SSS Skrevet 10. november 2005 Del Skrevet 10. november 2005 Hei! Ønsker å klokke min 3500+ litt, og tenkte at 2400 mhz er mer enn nok foreløpig. Vil ha en stabil maskin. Går det ann å klokke til 2400 mhz og samtidig ha cooln`quiet aktivert ? Har boxed kjøler. Nå er min CPU idle temp på 31 grader. Rammen min går på 2,8 v 2-2-2-5 hvis det har noe betydning. Kan noen gi meg en fremgangsmåte på innstillinger i bios o.l for å få en kald og stabil pc på rundt 2400 mhz Tusen takk for all hjelp Lenke til kommentar
VbD Skrevet 10. november 2005 Del Skrevet 10. november 2005 jeg har 3500+ selv og driver å klokker selv atm.. jeg har så vidt jeg vet cool n quiet enabled så det går nok fint Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 10. november 2005 Del Skrevet 10. november 2005 Kan gi deg en liten guide, og går utfra at du ikke er helt nybegynner. BIOS: HT rate: 3x. Gå på DRAM config, og sett ramen til å kjøre på 166mhz. Still AGP speed Mhz til 67 (for å låse den fast, noen kort har ikke låst den fra før), evt. velg locked hvis det går ann. Last ned ClockGen. Sett FSB'en på 267 (sikkert litt lavere på en 3500+), og det skal være greit. Min går på de innstillingene med 1,425V. (CPU-Z sier 1,35) Temperaturen har jeg ikke testet så mye, men ikke over 50 ved hard belastning. Standard Boxed kjøler. Athlon 64 3000+ Winchester @2405Mhz. 600Mhz klokk anser jeg som bra. Lenke til kommentar
SSS Skrevet 10. november 2005 Forfatter Del Skrevet 10. november 2005 Hvorfor skal jeg sette ned ram-hastigheten? Og AGP-speed tror jeg ikke jeg har i min Bios. Kanskje fordi jeg har PCI-e GPU? Noen flere som har en god fremgangsmåte? Ønsker bare å få litt mer ytelse, ikke noe extrem overclock. Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 10. november 2005 Del Skrevet 10. november 2005 Er langt fra all ram som takler en fart på 267Mhz, blant dem er min billige TwinMOS ram Grunnen til at jeg skrev om AGP lock, er at den følger med FSB opp hvis du ikke låser den, og da blir det ikke mye klokking. Noen 939-kort må justeres en mhz opp for at det skal gå Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 Kan noen gi meg en fremgangsmåte på innstillinger i bios o.l for å få en kald og stabil pc på rundt 2400 mhz Ja, siden du har A8N og 3500+ blir tallene litt anderledes enn feks kjehaako nevner. Du har flere måter å klokke deg dit du vil på, og det mest avgjørende er hvor klokkevillig minnet ditt er. Jeg kjenner ikke de Ocz brikkene dine men ville først prøvd å klokke de "syncront", altså 220Mhz i steden for standard 200Mhz, hvis 2,4Ghz er målet. Da blir innstillingene i bios: Advanced- Cpu configuration- Dram configuration, sett DDR400 låst. Gå opp til cpu configuration igjen og sett HTT til 4X. Så går du på advanced- Jumperfree configuration, og setter cpu frequency til 220, pci express clock til 100, cpu multipler låst til 11x og pci clock frequency 33,33. Cpu voltage og DDR spenning må du prøve deg litt fem med, det beste er om den er så lav som mulig, det gir mindre varmeutvikling, men om det ikke er stabilt må du øke V-core litt. Prøv med Auto eller standard først. A8N skal til en viss grad tilpasse V-core, men ikke stol på det, bruk et stresstest program for å sjekke om det er stabilt. Med disse innstillingene får du cpu fart 2,42 Ghz, minne fart 220Mhz og HTT 880. De fleste minnebrikker av litt kvalitet bør klare 220Mhz. Hvis minnet ditt ikke vil klokke bør du endre tallene til: cpu speed 240, multipler 10x og DDR 333, HTT fortsatt 4x. Med disse innstillingene vil du fortsatt få 2,4Ghz cpu fart, men minne farten blir orginale 200Mhz (HTT farten blir 960). Lenke til kommentar
Stig Jøran Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 (endret) Ja, enig pcp160, legger heller denne i en anen tråd. "Litt" feilpost Endret 14. november 2005 av Stig Jøran Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Ja, vet ikke om jeg skjønte helt hvorfor du postet det her i denne tråden Stig Jøran... Men uansett, fikk du PM nr2 SSS? Finner den ikke i sendt boksen min så mulig det ble noe surr med den. Kortversjonen er i alle fall at du må sørge for at Ai Boost ikke er enablet i bios, eller kjører i Windows hvis du skal bruke Cool`n`Quiet. Så lenge du klokker manuelt i bios som beskrevet skal det såvidt jeg vet gå fint. Lenke til kommentar
SSS Skrevet 14. november 2005 Forfatter Del Skrevet 14. november 2005 Ja, enig pcp160, legger heller denne i en anen tråd."Litt" feilpost 5153854[/snapback] Ja PCP160 fikk pm`en din. Tusen takk for hjelpen nok en gang PCen ligger stabil på 2,42 Ghz nå Ikke så mye mer varmeutvikling fra CPU heller. Lenke til kommentar
StIFfmasT Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 Ser ikke nødvendigheten i å starte en ny tråd, så poster bare her. Jeg har bestilt ny pc, kommer på mandag. (Amd64 xp3500+, 2048mb ram). Jeg vil gjerne klokke den til ca 2.4-5ghz. Eneste er at jeg har kjøpt VALUE ram til 1700, kingston. Er det mulig å bare klokke cpu ? Regner med at rammen ikke klarer å holde følge så lenge. Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 Har ikke peiling på hvor mye ramen din klarer, men TwinMOS-ramen min, til 800kr, klarer ikke høyere enn 220... Men da kan du bare sette ramhastigheten til 166, og deretter klokke ganske så høyt. Les det jeg har postet, så kan du se om du skjønner noe av det Forøvrig ville jeg lest Teddy's tråd om klokking av en 3000+ S754, den ga meg endel gode tips. Lenke til kommentar
StIFfmasT Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 Ok, men vil jeg ikke miste mye ytelse hvis jeg setter den på 166? Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 18. november 2005 Del Skrevet 18. november 2005 Sålenge FSB er klokket minst 34Mhz opp, så vil minnet være 200, og FSB 234. Da mister du ikke ytelse, men hvis minnet ikke er klokket høyt nok, vil du miste litt ytelse, ja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå