Gå til innhold

Kutte og "lime" skjermkabel (VGA)

Stigma

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal plassere en server bak en vegg og vil gjerne ha noen kabler gjennom veggen slik at jeg har direkte tilgang til den uten å måtte ta det gjennom nettverk på f.eks. remote desktop.

Siden selve "pluggen" på kabelen er så veldig stor, og jeg gjerne vil minimere hullene jeg må bore i veggen, så lurer jeg på om det er en grei sak å kutte en sånn kabel, og så lodde på plass igjen lederene og isoloere godt etterpå.

Jeg hørte noe en gang om at motstanden i ledningen må være nøyaktig, ellers blir det bildeforstyrrelser eller noe i den dur.Kan noen si meg om det er tilfellet? Jeg har aldri prøvd dette før.

Hvor mange ledere er det i en VGA skjermkabel?

-Stigma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du tenker å kappe selve kabelen og skjøte den sammen igjen, så vil jeg fraråde det. Resultatet vil bli elendig signal. Det har ikke med mostand å gjøre, men impedans og refleksjoner (blir for mye å forklare her). Coax kabel skal helst ikke skjøtes.

Man kan kappe av pluggen og sette på en ny, men det er ingen lett oppgave. Det er litt av en jobb å få alt på plass uten kortslutning, det er mange ledninger på en så liten plugg.

Lenke til kommentar

Ok, er det noe sted som har slike kabler der pluggene kan kobles fra da?

Det er egentlig ikke nødvendig å ha et perfekt signal. Det skal uansett bare brukes i ny og ne til å sette ny oppgaver til serveren, men helt kjipet bør det selvfølgelig ikke se ut...

Noen gode forslag på hvordan problemet kan takles?

-Stigma

Lenke til kommentar

Jeg har loddet en slik kontakt en gang- og jeg har loddet mye. Jeg har ett råd å gi: Ikke gjør det, hvis du ikke har mange timer med loddebolten bak deg. Det er utrolig trangt, alt er dobbeltskjermet, og du må tilpasse lengden på kablene perfekt for at det skal bli bra. Lag et litt større hull, kjøp to gjennomføringshylser på en kontormøbelbutikk, og tett med skumgummi etter du har dratt gjennom ledningene du trenger. Ellers kan jeg ikke helt se hva du trenger tilgang til så ofte som du ikke kan løse med ekstert skrivebord? Jeg administrerer servere jeg ikke engang vet hvor befinner seg, og det er da ikke noe problem.

Lenke til kommentar

Det er behov for å ha serveren på egen kabling. Jeg ønsker f.eks. å ha muligheten til å ha serveren på min sekundære skjerm til å ha oversikt over teamspeak osv. i spilling osv.

Dessuten er det kjekt å ha muligheten til å jobbe på serveren uten å måtte slå på gaming-maskinen.

Men jeg leser utifra det dere sier at det ikke er noen lett oppgave. Jeg får vurdere om kan kan ta meg råd til å trekke gjennom en hel VGAkabel, og hvis ikke, så bare bruke remotedesktop som et kompromiss.

-Stigma

Lenke til kommentar

Hmm forresten, er det samme problematikk med en DVI-kabel? I og med at den er digitalt signal i, så er vel den ektremt mye mer motstandsdyktig mot signalfeil. jeg kan vel bare bruke en DVI-VGA adapter på koblingen inn til skjermen min.

Vet dere noe om det?

-Stigma

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bare bruke remote desktop, med feks. RealVNC over nettverket? Da har du tilgang til skrivebordet og alt mulig, trenger ikke skjerm. Har ikke hatt skjerm på "serveren" min på flere år. Da trenger du bare nettverkskabalen og den trenger ikke store hullet, mus og tastur har du på den andre pcen. Så er bare nettverkskabelen, og strøm du trenger da.

Lenke til kommentar

Bruk remote desktop du. Det har jeg gjort i noen år nå. Fungerer alltid fint. Noen instillinger så kan du restarte den også uten å ta på den fysisk.

Edit: Da slipper du unna med den ene kabelen til nettverk som du likevel skulle ha :), og du kan forresten remote over trådløst nettverk også da :D

Endret av aeinstein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...