bruke skolemaskinen på skolen. Dermed sparer du en god del penger og får en betydelig bedre maskin som ikke vil gå ut på dato i løpet av årsskiftet.

5144711[/snapback]

I det jeg selv går på media, første året, vil jeg faktisk si meg litt uenig. Men, det er pågrunn av dårlig MACer på Media&Kom her på Hamar. Vi PÅ GK bruker iMac'er som har fylt 5 år. (de gode gamle, med fargede "kabinetter"). Da, er det absolutt ikke umulig at det lønner seg å kjøpe en egen powerbook.

Men, også noe å tenke på dette med ny maskinvare i løpet av et år. Tenker jeg selv kjøper meg en PowerBook i det oppgraderingen kommer :)

5167615[/snapback]

Hmm... Jeg er utolmodig... Når kan jeg forvente at denne oppdateringen er tilgjengelig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...