the_c Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 Hei. Har en funksjon som omformer fra minutter til timer og minutter: void tilTimerOgMinutter(int antMinutter, int &totTimer, int &totMinutter) { totTimer = antMinutter / 60; totMinutter = antMinutter % 60; } Det jeg lurer på er hvordan jeg skal bruke denne i main().. (Noe som sier meg at funsjonskallet blir feil..) Har prøvd: cout << "Skriv inn antall minutter: "; int antMinutter; cin >> antMinutter; int totTimer = 0; int totMinutter = 0; tilTimerOgMinutter(antMinutter, &totTimer, &totMinutter); cout << totTimer << " " << totMinutter; Noen forslag? Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 (endret) Det jeg lurer på er hvordan jeg skal bruke denne i main().. (Noe som sier meg at funsjonskallet blir feil..) tilTimerOgMinutter(antMinutter, &totTimer, &totMinutter); Noen forslag? 5138118[/snapback] Prøv å fjerne de uthevede &-tegnene. Edit: Wtf: funker ikke tags inne i code? & Ok, fjern de ikke-uthevede &-tegnene. Endret 11. november 2005 av JBlack Lenke til kommentar
the_c Skrevet 11. november 2005 Forfatter Del Skrevet 11. november 2005 Prøvde å fjerne &-tegnene slik som du foreslo,- men får fortsatt feilmelding når jeg prøver å bygge programmet. Programmet ser nå slik ut: #include <iostream> using namespace std; void tilTimerMinutter(int antMinutter, int &totTimer, int &totMinutter); int main() { cout << "Skriv inn antall minutter: "; int antMinutter; cin >> antMinutter; int totTimer = 0; int totMinutter = 0; tilTimerOgMinutter(antMinutter, totTimer, totMinutter); cout << totTimer << " " << totMinutter; return 0; } void tilTimerOgMinutter(int antMinutter, int &totTimer, int &totMinutter) { totTimer = antMinutter / 60; totMinutter = antMinutter % 60; } Får to feilmeldinger: d:\skole\Visual Studio Projects\kap7\oppgave1s227\oppgave1s227.cpp(23): error C2365: 'tilTimerOgMinutter' : redefinition; previous definition was a 'formerly unknown identifier' d:\skole\Visual Studio Projects\kap7\oppgave1s227\oppgave1s227.cpp(16): error C3861: 'tilTimerOgMinutter': identifier not found, even with argument-dependent lookup Dette er de samme feilmeldingene jeg fikk da funksjonskallet var tilTimerOgMinutter(antMinutter, &totTimer, &totMinutter); Det snodige er at hvis jeg ignorerer disse feilmeldingene, og kjører programmet, så fungerer det som det skal, både med funksjonskallet tilTimerOgMinutter(antMinutter, totTimer, totMinutter); og tilTimerOgMinutter(antMinutter, &totTimer, &totMinutter); Hmm.. Merkelig. Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 (endret) Deklarasjonen øverst i programmet har et annet navn enn definisjonen, du har glemt Og :_) Dessuten tror jeg du vil ha med en newline på slutten av utskriften (<< "\n"). Endret 11. november 2005 av A_N_K Lenke til kommentar
the_c Skrevet 11. november 2005 Forfatter Del Skrevet 11. november 2005 Takker A_N_K,- det er vel dette man kan kalle en elementær feil.. :-) Fungerer som det skal nå, uten noen feilmeldinger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå