darkness| Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 Julen nærmer seg med stormskritt, og jeg har hatt lite å ta meg til om dagene (*kremt* var mellom to jobber *kremt). Her er resultatet: The julekalender Utstyr: [*] Saks [*] Synåler [*] Knappenåler [*] Rød og sort sytråd [*] Tekstil-lim [*] Rye [*] Filt [*] Foring [*] Ringer [*] Merkelapper [*] Hjerteform Pris: Ukjent (tør ikke tenke på det) Del 1: Klargjøring Det første som måtte gjøres, var å få ryen fin i kantene. Jeg fjernet derfor løse tråden fra kantene, slik at den skulle bli bein og fin. Når dette var gjort, klipte jeg til foringen. Denne ble lagt i mellom ryen som da ligger brettet dobbelt over, slik: So far so good. Jobbingen starter. Frem med knappenålene: Alle kantene måtte festes med knappenåler, slik at foringen skulle ligge pent inntil tråklingen var unnagjort. Del 2: Tråkling Siden jeg er en fattig arbeidsløs lømmel, har jeg ikke symaskin. Jeg måtte derfor tråkle og sy alt for hånd. *Phew* Glad jeg er ferdig. Alle kantene ble tråklet sammen med sort sytråd (unntatt den som var brettet og ikke trengte å sys sammen). Det ferdige resultatet så dermed slikt ut (her kan du også se hvordan knappenålene var festet hvis du ser godt etter): Hurra. Vi har et tøystykke som ser ut som.. en potetsekk Del 3: Kantbånd Opprinnelig hadde jeg kjøpt inn røde bommuls-kantbånd, men siden disse ikke passet helt til min visjon om den perfekte julekalender, valgte jeg å ikke bruke disse (60kr rett i søppelkassen). Jeg har vært i uendelig mange butikker, uendelig mange ganger for å kjøpe inn utstyr. Children, don’t tryt his at home Siden jeg nå begynte å gå litt lei, har det blitt litt manglende bilder. Uansett: Frem med lim og saks: Jeg måtte selvfølgelig til butikken og kjøpe svindyr filt igjen. Denne ble klippet til slik at det ble en remse til hver kant (altså 4stk). Prosessen med limingen gikk som følger: 1. Bretting av kanter slik at båndene skulle bli fine og beine. Lim i mellom for at det skulle ligge pent 2. Lime båndene fast på fremsiden. Tørke litt 3. Brette båndene rundt og lime på baksiden Jippi, en potetsekk med røde kanter. Dette anbefales heller ikke å gjøres hjemme, unger. Etter denne seansen anser jeg meg selv for å være dopmisbruker. Limsniffing er usunt Del 4: Hjerter Alle vet jo at røde hjerter hører til julen. Siden jeg er såpass lite kreativ som jeg er, valgte jeg derfor å bruke 24 røde hjerter for å ”pynte opp” julekalenderen. Jeg er ganske dårlig til å tegne hjerter, så jeg jukset litt ved å kjøpe ferdige papphjerter som jeg tegnet rundt på det røde filtet: Etter å ha sirlig tegnet på 24 hjerter i filtet, klippet jeg de sirlig ut. Slitsom og kjedelig i lengden? Jepp! Så var de frem med limen igjen. Sa noen slimhinne og hjerneskade? Lime lime lime. Del 5: Festing av ringer og merkelapper Jeg var selvfølgelig innom en del hobby-butikker underveis, og fant da noen merkelapper jeg bare måtteha (jenter, altså ). Disse ble merket med tall fra 1-24 med sort tusj. Dette var faktisk den enkleste og minst tidkrevende delen med hele julekalenderen. Da jeg var ferdig med den eneste gøye oppgaven, la jeg lappene til side og tok frem ringene i gullfarge som gavene skal henge i Da var det frem med nål og tråd igjen. Denne gangen brukte jeg rød tråd for at den ikke skulle synes så godt på de røde hjertene. Etter mye svette og tårer, plastring av såre og stukne fingrer (OK, kanskje en liten overdrivelse, men det hele tok lang tid), var det tid for å feste på merkelappene. Gjett hva folkens? Julekalenderen ble endelig ferdig! Ferdig resultat Lenke til kommentar
Anette_ Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 Wow! Skulle ønske jeg var så flink.. Virkelig imponerende Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 Jøsses, så flink du er Kine. Heldige typen din. Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 (endret) Det ble jo riktig bra Endret 11. november 2005 av Llandari Lenke til kommentar
Anders Voldsund Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 Det var ein fin jukekalender det. Dette må bli sticky Korleis lage julekalender. Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 Imponerende innsats, nå er det bare å sørge for at gavene på kalenderen står i stil! (Men jeg må innrømme mammas modell er noe mer sofistikert, selv om den begynner å bli litt sliten etter snart 20 år i bruk...). Nå kom jeg i topp julestemning, kanskje litt gaveshopping hadde gjort seg? Men, hvor stor er den egentlig? Og hvordan skal du få plass til en enorm julestrømpe på den 24.? Trikset her er at man må få nok godteri, blader, CDer og annet skvip til at man sammen med litt TV-underholdning holder ut frem til lunch. Lenke til kommentar
Andreaz_ Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 Keep up the good work! Du lager ikke en sånn til meg også da? Lenke til kommentar
Dr.Ittsekk Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 Fin julekalender! Hvem er det som skal få gleden av å åpne ”lukene” og hva har du tenkt til å henge der? Lenke til kommentar
Griznah Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 Snasint Men...uhm..hvor er tingene til kalenderen? Man skal jo "åpne luker" og fp noe Nok en gang, knall kalender=) Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 11. november 2005 Forfatter Del Skrevet 11. november 2005 (endret) Imponerende innsats, nå er det bare å sørge for at gavene på kalenderen står i stil! (Men jeg må innrømme mammas modell er noe mer sofistikert, selv om den begynner å bli litt sliten etter snart 20 år i bruk...). Nå kom jeg i topp julestemning, kanskje litt gaveshopping hadde gjort seg? Men, hvor stor er den egentlig? Og hvordan skal du få plass til en enorm julestrømpe på den 24.? Trikset her er at man må få nok godteri, blader, CDer og annet skvip til at man sammen med litt TV-underholdning holder ut frem til lunch. 5138366[/snapback] Den er relativt stor. Jeg er veldig dårlig på øyemål, men jeg vil gjette ca en meter i lengden. Sub-lock: Det er foreløpig hengt fire ting på den. Har ikke kjøpt inn så mye mer enda. Kan ikke skrive hva som skal være i den, da T-Solberg kanskje er inne og snoker Endret 11. november 2005 av darkness| Lenke til kommentar
Anette_ Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 Han var her og leste da jeg postet istad Så det er nok best å ikke si det ja. Lenke til kommentar
Solid Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 Fin fin kalender det Lenke til kommentar
Mirann Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 Oi! Den var kjempefin! Kanskje jeg stjeler ideen din en gang mine fremtidlige barn har blitt store nok til sånt Lenke til kommentar
danilovic Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 Meget fin, faktisk. Daniel Lenke til kommentar
Jonki Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 pent kvinnfolk kan det med kreativitet Lenke til kommentar
reds Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 Denne hadde det vært morsomt om hadde blitt sticky, ja. Stilig laget! Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 Nice! Lager du en til meg og? Jeg får nemlig ikke adventskalender i år Lenke til kommentar
MagE Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 Pent, Jeg hadde ikke greid å lage noe slikt. Takler ikke klipping,sying og liming. Lenke til kommentar
Jooakim Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 Fin-fin kalender! )) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå