Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan bygge bra bilstereo.

TriGem

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg har satt meg et nytt lite prosjekt. Jeg vil ha mer lyd i bilen. Ikke nødvendigvis noe spesielt med bass, men vi kunne spille høyt og få en del trøkk.

Har en sub som jeg er fornøyd med allerede, den skal ikke byttes ut.

Her er det som blir da et spørsmål:

Hvordan bygge et bra anlegg til bil, ved bruk av original festene (ingen modding av dører osv.)

Hva bør man ha?

Hvor mye bør man ha?

Hvorfor ha egne forsterkere? (evt 1 til front og 1 til bak)

Hvor store forsterkere trenger man for fronthøyttalere og bakhøyttalere??

Hvor bør helst lyden komme fra? (forran/bak?)

Jeg har kjøpt meg en ny spiller fra pioneer, det som gjenstår nå er å bytte alle høyttalerne i bilen. Det er 4 stk 13 cm, 2 stk 10 cm.

Dette skal dyttes inn i en volvo v40, og noen har tipset meg om at det er plass til 1 eller 2 17 cm høyttalere i bagasjen (klar for montering) ved siden av hjulet. Har ikke sjekket ut dette enda, men er det noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

Vel, om noen har en hjemmeside eller 2 med info om masse bilstereoting blir jeg veldig fornøyd.

Kom også med tips til bra høyttalere som tåler en del, og kan spille bra.....

Med eller uten forsterker.

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva bør man ha?

-Spiller, forsterker(e), frontsett, sub og kabel

Hvor mye bør man ha?

-Av hva? Forsterker? holder med 1, men er du ute etter real godlyd bør du ha en til frontsettet og en til subben, ellers en av alt over

Hvorfor ha egne forsterkere? (evt 1 til front og 1 til bak)

-Gir vist bedre behandling av signalet, ikke nødvendig etter min mening, men andre sverger til det motsatte

Hvor store forsterkere trenger man for fronthøyttalere og bakhøyttalere??

-Det kommer jo veldig ann på hvilket frontsett du velger, men generelt så holder det med en tokanaler (eller mer) på mellom 70 og 150 watt.

Hvor bør helst lyden komme fra? (forran/bak?)

-Så absolutt forran, det er jo der du sitter, ikke i baksete. Vet mange krangler om mer fylde og trøkk hvis lyden kommer bakfra, men et godt fronsett klarer å levere det samme, dropp bakhøytalerer og legg heller pengene i skikkelige fronthøytalere.

Lenke til kommentar

Kanskje dette koblingsskjemaet kan hjelpe deg litt..

Link

Og husk at et anlegg er ikke bedre enn det svakeste ledd. Tykk strømkabler til forsterkeren er viktig for at den skal forsynes med nok strøm. Det er tross alt strømmen som skal drive alt.

Selv har jeg bestilt denne forsterkeren fra Eltek. Den er på tilbud for 2998,- til i morgen, så skyndt deg! Her får du nok power for å drive et frontsett eller en subkasse.

Lykke til med godlyden :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...