NikkaYoichi Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 Jeg kjøpte en vare på ebay. Selve kjøptet fungerte fint og jeg hadde gjort et røverkjøp, trodde jeg. Jeg reiste på ferie, kom hjem og fant en slik henteslipp fra posten. Så til min forferdelse at hentefristen var gått ut. Jeg rusha ned på posten for å sjekke om de kanskje hadde litt slappe rutiner. (3 dager over fristen). Neida, den har vi ikke lenger var svaret. Dermed ringte jeg opp posten og spurte om denne pakken nå ligger på et sentralt lager eller ganske enkelt er havnet på spiserommet deres. Damen svarte ganske enkelt at, neida den er sendt tilbake til England. Til England?! Jepp, hentefristen er gått ut, så da sender vi pakken i retur. Så du må nok ta kontakt med den som sendte pakken slik at de kan sende den på nytt. Nå hører det med til historien at pakken, ikke var en pakke, den var sendt som brevpost, altså ingen sporing. Jeg tok selvfølgelig raskt kontakt med avsender som kunne fortelle at han/hun ikke hadde skrevet noen returadresse på pakken/brevet! Jeg tenkte derfor, da MÅ den jo være her i Norge ett sted. Sendte derfor en e-post til postens kundeservice og spurte etter brevet(som jeg nå var blitt klar over at det var). Jeg la også til at dette var midt i ferietiden og at jeg ikke befant meg hjemme, noe de heller ikke skulle kunne forvente i dette tidsrommet. Fikk et kort svar tilbake ganske kjapt, at neida vi har en bestemt tid pakker kan ligge, og ligger de lenger så sender vi dem i retur, uavhengig av om det er noen adresse å sende dem tilbake til eller om det er midt i sommerferien. Nå er pakken/brevet tapt, ikke nok med at jeg har tapt penger, jeg har også tapt tid for å sulle med posten og deres rutiner. Jeg føler meg overkjørt av en av de største institusjonene i dette land. Har jeg krav på noen som helst erstattning fra Posten? Jeg mener, at de har gjort en feil da de sendte et brev uten sporing og returadresse ut av landet, spesielt når det gjøres på et tidspunkt hvor mottaker må kunne forventes å være på ferie. Er det noen som har en eller annen lov å vise til, eller som har noen synspunkter på hva jeg kan gjøre for å vinne frem? Lenke til kommentar
General_musa Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 hei, jeg tror nok du må ta denne på dine skuldre..... musa Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 11. november 2005 Forfatter Del Skrevet 11. november 2005 Så fordi at jeg tilfeldigvis var på ferie så skal jeg godta at Posten kaster pakken min, noe de i realiteten gjør når de sender en pakke tilbake til noen de ikke har adressen til. Jeg kunne jo ta kontakt med det britiske postvesenet, men hva i all verden skal jeg si til dem? Jeg vet at dere har en pakke, som kom i retur fra Norge. Den har ikke noe sporingsnummer, finner du den? Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 Vel, posten gir deg vel 3 ukers hentefrist. Kommer du ikke å henter den innen denne fristen må de returnere den. Brevet ligger vel på postkontoret den ble innlevert på i england. Evt. det store mangler addresse kontoret.... Lenke til kommentar
anund Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 I denne saken har du absolutt ingen sjanse til å nå frem med noe krav, tenker jeg. Pakker har vel vanligvis en hentefrist på 2 uker, det samme har vel brevpost som er for stor til å passe i postkassen. Etter det returneres posten. Jeg kjenner ikke rutinene for hva Royal Mail gjør med uadressert post, dog... Anyway: Bestille en vare, og så reise bort i flere uker uten å la noen ta hånd om posten for deg? Jeg synes egentlig ikke du har noe særlig å klage over. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 Det er faktisk ikke posten sitt ansvar å ta vare på pakker som ikke blir hentet innen 2-3 uker. Det bør være tid nok for at de fleste henter den. Og dersom du bestiller en vare fra england og deretter reiser på ferie i 3 uker, da har du tabbet deg ut. (punktum) Lenke til kommentar
nomore Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 Så fordi at jeg tilfeldigvis var på ferie så skal jeg godta at Posten kaster pakken min, noe de i realiteten gjør når de sender en pakke tilbake til noen de ikke har adressen til. Jeg kunne jo ta kontakt med det britiske postvesenet, men hva i all verden skal jeg si til dem? Jeg vet at dere har en pakke, som kom i retur fra Norge. Den har ikke noe sporingsnummer, finner du den? 5137538[/snapback] Vel, var det så forferdelig tilfeldig at du var på ferie? De fleste pleier å planlegge litt. Og i hvertfall få en nabo el.l. til å ta seg av posten. Men når det er sagt, så er systemet til Posten litt dårlig der. For dersom du bestiller oppbevaring av post(som indikerer at du er bortreist), og du da mottar en pakkelapp, vil faktisk ikke pakken vente til du kommer tilbake. Og du vil da heller ikke motta noen pakkelapp da posten holder på den for deg Bra system... Lenke til kommentar
Jungel Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 Men når det er sagt, så er systemet til Posten litt dårlig der. For dersom du bestiller oppbevaring av post(som indikerer at du er bortreist), og du da mottar en pakkelapp, vil faktisk ikke pakken vente til du kommer tilbake. Og du vil da heller ikke motta noen pakkelapp da posten holder på den for deg Bra system... 5137604[/snapback] Litt OT, men... Det som også er fascinerende med dette oppbevaringskonseptet til Posten er at man får fakturaen for oppbevaringen mens man er på ferie, slik at den altså blir oppbevart av Posten helt til man kommer tilbake, og forfallsdatoen på denne er gjerne midt i ferien din. Jeg opplevde da å komme hjem til en regning fra Posten på oppbevaring av post mellom 10.07-05.08, med forfallsdato 31.07 (tallene er tilfeldige da jeg ikke husker dem nøyaktig, men dere skjønner poenget...). En intelligent og gjennomtenkt løsning? Ikke spesielt, hehe :!: Lenke til kommentar
GaKKGaKk Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 Det er fint med naboer til å hente posten. Jeg vet du føler deg lurt, men i bunn og grunn kunne det hele vært løst på en mye smartere måte. Forventer vi virkelig at posten skal lukte at vi er på ferie? At personen ikke hadde skrevet returadresse er da så vitterlig ikke posten sin feil; Hva skulle de egentlig gjøre med en pakke som ikke ble hentet på den adressen den ble sendt til, og ikke hadde noe sporing tilbake til der den var fra? Høres ut for meg som ingen vil ha den. Var det snakk om store verdier? Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 11. november 2005 Forfatter Del Skrevet 11. november 2005 Var det snakk om store verdier? Neida, et par hundre kroner. Det er mer det at hvis jeg skal kjøpe de samme produktene på en ny auksjon så vil det koste meg mye mer:P Og at avsender ikke markerte med retur adresse er jo ikke min feil, og er jo ikke akkurat så mye jeg kan klage til avsender om heller. Det var faktisk tilfeldig at jeg dro på ferie, ren impuls faktisk. Jeg tenkte ikke over den pakken i det jeg bestilte turen, da dette var et pangtilbud jeg ikke klarte å si nei til. Det som er feilen er vel det at det ikke hadde hjulpet meg å få naboen til å ta inn posten min, da pakken kom i mitt navn. Så vidt jeg vet så må man vel legitimere seg for å få ut pakkene? OG hadde jeg meldt i fra til posten om at denne pakken kom og at jeg ikke hadde mulighet til å hente den, så hadde de sendt den i retur alikevel, siden man ikke kan forlenge liggefristen, det var i alle fall beskjeden jeg fikk fra Posten. Så det jeg måtte ha gjort var å avstå fra å reise på ferie fordi jeg venta på en pakke. Hvor rart det enn måtte høres ut, så synes jeg at DET blir helt feil. Lenke til kommentar
anund Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 Posten er en ren transportør, med sine vilkår for transporten (i dette tilfellet 2/3 ukers hentefrist. Og joda - jeg har i hvert fall fått forlenget denne tidligere pr tlf. Aner ikke om dette er vanlig praksis.). Når du og avsender i fellesskap klarer å kludre dette til ved å umuliggjøre henting av pakken/ brevet, samt ikke oppgi identifiserbar returadresse, finner jeg absolutt ingen rimelig grunn til å klandre transportøren for dette. Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 1: Så vidt jeg vet har ikke posten noen garantier mot erstatning osv på brevpost, kun pakkepost. 2: De har 2 ukers hentefrist, henter du den ikke innen denne perioden er det ditt problem. 3: Pakker/brev som sendes uten avsenders adresse vil oftest bli destruert når hentefristen går ut. Lenke til kommentar
Martin A. Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 Hentefrist på klump (stor brevpostsending) er 3 uker. Pakkepost og apo (brevpost med oppkrav) er 2 uker. Etter 2 uker har gått, får hvert enkelt postkontor en liste over alt av pakker og rekomandert brev som skal returneres. Klump og apo må vi finne selv. Om brevet ikke har en avsender, blir brevet sendt til brevåpningskommisjonen. Så får de prøve å finne ut hvem som er avsender. Finner ikke de ut av det, blir sendingen makulert. Skjer noe av dette, har du ikke krav på erstatning. Det har du kun om Posten skader pakken din, eller evt leverer ut til feil person. Lenke til kommentar
perjohan Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 Det som er feilen er vel det at det ikke hadde hjulpet meg å få naboen til å ta inn posten min, da pakken kom i mitt navn. Så vidt jeg vet så må man vel legitimere seg for å få ut pakkene? OG hadde jeg meldt i fra til posten om at denne pakken kom og at jeg ikke hadde mulighet til å hente den, så hadde de sendt den i retur alikevel, siden man ikke kan forlenge liggefristen, det var i alle fall beskjeden jeg fikk fra Posten. 5138199[/snapback] Dette var, såvidt jeg forstår, et brev som var for stort for postkassen din, derfor fikk du hentelapp på det. Det kreves ikke legitimasjon for å hente ut slike, kun framvisning av hentelappen. Så det kunne naboen din gjort. Ellers går det vanligvis bra å ringe og gi beskjed om at man ikke får hentet et slikt brev innen fristen. I hvert fall dersom det kun er snakk om et par tre dager. Da lar de det ligge og vente på deg. Her hadde du flere muligheter til å få tak i brevet, som du visste var på vei. Når det er sagt: Det er en utrolig klønete løsning at du betaler for oppbevaring av posten (hvis det var det du hadde gjort), så oppbevarer de bare hentelappen. Mens brevet som tilfeldigvis var litt for stort for postkassen din (kjøp eller lag større kasser, folkens!), går i retur. Lenke til kommentar
Jonny125 Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 Det er bare postens ansvar hvis det blir sendt som norges pakke... det står ihvertfall det i papirene deres.. men gå på posten.no og sjekk det ut Lenke til kommentar
Jonny125 Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 Det er bare postens ansvar hvis det blir sendt som norges pakke... det står ihvertfall det i papirene deres.. men gå på posten.no og sjekk det ut Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 posten er faktisk ekstremt gode til å finne frem til ting som er sendt feilsendt eller ikke merka med returadresse.. eksempel: jeg sendte en konvolutt med disketter til noen, merka med rett adresse, men for lite porto (jeg var ung og dum og trodde det holdt med standard frimerke på 3-4 disketter i en konvolutt). Snakka med personen som skulle få diskettene, men de fikk aldri noe. Merka heller aldri konvolutten med returadresse. etter noen måneder tror dere ikke den konvolutten jeg sendte ramla nedi postkassen min merket med "for lite porto"? Gudene vet hvordan de fant frem til det.. Mitt tips ville være å ringe til det britiske postvesenet og se om de kan hjelpe deg. Jeg vil anta at de både er mer professjonelle, mer hjelpsomme og høfeligere enn det norske posten. Hvis du f.eks. oppgir adressen den skulle til, ca tidsrommet den ville blitt sendt i retur, samt muligens beskriver eska (snakke med avsender privat om hvordan den så ut?), tror jeg du skal bli overrasket over hva de klarer å spore opp med litt velvilje. Det kommer sikkert til å koste deg noen slanter å få det tilsendt, men det må du vel tåle Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 Det er ikke postens ansvar at ikke du har hentet pakken din, hvis det er klump forsendelse du har hatt så har den ligget der i hele 3 uker. Du kunne jo bare tatt en telefon eller email henvendelse til posten å si at du venter et brev og pga. ferie så kan du ikke hente den før en annen dato. Dette går bra, har selv fått slike henvendelser fra kunder når jeg jobbet i PiB. Så nei, du kan ikke kreve erstatning for noe du har selv skyld i. Lenke til kommentar
SuperFly Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 ....Det som er feilen er vel det at det ikke hadde hjulpet meg å få naboen til å ta inn posten min, da pakken kom i mitt navn. Så vidt jeg vet så må man vel legitimere seg for å få ut pakkene? ..... 5138199[/snapback] Vell selv om en faktisk ikke må legitimere seg for slike hentinger, så kunne du jo, om du var i tvil om det skrevet en _fullmakt_, tatt deg ca 25 sec. Tror du bare har deg selv å takke her desverre. Lenke til kommentar
LaptopMessias Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 "...spesielt når det gjøres på et tidspunkt hvor mottaker må kunne forventes å være på ferie" Hva mener du med at folk skal forvente at du er på ferie ? Når vi er i November skal man forvente at folk IKKE er på ferie. (selv om dette var i sommer, er det ingen som kan lukte at du er på ferie) Hva med å heller ha fortalt denne personen som skulle sende , at de må vente med å sende den til etter en dato, der du visste at du ville være hjemme ? Dette er det dummeste jeg har lest på lenge, du må jo ta litt ansvar her.... og så mener du attpåtil at posten skal betale deg erstatning ? Jeg håper du leser dette igjen og innser hvor håpløst dette forslaget ditt er. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå