Gå til innhold

Hvordan lage en enkel 15v TEC strømforsyning?

Anbefalte innlegg

Har tenkt litt på å prøve meg på å lage en strømfosyning som skal brukes til TEC. Den bør klare min. 50a på 15v. Det er ikke så veldig viktig at den skal være stabil, kan i verste fall leve med det om den dropper til 10v. Jeg har begrenset erfaring med sånt fra før av, så det blir nok å få mekka sammen noe så enkelt som mulig.

Hvis noen kunne forklare meg hvordan jeg går fram og hvilke deler jeg trenger, hadde det vært kjempefint! Gjerne linker til ting jeg trenger også.

Hvis noen skulle lure, så har jeg tenkt å kombinere et 320w og 170w peltier, skulle være mulig å få ganske heftige temps med det, eller hva? :D

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En 15V strømforsyning er enkelt opp til en viss effekt. 15v * 50A = 750 Watt! Dette er ikke småtterier! Dette krever litt mer enn en "enkel" strømforsyning! Les litt her om switchmode PSU!

Her er litt lesestoff, forslag til forskjellige kretser.

National har en Powermanagment-beregner. Prøv den!

Hvis du deler det opp med 2x25A kan LM5642 kanskje brukes? Sjekk databladet for tegning. Det finnes sikkert en application note med forslag til oppkobling i databladet. Les det GRUNDIG!

På National sin WEBench kan du også designe, simulere og få det bygget. Har ikke prøvd det selv, men det ser greit ut.

Typisk kobling, se vedlegg:

post-12102-1131696342_thumb.jpg

Endret av Mr Burns
Lenke til kommentar

Tusen takk, ble litt klokere nå, selv om jeg ikke har lest så mye av det (driver på). Fant dette:

A heavy transformer takes the line voltage and converts it into something slightly above the desired final voltage. Some diodes rectify it, a big filter capacitor smoothes out the DC, and a series pass transistor burns up the excess voltage, so you get the desired output.

Var først og fremst det jeg lurte på.

Lenke til kommentar
Tusen takk, ble litt klokere nå, selv om jeg ikke har lest så mye av det (driver på). Fant dette:

A heavy transformer takes the line voltage and converts it into something slightly above the desired final voltage. Some diodes rectify it, a big filter capacitor smoothes out the DC, and a series pass transistor burns up the excess voltage, so you get the desired output.

Var først og fremst det jeg lurte på.

5139281[/snapback]

Ikke spar på sikringen. Koster deg bare noen kroner, men kan spare deg for en brann. 3.5A på inngangen burde holde.

Transformatorer i denne størrelsen setter deg tilbake med 500-1000 kr pluss mva.

Offline SMPS bør du ligge unna. Ser man bort fra brann fare, så kan du forårsake at magisk røyk går ut av komponentene med slik fart at de slenger plastikk biter rundt om seg i høy hastighet. En slik bit i øyet er dårlig for synet på kort sikt. Slike eksprimenter gir også avkorting i forsikring (enten det gjelder øyet, eller nedbrent hus)

Guud Løkk.

Lenke til kommentar
Huff, 500-1000,- + mva? da tror jeg det er uaktuelt å starte dette prosjektet.

Hva er offline SMPS?

5140017[/snapback]

Offline SMPS er en switch-mode PS som er koblet rett til 230VAC, likeretter denne og 'switcher' opp spenningen gjennom en transformator. DU jobber da med spenninger på 300-350 VDC, noe som smeller... :)

Pga høy frekvens så klarer du deg med en MYE mindre trafo i en SMPS enn en trafo basert.

Til nøds kan du vikle din egen trafo da. Men det er utrolig mye jern i en 750VA trafo, for ikke å snakke om viklinger. :)

Lenke til kommentar

Få tak i transformator fra gamle bilbatteriladere eller MIG/MAG sveiseapparat.

Evt. kan du sette en variac foran primærviklingen på denne transformatoren og dermed regulere spenningen slik du ønsker.

Vurder om du kan gå opp med spenningen til 24 volt. Da halveres strømmen og alt blir billigere. En enkel metode å senke spenningen litt på er å sette inn en kraftig diode i serie. Da får du konstant 0.7 volt spenningsfall.

Lenke til kommentar

Har en trafo her, men den er litt merkelig, det går bare to ledninger ut av den, en rød og en svart.

Her er det som står skrevet på den:

FL-57-C024A

SPI 8TH00006 10

HI-POT 0123

Regner med at den kanskje kan levere 24A, siden den øverste linjen slutter med det...?

Men hvor mange volt?

Noen som kan hjelpe? Har googlet på alt som står skrevet der, og jeg får ingen treff.

Kan nøye meg med 24A i første omgang, hvis det er det denne transformatoren greier, da.

Edit: Leif...

Endret av Økonom
Lenke til kommentar
Har en trafo her, men den er litt merkelig, det går bare to ledninger ut av den, en rød og en svart.

Her er det som står skrevet på den:

FL-57-C024A

SPI 8TH00006 10

HI-POT        0123 

Regner med at den kanskje kan levere 24A, siden den øverste linjen slutter med det...?

Men hvor mange volt?

Noen som kan hjelpe? Har googlet på alt som står skrevet der, og jeg får ingen treff.

5153867[/snapback]

Sorry Mac. Det er _somregel_ ikke så lett. Har masse ringkjerne trafoer liggende selv som 'ingen' vet spec på.

Men 15V og 25 A er fortsatt 375VA, noe som er rimelig stort og tungt. Ta deg en titt på RS Component sine sider, så ser du fort hva det går i med priser osv. Du må registrere deg for å se priser.

I desperasjon kan du jo ta en telefon til nærmeste VGS med Elektrofag. Disse skal (skulle på min tid ihvertfall) lære å vikle trafoer. Å gi dem en utfordring er somregel bare hyggelig mottatt. Du betaler somregel bare for delene som brukes. :-)

Lenke til kommentar
I desperasjon kan du jo ta en telefon til nærmeste VGS med Elektrofag. Disse skal (skulle på min tid ihvertfall) lære å vikle trafoer. Å gi dem en utfordring er somregel bare hyggelig mottatt. Du betaler somregel bare for delene som brukes. :-)

5160772[/snapback]

Det er faktisk en glimrende ide!

I mine GK-tider laget vi en 0-30V strømforsyning, opptil 3A, tror jeg. En trafo som skal gi ut 50A kommer til å bli svær!

Lenke til kommentar

5160772[/snapback]

Det er faktisk en glimrende ide!

I mine GK-tider laget vi en 0-30V strømforsyning, opptil 3A, tror jeg. En trafo som skal gi ut 50A kommer til å bli svær!

5161264[/snapback]

Tja. ringkjerne trafo på 300VA (15V 20A) som jeg akkurat kjøpte kom på 2.5 kg... Da blir det MINST 5 kg på 750 VA.

Lenke til kommentar

Under blokka her jeg først et 320w TEC, som kjøler ned et 170w som igjen kjøler CPU. Skulle da fungere, det :D Har tenkt litt mer over det, og ville kanskje brukt et 350w isteden for 320w (det øverste elementet må jo kunne frakte vekk varmen fra CPU+170w)

Skjønner ikke hva du mener... Gi meg en grunn til at det ikke skulle fungere.

:yes:

Edit: leif

Endret av Økonom
Lenke til kommentar

Dobbel pelt fungerer veldig godt! 320W Kan kanksje bli i minste laget på toppen som du nevner, det som da evt. skjer er at du får helt fantastiske idle temps, men heller dårlige på load. Om du bare bruker 320W elemtet får du selvsagt ikke den lave idle tempen, men på load er det ikke sikkert at det er så dårlig..

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar

Heisann

Akkurat det prosjektet du holder på med nå holder jeg også på med!

Det jeg gjør er at jeg bruker en vanlig ATX-strømforsyning som jeg har modifisert.

Her har jeg fjernet alle unødvendige komponenter som jeg ikke trenger (kondensatorer og filtere til 3,3 volt, 5 volt og 12 volt) og så har jeg viklet om transformatoren.

Jeg har bestemt meg for at jeg skal kjøre det ene peltierelementet på 100 watt, og det andre på 200 watt. Det du må gjøre er å regne ut hvor mange viklinger du trenger rundt trafoen for å få ønsket spenning ut.

Jeg ville anbefalt deg å lese alt du kommer over om peltierelementer og strømforsyninger før du hiver deg igang, dette er ikke bare bare. Og siden du ønsker å ha så forbanna stor effekt til peltierelementene, anbefaler jeg to strømforsyninger, tviler på at du klarer det med en.

Lenke til kommentar
Heisann

Akkurat det prosjektet du holder på med nå holder jeg også på med!

Det jeg gjør er at jeg bruker en vanlig ATX-strømforsyning som jeg har modifisert.

Her har jeg fjernet alle unødvendige komponenter som jeg ikke trenger (kondensatorer og filtere til 3,3 volt, 5 volt og 12 volt) og så har jeg viklet om transformatoren.

Jeg har bestemt meg for at jeg skal kjøre det ene peltierelementet på 100 watt, og det andre på 200 watt. Det du må gjøre er å regne ut hvor mange viklinger du trenger rundt trafoen for å få ønsket spenning ut.

Jeg ville anbefalt deg å lese alt du kommer over om peltierelementer og strømforsyninger før du hiver deg igang, dette er ikke bare bare. Og siden du ønsker å ha så forbanna stor effekt til peltierelementene, anbefaler jeg to strømforsyninger, tviler på at du klarer det med en.

5190734[/snapback]

Skal du kjøle cpu? Da blir nok 100W på tec1 litt lite..

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
...

...

Kunne du tenke deg å forklare litt nærmere? Så en artikkel der det ble beskrevet hvordan en skulle få 13.8V 15A fra en 205W AT-Strømforsyning (standard 20A 5V og 8A 12V)

Har du noen bilder? Og, når du viklet om den transformatoren, viklet du om transformatoren kun for høyere spenning eller for høyere current også? eller bare en av delene? Har en Q-Tec 350w peak her skjønner du, kunne tenke meg å modda den litt. Skal bestille en 'mengde' peltierelementer snart, et eller to 320w (til CPU), to 170w (til CPU og GPU) og to 56w (til chipsett).

På forhånd takk :yes:

Btw: Har slått fra meg tanken om å lage den PSuen jeg skrev om i begynnelsen, med mindre en jeg kjenner som går på elektronikk kan fikse så de lager en til meg. Har lest litt om SMPS ps i det siste, vurderer å prøve meg på et sånt prosjekt, tror jeg skal klare det ganske billig med deler fra en gammel PSU.

Endret av Økonom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...