Gå til innhold

En diskusjon om kynisme og Afrikas fattigdom

Passasjer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror dere har misforstått litt hva kynisk faktisk er. Når dere snakker om Afrika og andre katastrofer og slikt, og at dere ikke bryr dere er dere ikke kyniske i den forstand. Dere viser ikke medfølelse og medlidenhet, å dette er noe helt annet.

Kynisk er f.eks at du og kammeraten din skal på det samme jobbintervjuet å du sier at det er flyttet noen dager, noe som det faktisk ikke er. Bare for at du skal ha større mulighet til å få jobben. Kyniske folk gjør "alt" for at ting skal gagne dem.

Men litt kyniske tror jeg vi alle er av natur, vi har alle lyst til å ha det bra, og leve et liv med goder. Både for oss selv og de som står oss nærmest. Men dette er en kynisme som jeg mener ikke går utover andre uten forstående folk. Men den ”hverdags kynismen” her, tror jeg de fleste ikke prøver å unngå såre\skade andre med. Men så har du den type kyniske folk som driter i konsekvensene for folk rundt seg.

Virkelige kyniske folk er noe av det verste jeg vet, jeg har opplevd situasjoner som jeg har blitt sjokkert over folk jeg har kjent i lang, lang tid, og i ettertid fått vite at de har drevet med et kynisk spill. Før var jeg ganske naiv, men har fått et ganske annerledes syn på livet, etter en rekke hendelser av kynisme som jeg synes er helt forkastlig og gjerne skulle vært foruten.

Men dette er vell den tøffe delen av og bli voksen, og se ting som de virkelig er.

Lenke til kommentar
De har briter, tyskere, og franskmenn å takke for at landene(afrika er et kontinent, ikke ét land) har forfalt.(men sør Afrika er vel på tur opp igjen nå)

Kolonisering og utnytting av deres ressurser av andre nasjoner har gjort dem så fattig som de er i dag.

Så det vil jeg si er å være litt vel kynisk(Selv om det virker som om det er litt uvitenhet akkurat om afrika)

5135449[/snapback]

De har vært frie i femti år nå, på tide at folk skjønner at de bare har seg selv å takke, på tide å slutte med å skylde på den hvite mann. Skal ikke si at det ikke er den hvite manns skyld i det hele tatt, men 50 år er en lang periode, og de burde hatt det bedre enn de har.

Jeg er kynisk.

Lenke til kommentar
De har briter, tyskere, og franskmenn å takke for at landene(afrika er et kontinent, ikke ét land) har forfalt.(men sør Afrika er vel på tur opp igjen nå)

Kolonisering og utnytting av deres ressurser av andre nasjoner har gjort dem så fattig som de er i dag.

Så det vil jeg si er å være litt vel kynisk(Selv om det virker som om det er litt uvitenhet akkurat om afrika)

5135449[/snapback]

De har vært frie i femti år nå, på tide at folk skjønner at de bare har seg selv å takke, på tide å slutte med å skylde på den hvite mann. Skal ikke si at det ikke er den hvite manns skyld i det hele tatt, men 50 år er en lang periode, og de burde hatt det bedre enn de har.

Jeg er kynisk.

5138255[/snapback]

Nå har aldri jeg påstått at de ikke har noen skyld what so ever i at de lider fattigdom, men store deler av skylden ligger i at de har blitt kolonisert.

Selvfølgelig har de selv litt av skylden, men hovedgrunnen er at de ikke har en industri. Hvorfor ikke? Jo fordi de ikke hadde penger til å bygge opp en når industrialiseringen startet.

Hvorfor hadde de ikke det? Fordi de ble kolonisert.

Når Afrika nå prøver å skaffe seg en industri er det vanskelig pga. allerede etablerte handelsavtaler på de fleste foredlede varer i mellom andre land, pga høye tollsatser som gjør at det ikke lønner seg i det hele tatt å selge til vestlige land. Handel mellom afrikanske land er jo ikke akkurat en gullgruve heller.

Alle disse tingene(pluss noen flere) kombinert, fører til fattigdom.

til den diskusjonene vil jeg legge til at Afrika fortsatt er en av verdensdelene som har flest naturresurser.

Men ikke industrien til å utnytte den godt nok.

50 år er strengt tatt ikke en så lang periode når du er så langt nede. å klatre mot toppen er en lang prossess.

Endret av SumSar
Lenke til kommentar

Vesten undertrykker afrika ved å ha høye tollmurer slik at de ikke får skikkelige priser på varene sine og må konkurrere med vestens landbruk når det gjelder pris i sine egne hjemland.

Det er sykt!!

Og ved salg av mat får de mer penger, og det vil gi mer til utdannelse og som igjen vil føre til skikkelige jobber og vil utvikle landene videre.

Lenke til kommentar

Jeg er så lei slik sutring som dette her. Mange her fremstår for meg som noen trangsynte misantroper. Å ikke hjelpe mennesker som lever i ekstrem fattigdom foran å stappe penger opp i ræva til alle sutrepavene her i landet synes jeg er helt latterlig. For hver investerte krone i disse landene vil en kunne få mye større utbytte enn i de indusraliserte landa. At ingen tenker på menneskeheten under ett og forstår at alle er tjent med at vi er i jobb og produserer noe fremfor at halve verden sitter å glor i veggen og sulter i hel synes jeg er helt forferdelig. Folk i norge har det så bra at de helt har mistet sin mennesklighet.

Jeg kunne fortsatt å diskutere dette i en evighet opp og ned, men det tar jeg meg ikke tid til i dag... Avslutter bare med en oppfordring til alle om å være snille og greie, og kansje våge seg utpå å se ting i litt perspektiv..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...