Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Mulig å doble fart m ADSL fra 2 ISP'er?

Anbefalte innlegg

Hallo.

Ønsker å benytte 2 forskjellige leverandører av ADSL. Både for å sikre at jeg har et mer stabilt nett, samt at jeg ønsker å doble hastigheten på download/upload.

Så dersom jeg har 2 ADSL abb, hver på 512/128 kan jeg sette opp routere/switcher eller huber på et vis slik at jeg oppnår 1024/256?

Tenkte at jeg kan bruke 2 routere, og at kun 1 kjører som DHCP. Men trenger jeg å gjøre noe annet, eller er det alt?

Trenger ganske basic info her, da jeg kun har begrenset nettverks erfaring.

Sist men ikke minst lurer jeg også på å benytte meg av Sat24, kan det gjøres uten å benytte telefon/mobil for uplink? Jeg tror det er ca 2 år siden jeg leste om noe slikt i Canada, og der var det en som hadde moddet oppsettet slik at han kunne laste ned via satelitt og laset opp via ADSL. Dette gjorde han for å få bedre download hastighet, samt sikrere nett. Dersom ADSL streiket, satte han uplink via GSM. Desverre klarere jeg ikke å finne igjen artikkelen. :blush:

Noen som vet om det er mulig å modde et tilbud fra Sat24?

Endret av chrstian
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

to linjer kan brukes samtidig ja. Det er egne bokser for dette beregnet for bedrifter. mulig en linux box kan gjøre sammen nytten, det vet jeg ikke.

men før den tid er det noe annet som også spiller inn. har du nok par i inn til huset? regner med ADSL fra 2 leverandører må ha hver sitt par da signalene blir sendt på samme frekvens (gjetting). Og vil det ikke være rimeligere å bare bestille høyere hastighet fra EN leverandør. Om oppetid er dødsviktig, kan du kanskje aliere deg med en nabo med trådløst nett? Hvor mye data skal egentlig rase gjennom nettet?

Endret av capy
Lenke til kommentar
to linjer kan brukes samtidig ja. Det er egne bokser for dette beregnet for bedrifter. mulig en linux box kan gjøre sammen nytten, det vet jeg ikke.

men før den tid er det noe annet som også spiller inn. har du nok par i inn til huset? regner med ADSL fra 2 leverandører må ha hver sitt par da signalene blir sendt på samme frekvens (gjetting). Og vil det ikke være rimeligere å bare bestille høyere hastighet fra EN leverandør. Om oppetid er dødsviktig, kan du kanskje aliere deg med en nabo med trådløst nett? Hvor mye data skal egentlig rase gjennom nettet?

5138784[/snapback]

Hmm. Bor desverre langt til skogs, så det er dårlig med naboer her;-)

Neida, men problemet er åt jeg er så lei at utstabilt nett, og tanken er at dersom jeg benytter 2 forsjellige så kan de da aldri klare å være nede samtidig.

Dessuten er jeg litt sugen på den Sat24 løsningen. for da kunne jeg hatt stabilt nett også på hytta. blir straks enklere å jobbe fra hytte da.

Lenke til kommentar

PS. - Du kan ikke bundle to linjer fra forskjellige leverandører fra EN PC. - Det takler nok ikke rutingen. - Men du kan bundle de slik at du for 1024 ut, men HVER klient bak ruteren vil bli fodelt på en av linjene slik at maks båndbredde pr klient allikevel blir 512k (men har du to klienter så vil selvsagt begge får 512k hver = 1024)

Lenke til kommentar

www.swepet.com/norge

Modemet sat24 og swepet bruker er det samme - F10 heter det. Det er en router med innebygget satmodem egentlig, og problemet er at de er låst. Dvs. konfigurasjonen er gjort helt banan-enkel og du kan ikke endre hvordan det rutes. Det går fint an har jeg fått bekreftet å deaktivere modem-delen i F10'en slik at retursignalet går via f.eks. ADSL, men problemet at da man man logge seg inn via Telnet, og da trenger man brukernavn og passord. Og det ville ihvertfall ikke swepet ut med da modemet er til låns hos de (vet ikke hvordan sat24 gjør det). For de kyndige er det dog sikkert ikke noe stort problem å komme seg inn... Standard Telnet-oppkobling.

225,-/mnd. = Billigere enn sat24 hvis du kun skal ha det på hytta, og det funker (har et satelittmodem og konto men har gått over til dsl). Utkanal GPRS hvis du ikke har tlf. er mulig (men det avhenger av om satmodem har GPRS, det må man velge når man bestiller både hos Swepet og Sat24) Utkanalen bruker lite data med mindre du sender tunge e-poster, men litt blir det jo. Swepet hadde i alle fall veldig, veldig stabilt nett. Tror jeg hadde nedetid en gang i løpet av det året jeg hadde det aktivt.

Utprisen til sat24 GPRS er drøy - 12,50,- pr mb! Det går fort unna, selv om du ikke sender vedlegg. Hos swepet kan du velge GPRS leverandør selv, f.eks. Telenor, Netcom etc. tror jeg.

I alle fall kan du ringe din egen ISP på modem/ISDN til LAVERE tellerskritt. Og det kan du IKKE med Sat24, der betaler du det de ønsker.

Tror du får problemer å benytte linjene samtidig med adsl, men som backup? Jo, det går nok selv omd et virker som et dyrt prosjekt.

:!:

5138784[/snapback]

Neida, men problemet er åt jeg er så lei at utstabilt nett, og tanken er at dersom jeg benytter 2 forsjellige så kan de da aldri klare å være nede samtidig.

Dessuten er jeg litt sugen på den Sat24 løsningen. for da kunne jeg hatt stabilt nett også på hytta. blir straks enklere å jobbe fra hytte da.

5138815[/snapback]

Endret av steveak
Lenke til kommentar

Ser greit ut dette her. Takk for linken til swepet.

Nå må jeg finne ut av hvordan jeg kan modde satelittmodemet, slik at jeg kan koble meg uplink via ADSL. Standard Telnet-oppkobling sier ikke meg mye, men kanskje det er noen her som kan forklare det, og hva jeg evt. må vite for å kunne logge meg på via ADSL?

Med flere maskiner i hjemmenettverket mitt som er kablet, hvordan går jeg fram for å dele nedlastingshastigheten og opplasting hastigheten?

Slik det er nå har jeg en 4 ports ruter. Denne har 3 maskiner koblet til. Dermed deler disse på hastigheten fra min ISP. Dersom jeg kobler ytterligere en ruter, og den ikke deler ut DHCP, hvordan skal da bånnbredden kunne deles på mine tre maskiner? Altså nå med 2 rutere, evt 1 ruter og 1 modem?

Er sikker på at dette lar seg gjøre, hare lest om folk som i ADSL's første år brukte flere billige abb. istedenfor et større og mye dyrere. Dette gjorde de for å få bedre hastighet, samtidig som to enkle abb. ble billigere en de mer kostbare BREDbånds alternativene.

www.swepet.com/norge

Modemet sat24 og swepet bruker er det samme - F10 heter det. Det er en router med innebygget satmodem egentlig, og problemet er at de er låst. Dvs. konfigurasjonen er gjort helt banan-enkel og du kan ikke endre hvordan det rutes. Det går fint an har jeg fått bekreftet å deaktivere modem-delen i F10'en slik at retursignalet går via f.eks. ADSL, men problemet at da man man logge seg inn via Telnet, og da trenger man brukernavn og passord. Og det ville ihvertfall ikke swepet ut med da modemet er til låns hos de (vet ikke hvordan sat24 gjør det). For de kyndige er det dog sikkert ikke noe stort problem å komme seg inn... Standard Telnet-oppkobling.

225,-/mnd. = Billigere enn sat24 hvis du kun skal ha det på hytta, og det funker (har et satelittmodem og konto men har gått over til dsl). Utkanal GPRS hvis du ikke har tlf. er mulig (men det avhenger av om satmodem har GPRS, det må man velge når man bestiller både hos Swepet og Sat24) Utkanalen bruker lite data med mindre du sender tunge e-poster, men litt blir det jo. Swepet hadde i alle fall veldig, veldig stabilt nett. Tror jeg hadde nedetid en gang i løpet av det året jeg hadde det aktivt.

Utprisen til sat24 GPRS er drøy - 12,50,- pr mb! Det går fort unna, selv om du ikke sender vedlegg. Hos swepet kan du velge GPRS leverandør selv, f.eks. Telenor, Netcom etc. tror jeg.

I alle fall kan du ringe din egen ISP på modem/ISDN til LAVERE tellerskritt. Og det kan du IKKE med Sat24, der betaler du det de ønsker.

Tror du får problemer å benytte linjene samtidig med adsl, men som backup? Jo, det går nok selv omd et virker som et dyrt prosjekt.

:!:

5138784[/snapback]

5138815[/snapback]

5138893[/snapback]

Lenke til kommentar

Telnet betyr at man får adgang til litt mer avanserte funksjoner/innstillinger på F10'en.

Man bruker et Telnet program for å koble seg, istedet for TCP/IP (som er f.eks. nettleser).

Brukes ofte på rutere etc., f.eks. har mange dsl modem seriellkabel inkludert. Da (kan) man

bruke Telnet for å konfigurere ruteren.

Problemet er å komme seg inn... da Swepet i dette tilfellet har begrenset adgangen til

need to know basis og vel så det... :thumbdown: Det funker 100%, men man kan

altså ikke endre noen ting. Sikkert nettopp derfor det funker...men kjipt for oss som ønsker

å fikle med ting :yes:

Så mao. må man finne passordet. Og der stopper min kunnskap desverre. :whistle:

Lenke til kommentar
Det finnes et program som heter midpoint for deling av linjer.  Men tror det er vanskelig å finne nå.

Istedet for satelitt anbefaler jeg at du tar en titt her.... http://www.nordiskmobiltelefon.no/page.asp?PageId=5

5140832[/snapback]

Siden til midpoint er nede, var det et sharewareprogram? Om det var, er det noen som har det? Takk for linken til nmt, bra alternativ kanskje.

Ser de andre linkene og diskuterer dette. Tror jeg maa sjekke ut linuxverden for dette. Har en gammal drit pc som kan tjene som gateway. Ellers er det vel og mulig med rutere med 2 ller flere wan plasser? Da skal en vel kunne sette opp lastebalansen i ruteren?Noen som vet hva slikt koster?

Takk for linkene. Btw, god responstime paa innleggene;-)

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Kjører loadbalancing mellom ein adsl2+-linje og ei canal digital-linje

Kjører ein smc BR24Q

http://www.hardware.no/tester/nettverk_og_...ade_br24q/22591

den har sine fordeler og ulemper.

Under filnedlastning så vil den velge linja med minst belastning og ikkje direkte kapasitet (litt surt når den eine er 4 gonger større i kapasitet enn den andre)

Session-baserte innlogginger går til helvete (har måtte eg låse enkelte porter (22, 443 ....) til eine wanporten for å få det til å virke (f.eks nettbank)

Bittorrent-trafikk ser derimot greier å utnytte beggel linjene samtidig, iallefall når ein ser på loggen i routeren

Fordelene er at ein aldri har noko problem med at linjene er nede eller at last på ei maskin hindrer nokon av dei andre maskinenes nettbruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...