John P. Skrevet 27. august 2002 Del Skrevet 27. august 2002 Heisann. Det er ikke så lenge siden jeg kjøpte dette systemet, men jeg har akkurat begynt å leke meg litt med overklokking. Er altså en 'n00b' når det gjelder overklokking, men prøver å lese meg til info på nettet. Jeg har gått inn i BIOS og prøvd meg fram litt, og har endt opp på en ganske mild overklokking av prosessoren, en P4 Northwood 2.26 Boxed. Jeg trodde først jeg kunne øke multiplier'en, men fant nå nylig ut at P4'ene er 'låst', så da må jeg altså holde meg til FSB overklokking. Jeg har havnet på en setting på 140(FSB)x35(PCI)x70(AGP), og dette gir meg 2.38Ghz. Ikke stort altså. Men hvis jeg går opp til neste 'step', som er 142Mhz FSB, blir systemet ustabilt. Kommer inn i Windows, men får blåskjerm melding(noe jeg ellers ALDRI får), og programmer stopper ganske enkelt å fungere, f.eks. kutter 3DMark 2001 SE ut midt i(hvis jeg er så heldig), og 'kaster meg' tilbake til desktop, uten feilmelding. Prøvde så å øke VCore noe, da jeg har hørt at dette kan øke stabiliteten til en overklokket prosesssor. Økte den bare så vidt(er litt nervøs), til 1.525V tror jeg det var(standard er 1.50V). Dette hjalp ikke; faktisk fikk jeg nå isteden BSOD idet Windows hadde bootet ferdig, og måtte restarte. Grunnen til at jeg tenkte jeg ihverfall kunne få dette stabilt ved 2.41Ghz, eller kanskje 2.53(eller noe sånt), er at jeg har sett flere på nettet med ganske så likt oppsett overklokke opp mot 3Ghz, med samme prosessor. Så hvorfor ikke jeg? Jeg ville faktisk være fornøyd bare jeg kom over 2.5Ghz med et stabilt resultat. Skal nevnes at jeg bruker Kingston PC1066 RDRAM, og det kan vel tenkes at denne ikke liker å overklokkes; den er tross alt temmelig rask(og dermed varm vil jeg tro) fra før? Jeg har INGEN PCI kort montert. Men det kan jo tenkes at AGP grafikkortet ikke liker seg på over 70Mhz buss. Burde jeg kanskje øke VCore mer enn jeg prøvde? Litt skeptisk, for da jeg kjørte på 142Mhz FSB uten å øke VCore noe, kom jeg iallefall inn i Windows. Økte altså VCore bare litt, men fikk da BSOD(kan selvfølgelig ha vært en tilfeldighet, men...). Hadde vært fint om kun de som har erfaring svarte på spørsmålene. :wink: Vil helst ikke brenne opp maskinen i forsøket på å få den rask.... :razz: Burde vel nevne at maskinen er "rock stable" på det den er satt til nå, som er 140(FSB)x35(PCI)x70(AGP), som gir 2.38Ghz. Prosessoren er også kjølig både 'idle' og etter at 3DMark 2001 SE har kjørt en runde, ca. 35 - 40 grader C. før, og 40 - 45 grader C etter. Kabinettet er et Chieftec Dragon Silver Fulltower med ørten() vifter. Takker for gode forslag. :smile: Systemet er beskrevet i signaturen(hvis den er lesbar), OS er WinXP Pro: Lenke til kommentar
Anubis Skrevet 27. august 2002 Del Skrevet 27. august 2002 øk vcore. er ikke farlig før over 1.75 volt. edit: min 2.26 gikk forøvrig smertefritt på 2.72ghz med 1.6vcore. [ Denne Melding var redigert av: Anubis på 2002-08-27 18:45 ] Lenke til kommentar
vegge Skrevet 27. august 2002 Del Skrevet 27. august 2002 Det er altså ikke PCI/AGP-lock på dette hovedkortet? Ellers gå inn i bios og øk fsb til 166 utenat du lagrer innstillingene. Hva går PCI og AGP på da? For hvis det er en 1/5-divider på kortet så vil disse da gå på standard hastighet. Akkurat som om du hadde hatt AGP/PCI-lock.. Vcore på 1.6V er i hvert fall ikke noe problem. _Mange_ P4-eiere kjører det, superoverklokkere må vel ha mer.. :wink: _________________ MSI GeForce 2MX400 64MB Creative SB 128 PCI Vibra Aopen CD-RW 20x/10x/40 Logitech Keyboard Deluxe Access [ Denne Melding var redigert av: havegg på 2002-08-27 18:54 ] Lenke til kommentar
John P. Skrevet 27. august 2002 Forfatter Del Skrevet 27. august 2002 Takker for svar så langt, skal prøve meg fram litt. :smile: Kommer tilbake med svar om PCI/AGP lock. Lenke til kommentar
John P. Skrevet 27. august 2002 Forfatter Del Skrevet 27. august 2002 Nix. Det går rett og slett ikke høyere enn 2.38 på dette hovedkortet(ikke stabilt, mener jeg). Det er rett og slett RDRAM'en som ikke tåler overklokkingen. Hvis jeg lar den stå på 1066Mhz når jeg overklokker høyere enn 2.38, får jeg blåskjerm feilmeldinger, og de er typiske RAM feilmeldinger. Jeg prøvde derfor å sette RDRAM'en til x3, dvs. 800Mhz istedefor 1066Mhz, og satte VCore til 1.6V, og dermed kunne jeg kjøre stabilt på 2.41Ghz. Kjørte igjennom hele 3DMark uten problemer. MEN, da jeg tok en titt på Min Datamaskin/Egenskaper, sto det nå at jeg bare hadde 256MB RAM, og ikke 512! Pissa nesten i buksa der ja! Så jeg 'tør' rett og slett ikke å klokke høyere enn 2.38. Så nå vet dere det, dere som vurderer å kjøpe P4 for å overklokke; 1066 RDRAM er ikke overklokkingsvennlig. Tror forresten jeg leste det et annet sted også, muligens her på forumet. Men men - pytt pytt - om en stund kan jeg jo kjøpe en 3.5Ghz eller noe sånt og putte inn. Detta går kjapt nok for meg uansett, så. :smile: Takk for tips. Forresten; jeg tok et bilde av skjermen i BIOS, og dette er innstillings-mulighetene på FSB'en: Lenke til kommentar
John Abrahamsen Skrevet 27. august 2002 Del Skrevet 27. august 2002 Enten for lite Vcore, eller så er det RIMMen som svikter :razz:. Hvorfor kjøpte du denne RIMMen istedenfor DDR egentlig? Lenke til kommentar
Corn Skrevet 27. august 2002 Del Skrevet 27. august 2002 Quote: Den 2002-08-27 20:30, MrA| skrev:Hvorfor kjøpte du denne RIMMen istedenfor DDR egentlig? Hihi, nå får du sikkert hets :razz: Lenke til kommentar
John P. Skrevet 27. august 2002 Forfatter Del Skrevet 27. august 2002 -Fordi jeg hadde lest flere steder at RDRAM fikk det beste ut av P4. Pluss at jeg med min enkle logikk trodde at 1066Mhz RAM var raskere enn 266 eller 333Mhz... Verden er visst ikke så enkel... Kunne jo prøve å kjøre opp VCore litt, men jeg hadde jo ikke CPU'en høyere enn 2.41Ghz nå da, så... Pluss at det så ut som RAM problemer, det jeg fikk. :smile: Lenke til kommentar
Squeegie Skrevet 27. august 2002 Del Skrevet 27. august 2002 Går jo an å øke spenningen på ram'en og, men det synes jeg høres enda skumlere ut! btw: det er en jumper som styrer det, tror ikke det er mulig i bios. Lenke til kommentar
enter Skrevet 27. august 2002 Del Skrevet 27. august 2002 Du bør ikke være veldig redd for varme på P4 NW, - den klokker seg ned til en lavere frequence selv om den blir varm, slik jeg har forstått det... Så du bør prøve med CPU Vcore på 1,75, det skal ikke være farlig for prosessoren. Den RIMM'en din skal jo tåle litt den også. - Venter på å høre hva du finner ut ... :smile: Lenke til kommentar
Corn Skrevet 27. august 2002 Del Skrevet 27. august 2002 Du har jo en sånn Ramm/fsb frequency sak, så da kan du vel pumpe opp fsb'en litt og heller gå ned til nåe sånt som 900mhz i ram, mens prossesoren går høyere. Lek deg med dividerene, skal nok være mulig å komme seg opp i 2.6-3 ghz, men bare pass på at alt det andre blir så nærme normalt som mulig Lenke til kommentar
John Abrahamsen Skrevet 27. august 2002 Del Skrevet 27. august 2002 Problemet er nok at dividerne er idiotisk plasser! Tviler på at AGP/PCI bussen liker og kjøres underklokket eller overklokket. Min anbefaling er og boote jævelen med 150/30 og 1.65Vcore (sånn omtrentlig). Jeg tror ikke AGP og slike ting egentlig liker annet enn standard klokkefrekvens. Endres den kan fort komponenter på kortene slutte og fungere slik de skal. Btw. du får ikke 1066MBs med PC1066 RIMM... Lenke til kommentar
John P. Skrevet 28. august 2002 Forfatter Del Skrevet 28. august 2002 Quote: Den 2002-08-27 23:46, MrA| skrev:Btw. du får ikke 1066MBs med PC1066 RIMM... Vet ikke helt hva du mener her. Jeg har altså 512MB 1066Mhz minne. Hvis jeg sa noe annet, var det dét jeg mente. Hvis du mente "Du får ikke 1066Mhz med PC1066 RIMM...", så er vel det feil? PC1066 er vel nettopp 1066Mhz? Uansett - jeg prøvde i går å sette Vcore til 1.725, og da ble maskinen mer stabil enn før ved 2.41Ghz(142Mhz FSB), men ikke stabil nok. 3DMark startet, men frøs midt i den andre lobby skytescenen(alt frøs fullstendig - måtte restarte). Mulig jeg går for mer enn 1.725 bare for å prøve, men liker egentelig ikke å måtte sette den så høyt for så liten overklokking. Nesten ikke noen vits i. Er litt nervøs for levetiden på utstyret med overklokking. Koster tross alt penger detta her, og jeg betaler mine egne regniner. :wink: Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 28. august 2002 Del Skrevet 28. august 2002 ... man får faktisk 4200mb/sek med pc1066 rdram Lenke til kommentar
enter Skrevet 28. august 2002 Del Skrevet 28. august 2002 Quote: Mulig jeg går for mer enn 1.725 bare for å prøve, men liker egentelig ikke å måtte sette den så høyt for så liten overklokking. Nesten ikke noen vits i.Er litt nervøs for levetiden på utstyret med overklokking. Koster tross alt penger detta her, og jeg betaler mine egne regniner. :wink: Hvis du ikke tør sette Vcore til 1,75 på en P4-2,26/533, - kan det være interessant å høre hvorfor ikke det. Hva er grunnen til det. Har noen sagt at noe går galt da? For meg høres det ut som du vil ha masse fart uten å bruke hestekrefter, - eller stå på ski uten å oppleve vinteren. Skal du fise, - får du tåle lukta! Du kan ikke få i både pose og smekk vet du ... ... [ Denne Melding var redigert av: enter på 2002-08-28 17:46 ] Lenke til kommentar
John P. Skrevet 28. august 2002 Forfatter Del Skrevet 28. august 2002 Som sagt er jeg nybegynner på overklokking. Hakke peiling, med andre ord. Men BIOS'en sier at jo høyere jeg setter VCore, desto mer sannsynlig er det at jeg ødelegger CPU'en. Tenker bare at rask CPU er greit nok det, men ikke så rask at den brenner opp! :razz: Jeg vil heller ha en tregere CPU som lever, enn en rask som er død. :razz: Neida - for all del, jeg prøver vel å gå noe høyere for å se om det blir stabilt. Gjør det ikke det, dropper jeg hele greia. Dvs, jeg 'overklokker' nå også; har den på 2.38Ghz. Men det kan vel knapt kalles overklokking. Men nå er den iallefall like stabil som med standard innstillingene. [ Denne Melding var redigert av: John P. på 2002-08-28 18:07 ] Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 28. august 2002 Del Skrevet 28. august 2002 du kan skifte ut rambus brikkene med nokre frå samsung dei pleier å greie pc1200 hastigheter :wink: Lenke til kommentar
enter Skrevet 28. august 2002 Del Skrevet 28. august 2002 Å øke ytelsen yten å gi høyere spenning er altså selvmotsigende. Om du øker Vcore til f. eks. 1,9 - 2,1 med fsb på f. eks. 180 og belaster maks, blir CPU sikkert varm, - men det skal ikke være noe fare for å skade CPU, - for den klokker seg ned selv på P4 NW når den blir for varm. Så du får ikke "svidd'n". Jeg mener du helt trygt kan øke CPU Vcore til 1,9V og kjøre på det CPU klarer av fsb. Stopper det under fsb 170 - 185 er det nok RAM'en som ikke henger med. Jeg tipper at CPU ikke har problemer før over fsv 180. Når det stopper der det bare å redusere fsb. Prøv da :razz: P.S. Om du ikke har PCI/AGP-lock, - kan høy fsb skade harddisker og annet i kabinettet. D.S. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå