Snillingen Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 (endret) Howzer For sent. Dette har man allerede prøvd seg på, men det hjalp ikke. Hæ, det har jo ikke vært en folkeavstemning om vi skal fortsette med et monarki siden 1905. Hvordan kan du da si at det ikke funket? Man fokuserer forøvrig ikke så mye på hvor mye kongefamilien bruker, i den norske pressen er det vanligere å fortelle om representasjoner i inn og utland. Så det du sier er at man skal overkjøre demokrati og ytringsfrihet, og lyve for å få gjennom denne saken? Skal si du har en god løsning der gitt! Ja, propaganda er den beste måten å få folk til å mene det man selv mener er riktig. Det er galt, men det er effektivt. Trådstarteneren kom med spørsmålet " Hvordan kan vi stoppe monarkiet?" og jeg svarte da etter beste evne. Om du vet om noe mer effektivt enn propaganda så kan du nevne det. Faktum er at kongefamilien er viktige ambassadører for Norge. Så lenge de gjør en bra jobb og har folkets støtte så vil vi fortsette å ha monarki. Det fungerer helt utmerket i dag, så det er ikke noe poeng i å bruke en masse tid og ressurser på å gjøre om på dette før det blir nødvendig, altså før kongehuset viser seg å være uskikket til oppgaven. har jeg sagt noe annet? Nei jeg startet innlegget med personlig er jeg fornøyd ned et monarki Endret 11. november 2005 av Snillingen Lenke til kommentar
howzer Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 Nivået du legger deg på er jo noe lignende "den enkleste måten er å henrette dem alle sammen", noe som er både tåpelig og usaklig. Propaganda for å skjule fakta for folk? Helt idiotisk. Og ja, den venstrevridde pressen har i mange år prøvd seg på kongehuset. Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 (endret) som sagt så svarte jeg på trådstarterens spørsmål. Om du vet om en mer effektiv måte å avskaffe kongedømmet på som er moralskt så kan du poste det her i stedet for å kalle mitt innspill usaklig selv om jeg er en av de få som har svart på spørsmålet til trådstarteren. Trådstarteren nevnte ingen begrensninger og for meg virket det som om han var villig til å knuse noen egg for å lage en omelett/i hans øyne) Endret 12. november 2005 av Snillingen Lenke til kommentar
howzer Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 Når han spør hvordan vi kan stoppe monarkiet så antar jeg at han ikke tenker på slike tåpelige ting. Haha, vi kan feste dem på em romrakett og sende dem ut i verdensrommet! Det får da være grenser for hvor ville forslag man skal komme med. Og å overkjøre demokratiet og bevisst gå inn for å villede folket er et vilt forslag. Lenke til kommentar
vidarv Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 personlig er jeg fornøyd ned et monarki, men jeg ville tro at den beste måten å få kongen avsatt på eller hindre kronprinsen til å ta over tronen(mer sannsynlig) er å få laget masse innslag i avisene der man fokuserer på hvor mye kongefamilien bruker og alt de sløser penger på. Man vil da gi velgermassen argumenter mot kongefamilien som velgerne forhåpentligvis vil huske ed en eventuell avstemning. Men man må huske på å hindre at pro.royale får snakke i de store mediene for å skape en illusjon av at alle er i mot kongefamilien. Folket vil da trolig følge hva de tror er flertallet. Jeg ville tro at en slik propaganda er den beste måten å få avskaffet monarkiet på selv om den krever enorme resurser. 5135915[/snapback] Jeg er enig... jeg tror kongefamilien vil gjøre en bedre jobb en en politiker... de har viet hele livet sitt til oppgaven... en president er mer en karrierejeger som er ute etter penger... inn i noen år, så ut.. been there, done that... osv... dessuten skriver ikke ukeblader mye mer om kongefamilier en presidenter... bare se på de tyske ukebladene... all reklame er god reklame Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 (endret) hm, jeg syns ikke at du(howzer) kom med et forslag Alle metoder man bruker for å gjøre noe mot flertallets vilje kan sies å være anti-demokratisk og det er et flertall for monarki i Norge. Hvis man da skal få avskaffet monarkiet så må man enten gjøre det mot flertallets vilje eller endre flertallets syn på monarkiet. En siste utvei ville vært å latt ting gå sin gang og satse på at monarkiet blir avskaffet en gang i fremtiden, men trådstareren skrev Før eller siden vil republikk ta over for monarki, sakte men sikkert forsvinner monarkiet. Jeg frykter allikevel at dette blir etter min levetid. Endret 12. november 2005 av Snillingen Lenke til kommentar
howzer Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 hm, jeg syns ikke at du(howzer) kom med et forslag Jeg kom ikke med noe forslag fordi dette er noe som går av seg selv. Kongefamilien gjør en bra jobb i dag, og da er vi tjent med å fortsette slik vi gjør i dag. Så snart kongefamilien ikke lenger er til nytte for landet eller gjør en god jobb vil vi automatisk gå over til noe annet. Diskusjonen er derfor håpløs. Man kan diskutere opp og ned og i mente om vi bør ha et kongehus eller ikke, men så lenge flertallet ikke er for en endring så vil ikke det skje. Alle metoder man bruker for å gjøre noe mot flertallets vilje kan sies å være anti-demokratisk og det er et flertall for monarki i Norge. Hvis man da skal få avskaffet monarkiet så må man enten gjøre det mot flertallets vilje eller endre flertallets syn på monarkiet. Og du mener det er greit å lyve til folket? En siste utvei ville vært å latt ting gå sin gang og satse på at monarkiet blir avskaffet en gang i fremtiden, men trådstareren skrev Før eller siden vil republikk ta over for monarki, sakte men sikkert forsvinner monarkiet. Jeg frykter allikevel at dette blir etter min levetid. 5142070[/snapback] Så synd for ham. Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 (endret) Jeg kom ikke med noe forslag fordi dette er noe som går av seg selv. Kongefamilien gjør en bra jobb i dag, og da er vi tjent med å fortsette slik vi gjør i dag. Så snart kongefamilien ikke lenger er til nytte for landet eller gjør en god jobb vil vi automatisk gå over til noe annet. Diskusjonen er derfor håpløs. Man kan diskutere opp og ned og i mente om vi bør ha et kongehus eller ikke, men så lenge flertallet ikke er for en endring så vil ikke det skje. han spurte om Hvordan kan vi stoppe monarkiet? han vet at det er et flertall for monarki i Norge og han vet at monarkiet trolig vil bli avskaffet i fremtiden så du trenger ikke nevne det. Om du synes diskusjonen er håpløs så hadde det kanskje vært en ide og ikke poste i den for å gi denne tråden en raskere død Og du mener det er greit å lyve til folket? Nei, jeg mener ikke at det er greit å lyve Endret 12. november 2005 av Snillingen Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 Før eller siden vil republikk ta over for monarki, sakte men sikkert forsvinner monarkiet. Jeg frykter allikevel at dette blir etter min levetid. Monarkiet er ikke nødvendig lenger, det eneste kongen gjør er å vinke til folkemassene fra slottsbalkongen på 17.Mai, og å spise middag med berømte politikkere. Hvorfor kan ikke en president gjøre alt dette? Kongen var nødvendig i middelalderen (selv om kongene på den tiden misbrukte makta si). Ikke trenger kongen utdanning, han vasser i penger fordi han er født i den rette familien, og er tipp-tipp-tipp-et-eller-annet oldebarnet til en gal person som tok landet fordi "Han var utvalgt av Gud!". P.S: Dette er en seriøs tråd, kom med SAKLIGE utsagn, ikke utsagn som: "Kongen suger!", "Drep kongen!", eller tilsvarende. 5135759[/snapback] Du gir ingen grunn til å fjerne kongen. Bare grunner for at han er unødvendig. Men han gjør faktisk en jobb i form av representasjonsoppdrag, så noe positivit gjør han. Så hvorfor fjerne han om han ikke er noe problem? Lenke til kommentar
Dragon Hunter Skrevet 12. november 2005 Forfatter Del Skrevet 12. november 2005 Før eller siden vil republikk ta over for monarki, sakte men sikkert forsvinner monarkiet. Jeg frykter allikevel at dette blir etter min levetid. Monarkiet er ikke nødvendig lenger, det eneste kongen gjør er å vinke til folkemassene fra slottsbalkongen på 17.Mai, og å spise middag med berømte politikkere. Hvorfor kan ikke en president gjøre alt dette? Kongen var nødvendig i middelalderen (selv om kongene på den tiden misbrukte makta si). Ikke trenger kongen utdanning, han vasser i penger fordi han er født i den rette familien, og er tipp-tipp-tipp-et-eller-annet oldebarnet til en gal person som tok landet fordi "Han var utvalgt av Gud!". P.S: Dette er en seriøs tråd, kom med SAKLIGE utsagn, ikke utsagn som: "Kongen suger!", "Drep kongen!", eller tilsvarende. 5135759[/snapback] Du gir ingen grunn til å fjerne kongen. Bare grunner for at han er unødvendig. Men han gjør faktisk en jobb i form av representasjonsoppdrag, så noe positivit gjør han. Så hvorfor fjerne han om han ikke er noe problem? 5142301[/snapback] Hovedgrunnen til at kongen bør bli fjernet er ikke økonomi, den norske staten har 5-600 milliarder kr i oljepenger. Hovedgrunnen er prinsippet, kongen er rik nok til å tørke seg et visst sted med penger kun fordi han representerer landet. Selv om en president er like dyr i drift som en konge, gjør en president seg fortjent til pengene. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 (endret) jeg synes det er litt bra med konge siden da slipper man de der presidentvalg-tingene som USA har hvor de som blir sponset mest vinner. Det er ikke demokrati, det er kapitalisme EDIT: Men er enig i at det er litt sløsing med penger å ha de litt snodige folkene inni et slott... Forresten, hva ville tyskland si om vi fjernet monarkiet? da ville de miste masse penger pga de ikke har noe dritt og slenge til stakkars Mette Marit! Endret 12. november 2005 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 P.S: Dette er en seriøs tråd, kom med SAKLIGE utsagn, ikke utsagn som: "Kongen suger!", "Drep kongen!", eller tilsvarende. 5135759[/snapback] Hvis dette var en seriøs tråd, hvorfor kommer du med ukorrekte og naive påstander som dette: Kongen var nødvendig i middelalderen (selv om kongene på den tiden misbrukte makta si).5135759[/snapback] Lenke til kommentar
trøls Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 Selv om en president er like dyr i drift som en konge, gjør en president seg fortjent til pengene. 5142573[/snapback] Interessant argument: «Selv om de gjør akkurat det samme og koster akkurat det samme, gjør den ene seg mer fortjent til jobben enn den andre.» Lyst til å utdype? Lenke til kommentar
Decline Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 jeg synes det er litt bra med konge siden da slipper man de der presidentvalg-tingene som USA har hvor de som blir sponset mest vinner. Det er ikke demokrati, det er kapitalisme Å? Har ikke USA demokrati? Har ikke Norge kapitalisme? Er disse to forholdene motsetninger? Og er det ikke mer demokratisk med en president enn en konge? Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 Og er det ikke mer demokratisk med en president enn en konge? 5143622[/snapback] Ikke dersom det er flertall for en konge. Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 Noe av det største problemet med å fjerne kongehuset og innføre republikk, er at grunnloven må endres, og det er ingen spøk. En velfungerende grunnlov er blant annet en viktig sperre mot maktmisbruk, og dersom dagens politikere skal "justere" ting der, ser jeg ikke bort fra at det kan følge med diverse "glipper", og vips så har politikere brått fått seg mer makt. Lenke til kommentar
howzer Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Hovedgrunnen er prinsippet, kongen er rik nok til å tørke seg et visst sted med penger kun fordi han representerer landet. Du glemmer jo raskt at dette ikke bare er en heltidsjobb, men at det er en jobb som foregår 24/7, og for et helt liv. Kongefamilien gir avkall på mye som vi tar for gitt. Og så lenge de er gode representanter for Norge og til nytte for landet så er den eneste grunnen til å fjerne dem en forvirret jakt etter teoretiske løsninger. Der "evolusjonen" kunne gått sin gang kommer motstanderne av monarkiet inn som kreasjonister som vil gjøre om på alt med en gang istedenfor å la det gå gradvis. If it ain't broken, don't fix it. Eller kanskje "don't break it". jeg synes det er litt bra med konge siden da slipper man de der presidentvalg-tingene som USA har hvor de som blir sponset mest vinner. Det er ikke demokrati, det er kapitalisme Dette har ikke noe med kapitalisme (fritt marked) å gjøre. I et fritt marked er det mest hensiktsmessig å fjerne unødvendige lover som regulerer det, altså har innføring av nye lover ingenting med kapitalisme å gjøre i det hele tatt. Det er sosialistene som vil innføre alle mulige slags tullelover som detaljstyrer livene våre. Deres politiske motstykke, liberalistene, vil at staten skal holde seg til å gi beskyttelse til folket, og la dem få styre sitt eget liv. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 (endret) Ikke dersom det er flertall for en konge. Ergo kan det også være demokratisk med en diktator som har støtte blant folket? Jeg mener å tro at demokrati også går ut på organiseringen av maktstrukturene - ikke kun oppslutningen! Men du er kanskje uenig? howzer, det blir ikke mer korrekt selv om du gjentar det. Endret 14. november 2005 av Decline Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Ikke dersom det er flertall for en konge. Ergo kan det også være demokratisk med en diktator som har støtte blant folket? Jeg mener å tro at demokrati også går ut på organiseringen av maktstrukturene - ikke kun oppslutningen! Men du er kanskje uenig? Diktatoren ville muligens ikke være demokratisk. Det ville ikke være flertallsstyre, men flertallsenighet. Demokrati blir det først hvis flertallet kan avsette diktatoren når flertallet vil det. Så om det virkelig er demokrati i Norge får vi først se dersom flertallet krever kongen avsatt. Personlig tror jeg ikke kongen kommer til å tviholde på makten ved hjelp av garden sin. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Ikke dersom det er flertall for en konge. Ergo kan det også være demokratisk med en diktator som har støtte blant folket? 5151852[/snapback] Hitler var demokratisk valgt, selv om han var en diktator. (Han ble valgt, så fjernet han demokratiet). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå