Gå til innhold

Hvordan lage en enkel 15v TEC strømforsyning?

Anbefalte innlegg

Hvis jeg skal gå inn på detaljer, så kommer jeg til å skrive og skrive så det orker jeg ikke. Det blir rett og slett for mye å si, dessuten er det en del som er vanskelig å forklare.

Jeg fikk en artikkel fra faren min der det var en radioamatør som skulle bygge om sin gamle pc-strømforsyning til å gi 13,7 volt til sin radiotranciever. Denne har jeg bare på ark, men hvis jeg finner den så skal jeg gi deg link. Den fulgte med et radio-amatør-blad som heter arrl, så kanskje kan jeg finne den på arrl sine hjemmesider.

Det er en veldig bra guide som beskriver alt hvordan man skal gjøre det, men allikevel må jeg si jeg syntes det var utrolig komplisert. Det er over ti A4-sider tettpakket med liten skrift på relativt avansert engelsk...

Har ingen bilder, men jeg kan se om jeg kan få tatt noen. Det er ikke noe særlig å se på uansett, bare masse komponenter på kretskortet og en del kondensatorer og spoler som jeg har fjernet.

Da jeg viklet transformatoren, lot jeg 12 volten ha samme antall turns, men fjernet

alle de andre, da jeg ikke trengte dem. Jeg ble enig med at jeg måtte gi meg på 8

volt på spenningen på den andre utgangen, for ellers var jeg ikke sikker på om strømforsyningen ville klare å levere nok strøm. Tenkte å koble 12 volten til peltieret på cpu, og 8 volten på gpu-peltieret. Gpu produserer ikke like mye varme som cpuen så derfor lar jeg peltieret til gpu få mindre effekt. Beregnet vil det gå 200 watt til peltieret til cpu og 100 watt til peltieret på gpu.

Dersom man vikler om trafoen bare for at den skal kunne gi mer strøm må man velge tykkere kobbertråd. Dette innebærer problemer, da det er begrenset med plass rundt kjernen. Dessuten er det begrenset hvor mye effekt transformatorkjernen kan tåle før du får uforholdsmessig stort effekttap.

En ting før du bestiller en haug med peltierelementer. Du må vite hvor mye strøm peltierene trekker ved gitt spenning, slik at du kan beregne hvor stor effekt du kan gi.

Jeg må si det var veldig mange peltierelementer du har tenkt å kjøpe. Hvis du skal kjøre maks kjøleeffekt på alle disse kommer strømforsyningen din til å trekke en helvetes mye strøm.

Jeg har to stk 226 watt peltierelementer. Det at det er 226 watt betyr egentlig bare at du kan belaste peltierelementet med 226 watt varme for at temperaturen på den kalde siden blir den samme som omgivelsestemperaturen. Altså, elementet trekker mer strøm enn 226 watt dersom kjøleeffekten skal være 226watt. Mine elementer trekker omtrent 320 watt ved litt over 15 volt. Dette er så mye at en qtek strømforsyning bare klarer et av dette elementet på maks. Et 320 watt peltierelement trekker desto mer strøm.

En annen ting du må tenke på er hvordan du skal fjerne all varmen. Du kommer til å få omtrent 1 kwatt varme som du må fjerne fra systemet. Det er uten å overdrive - helvetes mye. Det du trenger da er en svæær radiator, som helst er montert ute.

Jeg må si deg at du bør helst vite hva du driver med, det er et ganske heftig prosjekt du har i tankene. Men spennende er det jo! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har lest denne tråden helt til noen nevnte trafo fra MIG sveiseapparat.

Finner du deg et kasert sveiseapparat følger det med likeretter også.

både MIG og TIG sveiseapparat har likestrøm på utgangen.

Jeg hadde en gang et Norweld 80A MIG apparat og skulle tro det ville passet deg perfekt.

Apparatet kosta 800.- nytt for 10 år siden.

Uansett hva du velger å gjøre så lykke til! :dremel:

EDIT: Siden SindreD sier du trenger en stor radiator til å kjøle det hele så er vel bilradiator noe som kan duge.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Ok, tusen takk for svar!

Når det gjelder effektbruk og varmeutvikling på peltierelementene, så har jeg lest litt. Jeg tenkte ikke å bruke alle elementene på en gang, tror jeg går for 170w på litt lavere spenning, rundt 12v på GPU, 170w på CPU og 56w på chipsett. Men det er greit å ha, når jeg herper et så er det greit å ha litt backup :p

Et 170w TEC trekker rundt 225W på 15v (15Vx15A), og da bruker jeg denne formelen:

PSU utspenning (i mitt tilfelle 12v) / Tec Vmax (15v) * Tec Imax (15a) = Peltierelementet trekker ca 12A på 12V (dette blir ikke helt riktig, men noe tilnærmet...). Så det trekker altså bare ca. 144W 12V, og kjøleefekten blir vel da noe over 100W.

Btw, så har jeg en trippel 120mm raddis. Den kan vel komme til nytte, og så har jeg kveilet sammen et 5m 12mm ID kobberrør som jeg graver ned i bakken og bruker som raddis en gang iblant, funker ganske bra.

@SindreD: Men hadde blitt kjempeglad om du klarte å finne den guiden. :yes:

Lenke til kommentar

Ok, takker for svar!

Den PSUen, 35A 12V for 460 bucks, mulig jeg går for den, men 12V er litt lite, så jeg må få til å vikle trafo først.

Forresten, jeg prøvde meg litt på Q-tec 350wattern min nå, tok av viklingene for -5V, -12V og +5V og prøvde å starte. Men det var ikke noe strøm på 12V da, så jeg vikla på igjen alt, og det funker igjen. Så prøvde jeg å koble ut -5v viklinga, og da var det ikke noe strøm på utgangene.

Noen idè om hva som er galt? Beskyttelse mot undervolting? For det er toroid trafoen som sitter rett før alle utgangene som skal forandres på?

Edit: Vikla litt nå, 12V er på ca 14V nå (13,95V)

Endret av Økonom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...