Gjest Slettet-IHWlGMJn Skrevet 10. november 2005 Del Skrevet 10. november 2005 Vet ikke helt hva jeg burde gjøre her... Jeg vil åpne en port, la oss kalle den 123, kun for megselv egentlig, men det er ikke så viktig... Jeg har nå i alle fall et trådløst nettverk som gir meg forskjellige IPer(Vet ikke om jeg kanskje kan få den til å gi meg kun en i utgangspunktet?). Jeg går inn på routeren og legger inn vår kjære 123, men så MÅ jeg legge inn IPen også... Kan jeg legge inn 0 eller no? For å åpne for alle... Det er en Belkin-router Lenke til kommentar
slemslem Skrevet 10. november 2005 Del Skrevet 10. november 2005 Hvis du vil åpne en port inn til en pc, må du vite IP-adressen til pc'en den skal peke til. En port kan ikke peke til mange pc'er. Når du -åpner- en port, betyr det egentlig at du videresender alt som kommer inn på den porten til en annen pc. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHWlGMJn Skrevet 10. november 2005 Del Skrevet 10. november 2005 Hmmm... håper ikke det vil si at jeg må inn på routeren hver gang jeg bytter IP? Det må da være noe jeg kan stille inn eller ett eller annet som kan gjøres for å slippe det? Lenke til kommentar
valentino Skrevet 10. november 2005 Del Skrevet 10. november 2005 De fleste routere kan stilles inn slik at de gir den samme ip'n til samme MAC adresse hele tiden. Du bør se om du finner noe slikt inne i oppsettet. Muligens under DHCP fanen. Det jeg gjorde da jeg hadde en router der dette ikke var mulig var følgende: Finne ut hvilken ip range routeren deler ut. F.eks. 192.168.0.2-255 Skrive ned hvilken subnet mask som er brukt, Skrive ned Default Gateway Skrive ned hvilke DNS servere som blir brukt. Når denne infoen er registrert går du inn på tcp/ip protokollen på nettverkstilkoblingen du bruker for å kommunisere med internett. Der velger du deg en IP som ikke blir brukt så ofte. De fleste routere starter på 2 og går videre til 3 og 4. Da kan du f.eks. velge 192.168.0.100 Skriver inn subnettet du registrerte. Det vanligste er 255.255.255.0 tror jeg. Standard gateway fylles inn. vanligvis Ip nr. 1 i rangen. F.esk. 192.168.0.1 Skriver inn minst 1 IP under DNS server. På denne måten bestemmer du selv hvilken ip du har og DHCP serveren i routeren får ikke gi deg en. Dersom du har gjort dette rett vil du ikke merke noen forskjell når du bruker nettet, bortsett fra at du får samme ip hver gang. Mvh. Valentino Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå