Gå til innhold

to rare streker tvers over min 19" crt?

carl-kr.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hm, skjønner ikke helt hvordan det kan ha tatt så lang tid før dere har merket de.

For min del merket jeg det med en gang, og etter hvert ble jeg uoppmerksom på det. Tok vel noen uker men.

... og ja, det er en stabiliseringsmetode brukt av alle CRT-skjermer som bruker aperture grille, det skal være der (det er vel stort sett bare Sony som produserer billedrørene, men Eizo har vel brukt de en del i sine skjermer, noen flere også kanskje?).

Endret av CAT-scan
Lenke til kommentar

Trinitron var vel Sony mens Diamondtron var Nec/Mitsubishi's tilsvarende teknologi. Morsomt aa slaa slike skjermer i sida og se bildet danse rundt. Da kan man ofte se effekten av de to vaierene og - bildet sitter stabilt rundt dem mens det beveger seg sidelengs midt i mellom dem.

Trinitron lager ogsaa ofte veldig fine vertikale streker sammenligna med CRT. Syntes jeg ihvertfall naar jeg brukte slike skjermer (LCD naa).

-

Per Christian

Lenke til kommentar

Grunnen til at ikke alle legger merke til det med en gang, kan godt være fordi synlighetsgraden og tykkelsen av trådene varierer med prislappen :) Hadde en Eizo T965 (aperture grill) som hadde disse trådene. Og det var ærlig talt ikke et problem. Sortnivå på LCD skjermene mine nå er langt større problem f.eks.

Angående fine vertikale streker, litt artig du nevner det Flippo fordi jeg hadde totalt motsatt erfaring. F.eks. når det gjaldt klarhet på tekst var alltid shadowmask tydeligere og mer behagelig å lese, mens når det gjaldt kontrast og farger var aperture grill bedre igjen. Kjørte derfor 2x21" av hver type :)

Lenke til kommentar
Grunnen til at ikke alle legger merke til det med en gang, kan godt være fordi synlighetsgraden og tykkelsen av trådene varierer med prislappen  Hadde en Eizo T965 (aperture grill) som hadde disse trådene. Og det var ærlig talt ikke et problem. Sortnivå på LCD skjermene mine nå er langt større problem f.eks.

Nei, det var jo aldri noe problem, men det er vanskelig å unngå å legge merke til den første gangen man har et lyst skjermbilde på skjermen. Samme hvor dyr skjerm det er snakk om mener jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...