Gå til innhold

Levetid på pumper?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tilnærmet ubegrenset vil jeg si.

Det er kun to slitedeler i vanlige pumper; rotor/impeller og akselen for disse, og begge deler kan som regel kjøpes som en reservedel.

Levetiden for disse komponentene kan variere fra ett til tre år, avhengig av pumpetype og bruk.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Pumpen skal stå i maskiner som jeg antar skal gå heletiden. Det er onkelen min som har fattet interesse etter han så vannkjølingen min. Firmaet han jobber i skal levere maskiner som må være så lukket at de kan høytrykkspyles. Så et lukket vannkjølingssystem med radiator i f.eks. et annet rom vil være ypperlig (radiatorer har tydeligvis for mange krinkelkroker der bakterier kan vokse til at den kan være i samme rom).

Det som er viktig er at systemene skal kunne stå en stund uten at de trenger å dra for å gjøre service på dem heletiden.

Spørsmålet er jo da egentlig: Hvor lenge kan et vannkjølingssystem gå uten at noen gjør service på det?

Lenke til kommentar

PC'er som skal kunne høytrykkspyles? hehe.. ikke dårlig. Hadde vært interessant å vist mer om akkurat det.

Tenk på at selv om en pc er vannkjølt trenger den fremdeles litt luftkjøling, så om maskinen skal være hermetisk lukket ovenfor rommet den står i må den også ha lufteslanger til det tilstøtende rommet. Regner med at om det er frykt for bakterievekst i en radiator så er det heller ikke aktuelt på åpninger i maskin-kabinettet.

Jeg vil igrunn heller tro det er en bedre løsning å la selve maskinen stå i et annet rom, og bare ha tastatur og skjerm i rommet som skal spyles.

Og for å svare deg på spørsmålet ditt.. bygger du vannkjølingen av kvalitetskomponenter vil jeg tro at det kan stå i minst ett år uten vedlikehold, sansynligvis mye mer. Dette er jo sikkert maskiner som går konstant og ikke røres på, altså at koblinger og blokker ikke utsettes for stress i form av bevegelse og temperaturforandringer. Da bør kanskje vanntank og pumpe være i det tilstøtende rommet slik at vann kan etterfylles eller skiftes uten demontering og flytting av utstyr om det skulle være behov for det.

Endret av henningml
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke nok om det selv til å kunne forklare hvorfor de har satt de kravene, men jeg skal spørre når han kommer tilbake fra reise.

Når det gjelder det at komponentene ellers i maskinen trenger en luftstrøm, så burde det vel være mulig å sette en liten vifte inni for å få bevegelse i lufta?

På den måten vil kanskje selve kabinettet absorbere mye av varmen og flytte den bort fra maskinen? PSU kan jo også vannkjøles.

Virker forresten som en god ide å ha pumpe og tank i et annet rom også. Men som sagt så vet jeg ikke nok om det enda til å kunne si om det er en akseptabel løsning for dem.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hehe Skrue.. :D

Vapochill har en airconditionvariant, der man har en ekstern enhet som kjøler luften, som igjen føres inn i kabinettet.

Den vil vel uten problemer kunne stå i et annet rom, gitt at varme/kuldetapet i slangen som frakter luften er altfor stor, men det kan jo dog gjøres noe med.

Hvis det er snakk om flere PCer, så ville jeg sett på ideen, og gjort den større og styggere, så man kan kjøle alle PCene med en enhet.

Men når jeg tenker på det, så ville kanskje strømregningen blitt høy over tid. Dessuten vet jeg lite om MTBF når det kommer til airconditionenheter. Kanskje noen som vet mer der enn meg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...