Gå til innhold

Installere XP Home OEM på maskin nr 2

Axl@hw

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg kjøpte nylig ny PC og i pakken fulgte Windows XP Home SP2 OEM med. Foreldra mine sliter med en PC som har begynt å fuske litt (Win 98), og jeg vurderer å installere XP for de fra min CD. Vil det fungere, med tanke på at samme CD-key er brukt på 2 ulike maskiner? Hvilke funksjoner (som automatisk oppdatering f.eks) vil ikke virke? Jeg er klar over at lisensen for produktet gjelder for 1 bruker, men jeg antar at jeg ikke er den første som har vurdert dette... :)

-A

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei! Jeg kjøpte nylig ny PC og i pakken fulgte Windows XP Home SP2 OEM med. Foreldra mine sliter med en PC som har begynt å fuske litt (Win 98), og jeg vurderer å installere XP for de fra min CD. Vil det fungere, med tanke på at samme CD-key er brukt på 2 ulike maskiner? Hvilke funksjoner (som automatisk oppdatering f.eks) vil ikke virke? Jeg er klar over at lisensen for produktet gjelder for 1 bruker, men jeg antar at jeg ikke er den første som har vurdert dette... :)

-A

5137543[/snapback]

Det vil virke.. men det er jo ulovlig...

du kan få problemer med nedlasting av SP2...Det finnes måter å gjøre det på, men det vil jeg ikke si her!

Lenke til kommentar

For det første, dersom maskinen med windows 98 begynner å fuske, er det langt fra sikkert at det vil fungere med XP. Bla er XP mer krevende på systemet en 98.

For det andre, lisensen er ikke begrenset til 1 bruker, men 1 maskin. Det er langt fra umulig å installere det på maskin nr 2, men det er ulovlig.

Lenke til kommentar
For det første, dersom maskinen med windows 98 begynner å fuske, er det langt fra sikkert at det vil fungere med XP. Bla er XP mer krevende på systemet en 98.

5137745[/snapback]

Sant som du sier! men det kan jo være andre ting også da.. som at pc'en er stappfull av coockies, spam, virus, unødvendige program ol..

Men pc'en bør ha (etter mitt skjønn) 128Mb ram, 500Mhz og oppover, 10Gb harddisk, for å kjøre xp skikkelig..

Lenke til kommentar
Men pc'en bør ha (etter mitt skjønn) 128Mb ram, 500Mhz og oppover, 10Gb harddisk, for å kjøre xp skikkelig..

5137792[/snapback]

En XP maskin med 128Mb minne vil bruke mesteparten av ressursene på swapping av minne, og vil oppleves som veldig treg. IMHO er 256Mb minimum for å kjøre XP, og for å kjøre skikkelig trenger man 512Mb.

Lenke til kommentar

5137792[/snapback]

En XP maskin med 128Mb minne vil bruke mesteparten av ressursene på swapping av minne, og vil oppleves som veldig treg. IMHO er 256Mb minimum for å kjøre XP, og for å kjøre skikkelig trenger man 512Mb.

5137829[/snapback]

Jeg tenker jo veldig minimum da.. :thumbup:

Det faktiske minimumet er 64Mb ram!! men det er bad :no:

Lenke til kommentar

Maskina har PIII 500 Mhz og 128 MB RAM pt, men jeg tenker å slenge inn noen flere minnebrikker når jeg først skal prøve å få skikk på den.

Det kan selvsagt være mange grunner til at den har begynt å fuske. Hovedgrunnen til at jeg ønsker å installere XP er at det er enklere å bruke for folk som ikke er så veldig datakyndige. Jeg tenker da spesielt på driverinstallasjon o.l.

-A

Lenke til kommentar
Maskina har PIII 500 Mhz og 128 MB RAM pt, men jeg tenker å slenge inn noen flere minnebrikker når jeg først skal prøve å få skikk på den.

Det kan selvsagt være mange grunner til at den har begynt å fuske. Hovedgrunnen til at jeg ønsker å installere XP er at det er enklere å bruke for folk som ikke er så veldig datakyndige. Jeg tenker da spesielt på driverinstallasjon o.l.

-A

5137893[/snapback]

Som mythos sa så vil pc'en gå tregt ved 128Mb ja.. så det er nok lurt å sette inn noen flere brikker.. men så er spørsmålene: hvor mange slots er der? og hvor mye er maksimal ram kapasitet hovedkortet støtter, og hvor lett er det å få tak i store ram brikker til en så gammel maskin?

Lenke til kommentar

Husker jeg ikke helt feil har den Intel 440BX chipset som takler maks 768 MB RAM. Det er en gammel Dell Dimension XPS500.

Kanskje jeg heller bare holder meg på riktig side av loven og re-installerer Windows 98? Med mere minne og en eller annen gratis brannmur fungerer den nok fortsatt bra til deres bruk. Så får de bare fortsette å ringe når de skal installere drivere for web-kamera, digital-kamera eller hva det måtte være :)

Får tenke meg litt om, takker for svar.

-A

Lenke til kommentar

5137829[/snapback]

Jeg installerte XP pro på en pc med 128Mb ram for tre dager siden. Det virker knirkefritt. Det går selvsagt tregere enn på en ny maskin, men ikke verre enn det som er akseptabelt.

Lenke til kommentar

-A

5137543[/snapback]

Rart at ingen har nevnt dette for deg; Men i tillegg til at det er ulovlig å installere samme XP-lisensen på to maskiner, så vil det ikke fungere. Grunnen til det er at hvis du allerede har installert og aktivert XP-lisensen din på en maskin, så vil Microsoft oppdage dette når du forsøker å aktivere på maskin nr. 2 - og nekte deg aktivering. Følgen av det er at maskinen vil slutte å virke etter 30 dager.

Lenke til kommentar
Rart at ingen har nevnt dette for deg; Men i tillegg til at det er ulovlig å installere samme XP-lisensen på to maskiner, så vil det ikke fungere. Grunnen til det er at hvis du allerede har installert og aktivert XP-lisensen din på en maskin, så vil Microsoft oppdage dette når du forsøker å aktivere på maskin nr. 2 - og nekte deg aktivering. Følgen av det er at maskinen vil slutte å virke etter 30 dager.

5138072[/snapback]

Det fungerer ikke slik. Ja, du må aktivere den, men de kan ikke nekte deg det. Dersom du finner på en unnskyldning med at du har byttet mye maskinvare vil du slippe glatt unna. Dog ulovlig.

Det er, som du kom på selv, bedre å bare reinstallere 98. Du har da en lovlig lisens, den vil fungere kjappere en Xp, og du vil få med drivere og programvare som følgte med.

Lenke til kommentar

5138072[/snapback]

Det fungerer ikke slik. Ja, du må aktivere den, men de kan ikke nekte deg det. Dersom du finner på en unnskyldning med at du har byttet mye maskinvare vil du slippe glatt unna. Dog ulovlig.

5138116[/snapback]

Javel? Og hva skjer så når du må reinstallere XP på maskin nr. 1 igjen da? Temmelig midlertidig løsning du presenterer der...

Lenke til kommentar
du kan få problemer med nedlasting av SP2...Det finnes måter å gjøre det på, men det vil jeg ikke si her!

Hvorfor vil du ikke si det? Alle kan jo lovlig laste ned service packs for Windows fra Microsoft sine websider....

mvh

Pantera

5138117[/snapback]

Fordi det han snakker om er å cracke/patche XP-valideringen, noe som er klart ulovlig, og en temmelig opplagt ting å IKKE diskutere i dette forumet.

Lenke til kommentar

5137829[/snapback]

Jeg installerte XP pro på en pc med 128Mb ram for tre dager siden. Det virker knirkefritt. Det går selvsagt tregere enn på en ny maskin, men ikke verre enn det som er akseptabelt.

5138002[/snapback]

Sånn er det jo ikke. Du kan nok starte notepad og en kabal side om side, men det skal ikke mer til enn et par office programmer og det står å hakker hele tiden. BTDT

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hvorfor vil du ikke si det? Alle kan jo lovlig laste ned service packs for Windows fra Microsoft sine websider....

mvh

Pantera

5138117[/snapback]

Fordi det han snakker om er å cracke/patche XP-valideringen, noe som er klart ulovlig, og en temmelig opplagt ting å IKKE diskutere i dette forumet.

5138128[/snapback]

takk:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...