storken Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 jeg har ett stk 75mm som er 2 meter. trenger kammer og overganger. tenkte at kammeret skulle være 200-250mm men hvor mange liter volum skal jeg ha i kammeret? regner med å skyte 300meter+++ med perfekt blanding. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 Denne skal fungere: Lenke til kommentar
storken Skrevet 11. november 2005 Forfatter Del Skrevet 11. november 2005 skal ikke ha propandrevet! men axe eller hårsprai drevet Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 (endret) Akk så looney det ser ut: Endret 16. november 2005 av anth Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 Noe av det vanskeligste er å beregne riktig mengde drivstoff. For mye vil gi for fet blanding, altså for lote oksygen til at det tar fyr. For lite vil gi for tynn blanding, altså for lite drivstoff til at det tar fyr. Det er kun hvis blandinga er bra at man får fyr på den. Og jo nærmere perfekt blandingsforhold man kommer jo bedre smeller det. Hvis man bare prøver seg frem på slump så vil det med andre ord være stor variasjon om det smeller bra eller ikke. Lenke til kommentar
storken Skrevet 12. november 2005 Forfatter Del Skrevet 12. november 2005 jeg tror jeg skal ha et kammer på ca 5-7liter og diameteren på kammeret skal være ca 200mm til 250mm skal høre med kommunen om de har noe avkapp til meg. rørleggern hadde det ikke. Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 (endret) Jeg har bygd flere kanoner, og den mest suksessfulle oppskriften kommer her. Alle deler er av plastikk og fås kjøpt i rørleggerforretning.. Skjematisk tegning i ASCII med forklaring: |=.=>---- | endeplugg =.= rør med skrulokk på siden > overgang til mindre rør ----- løp på over 1-1,5 meter Du skrur delene sammen med bolter og mutre, dette skal gjøres solid! Skru en skrue på tvers nede i løpet for å stoppe det du lader nedi. I skrulokket borrer du et hull som akkurat er stort nok til en peislighter. Slik skyter du: lad i en potet, spray startgass (fås kjøpt på bensinstasjon for 45 kr for uendelig stor boks) inn i hullet i skrulokket og stikk inn peislighteren. fyr av! Etter du har skutt må du skru opp lokket for å lufte og få inn oksygen. Anngående brensel: Ikke spray startgass lenge, et halvt sekund er nok. Vi fant ut at CRC/BiltemaWD40 (smørespray) ikke ville føre til eksplosjon, men når vi hadde det oppi tanken først og så spraya inn startgass som vanlig fikk vi et resultat som var så eksplosivt at vi ikke turde å bruke det mer enn en gang. En kamerat hadde foten bak potetkanonen til støtte, den flyttet seg ca. 10 cm! Dette er en enkel potetkanon, men funker som bare juling. Jeg har sett filmer på internett av potetkanoner på propan, komprimert luft o.l. , men ingen måler seg med den vi bygde. Edit: glemte å si at du må ha en dobbeltmuffe mellom røret med skrulokk på siden og overgangen til mindre diameter. Endret 13. november 2005 av GolfBag Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 En stor fordel med å ha hull i et lokk og ikke i et rør er at du lett kan kjøpe nytt lokk når hullet er blitt for utvidet av flammene. Lenke til kommentar
storken Skrevet 13. november 2005 Forfatter Del Skrevet 13. november 2005 takk for tips golfbag! skal se hva jeg får til Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 dra på obs bygg. der kjøper du alt du trenger. har selv laget 4 stykk derfra. skyter omlag 300 meter Lenke til kommentar
tbend Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 Hei,, har laget flere versjoner av spudgun, kan legge ut bilder nå jeg kommer hjem.... (skola nå) Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 når det gjelder hull osv så lønner det seg å åpne en slik peislighter og ta ut innmaten. derreter borrer du 2 bittesmå hull i kammeret og stikker ledningene inni med ca 1cm mellomrom. og teiper fast knappen på utsiden. da kan du få sparc inni. ser proft ut og funker som faen. med hull så borrer du t ca 1mm diameter hull i kammeret og tar av toppen på sprayboksen. sett den lille spraybokstuten i hullet slik at det er akuratt litt for trangt til at den kommer igjennom. press og kammeret fylles med gass. altså: pakk nedi potet, fyll med gass, trykk, bang! istede for: pakk nedi potet, skru opp lokk og spray nedi, trekk av med en vinglete lighter som gjør at man ikke får ordentlig grep på kanonen. med bare en liten knapp kan man holde den odentlig...... Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 (endret) Tøv... du må ha lokk til å effektivt lufte ut eksos og få inn luft. Startgass tenner bedre på en flamme enn på gnisten, derfor slipper du å stå å kinne. Metoden du beskriver er også totalt feil... du må lufte ut og samtidig lade, skru igjen lokket, så spraye inn i hullet til lighteren, så ta lighteren og stikke inn (ingen vits i å stresse, jo bedre tid du tar deg jo bedre smeller det), så ta kanonen opp slik at den støttes med venstre hånd og mot skulderen, høyre hånd er på avtrekkeren... Endret 16. november 2005 av GolfBag Lenke til kommentar
varmit Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 det skal vere mye mer luft i kammeret enn gass,kansje bare 10% gass. og bruk vanlige PVC-rør fra rørlegger/byggebutikker. og viktigst av alt,ha hanske på deg. er hullet der du har lighteren litt større en lighteren,vil du få en stikkflamme rett i hånda. det brant hull i en av hanskene mine Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå