henrikwl Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 Ok... Skal prøve å forklare nettverksoppbyggingen min så godt som mulig her før jeg legger fram problemene. Vi har Lyse bredbånd inn til huset. Oppe hos husverten står en Linksys BEFSR41 V3 med FW versjon 1.05.00 (nyeste). Dette er en vanlig kablet ruter/switch, for den som måtte lure. Hans PC-utstyr kobles direkte til denne (når han en gang får kjøpt PC-utstyr), mens en kabel er strukket ned til oss i kjelleren. Der står en Belkin F5D7231-4 54g trådløs ruter/switch m/FW versjon 1.05.03 (nyeste), som vi kjører som rent access point (all NATing og fancy opplegg er skrudd av). Til denne ruteren er det koblet 1 XBoX og 1 PS2 via kabel, samt to PCer via trådløst kort - den ene har et Belkin F5D7001 54g trådløst kort, den andre har et Intel PRO 2200BG 54g trådløst kort. Så over til problemene. For det første er det trådløse nettet relativt ustabilt. Det hjalp betraktelig å skru av Belkins proprietære "125Mbps High Speed Mode", men det er fortsatt heller labert - hastigheten overstiger sjelden 36Mbps, selv om signalstyrken er excellent. Å bytte kanal hjelper heller ikke nevneverdig mye. For det andre har Linksys-ruteren oppe det med å plutselig slutte å dele ut IP-adresser. En må da sette en IP manuelt, for så å logge inn på ruteren og skru av og på igjen DHCP serveren. En gang datt faktisk hele ruteren ut, og det var ikke mulig å få kontakt med den. Siden utleier var på ferie, var vi nødt til å ta sikringen for å få restarta ruklet. Er det noe galt med oppsettet mitt? Har vi fått tak i et par mandags-rutere (to stykker på en gang? Hmm... Neppe)?? Eller er det simpelthen slik at Linksys og Belkin lager crappy utstyr? Som en liten sidenote kan jeg nevne at jeg ikke har hatt annet enn problemer med Belkin kortet i PCen min - et kjekt lite program som installeres (WinXPDisableZeroConfig) blir liggende og suge 99% prosessorkraft hele tiden, pluss at det fantastiske konfigurasjonsprogrammet som følger med driveren sørger for at jeg mister kontakten med nettet når jeg bruker det! Ikke får jeg avinstallert driten heller, for da forsvinner hele driveren. Jeg er alt annet enn imponert over Belkin, og Linksys daler også stadig i kurs. Ingen av dem trenger å være særlig fornøyd med supporten de tilbyr, og Belkin spesielt burde skamme seg over den søpla de kaller "drivere og støtteprogramvare". Må man virkelig ut med høvdinger i fleng for å få tak i utstyr som faktisk funker pålitelig? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå