mozz Skrevet 27. august 2002 Del Skrevet 27. august 2002 Jeg har et lite problem som kanskje ett eller flere kloke hoder i dette forumet kan hjelpe meg med. Når jeg brenner CD-plater så bruker brenneren 100% av prossessoren, og det gjør at det er umulig å gjøre noe annet som å surfe på internett når brenningen pågår. Alt annet jeg gjør er som sirup når jeg brenner! Sånn skal det vel ikke være? Ihvertfall ikke med et raskt og godt system....eller hva? Jeg har prøvd å brenne fra de forskjellige diskene uten at det hjalp noe. system: OS: Win XP Pro Norsk CPU: Pentium4 2,26 GHz Minne: Apacer 256MB PC2700 DDR Hovedkort: Asus P4S533 Primary Master: IBM 60GB 7200rpm "system disk"(UDMA 100) Primary Slave: Western Digital 80GB 7200rpm (UDMA 100) Secondary Master: Plextor PX-W4012TA (40x/12x/40x) (UDMA 33) Secondary Slave: Quantum Fireball 17GB 5400rpm (UDMA 66) Jeg bruker Nero versjon 5.5.7.3 (norsk) som fulgte med brenneren. Hjelp mottas med stor takknemlighet! :smile: Lenke til kommentar
mozz Skrevet 27. august 2002 Forfatter Del Skrevet 27. august 2002 Jeg bruker et program som fulgte med hovedkortet som heter SiS ide utility, og der står det at begge diskene på primary bruker UDMA mode 5 og at brenneren og den andre disken på secondary bruker UDMA 2. Da er vel DMA aktivert? Eller er ikke det samme greia? Lenke til kommentar
mozz Skrevet 27. august 2002 Forfatter Del Skrevet 27. august 2002 Jeg kan jo selvfølgelig prøve å oppgradere til 5.5.9.0 men jeg regner jo med at den versjonen som fulgte med brenneren skal være bra nok....eller er ikke det en selvfølge? Lenke til kommentar
eldar Skrevet 27. august 2002 Del Skrevet 27. august 2002 Jeg har samme problem med en LG 40x brenner...Der har jeg den som master på secondary channel, og dvd spiller som slave. DVDen takler fint å kjøre i UDMA, men brenneren kommer bare opp som PIO. Komplett.no er jo håpløse og ba meg oppgradere BIOSen selv om denne selvfølgelig ikke hadde noe med saken å gjøre siden alle andre devices takler UDMA...Jeg har Nero 5.5.9.0 men det er liten hjelp når Windows ikke klarer å kjøre opp UDMA...HJELP! Lenke til kommentar
mozz Skrevet 27. august 2002 Forfatter Del Skrevet 27. august 2002 Kan noen fortelle meg hvor jeg kan aktivere DMA i XP Pro?? Lenke til kommentar
Squeegie Skrevet 27. august 2002 Del Skrevet 27. august 2002 Finn enhetsbehandling: - egenskaper på min datamaskin - system under kontrollpanel Velg så cd-rom'en din, gå på avansert og kryss av DMA. Lenke til kommentar
Cappo Skrevet 27. august 2002 Del Skrevet 27. august 2002 Lol.. Ja for all del.. Sjekk DMA. Det er en jumper bak på brenneren så det hjelper ikke bare å fikle i Windows.. :smile: Nei.. 5.5.7.3 er IKKE bra nok. Nero fant ikke min Plextor før jeg kom opp på 5.5.8.et eller annet. Nå kjører jeg seneste versjon. Alltid greit å være up to date. :razz: Lenke til kommentar
anarchima Skrevet 27. august 2002 Del Skrevet 27. august 2002 Hvilken jumper er det snakk om her? Trodde bare det var cable select/master/slave? Lenke til kommentar
Rafael Skrevet 27. august 2002 Del Skrevet 27. august 2002 Jeg har brenneren på secondary slave og har flyttet jumperen et steg til venstre fra der den stod når jeg fikk den. Funker fett. DMA 2 tror jeg, mens DVDen er på DMA 4. :smile: Lenke til kommentar
mozz Skrevet 27. august 2002 Forfatter Del Skrevet 27. august 2002 Jeg har kikka i egenskapene til brenneren i enhetsbehandlinga men der er det ingenting om DMA. Jeg husker det har vært det i tidligere windows versjoner, men jeg ser det ikke her. Er det meningen det skal være slik i XP også? I såfall må det være no galt siden det ikke er sånn på min versjon av XP...? Når det gjelder Nero så finner den brenneren, og alt fungerer tilsynelatende greit helt til den begynner å brenne, for da står som sagt prossessoren på 100% og det er så godt som umulig å gjøre noe annet mens brenninga pågår. Men den brenner seg ferdig uten feil. Bruker ca. 4 minutter på 700MB Lenke til kommentar
Cappo Skrevet 27. august 2002 Del Skrevet 27. august 2002 Lukter bruker feil.. :razz: Lenke til kommentar
mozz Skrevet 27. august 2002 Forfatter Del Skrevet 27. august 2002 Quote: Den 2002-08-27 20:48, Cappo skrev:Lol.. Ja for all del.. Sjekk DMA. Det er en jumper bak på brenneren så det hjelper ikke bare å fikle i Windows.. :smile: :razz: Jumper for DMA...?? Hvor fant du den? Lenke til kommentar
mozz Skrevet 27. august 2002 Forfatter Del Skrevet 27. august 2002 Nå ser jeg den. Så du mener at jeg skal sette en ekstra jumper på DMA i tillegg til den som står på master..? Lenke til kommentar
anarchima Skrevet 27. august 2002 Del Skrevet 27. august 2002 Hva i...? Tror nok at den brenneren der er den eneste med en separat DMA jumper...Hvis ikke kan det forklare en god del om hvorfor brenneren min ikke takler det :razz: Skal sjekke neste jeg åpner b0xen... Lenke til kommentar
Bugs_Bergen Skrevet 27. august 2002 Del Skrevet 27. august 2002 DMA i Windows XP aktiveres ved å velge egenskaper på IDE kanalen(Primary/Secondary) i enhetsbehandlingen. Der finner du en Rullemeny på hver av kanalene (Master/Slave) hvor du kan velge PIO eller DMA. Lenke til kommentar
mozz Skrevet 27. august 2002 Forfatter Del Skrevet 27. august 2002 Jepp....det stemmer! :smile: Jeg tok en titt på brenneren og der var det jaggu mulig å sette på en egen jumper for DMA. En annen ting er at jeg sitter fortsatt og ler av signaturen til Bugs_Bergen! :smile: Lenke til kommentar
anarchima Skrevet 27. august 2002 Del Skrevet 27. august 2002 Sjekket brenner håndboken som fulgte med, men ikke noe tegn til DMA jumpers nei...Jaja, får vel legge inn windows igjen [anarchima får en følelse av at dette ikke hjelper...] Lenke til kommentar
Cappo Skrevet 27. august 2002 Del Skrevet 27. august 2002 Har vært borti sånne, "Oi.. Jumper her jo.." folk før så det er ikke noe nytt.. :razz: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå