Eulogy Skrevet 10. november 2005 Del Skrevet 10. november 2005 (endret) Jepp jepp. Jeg trenger hjelp med Jensen Scandinavia Airlink 7954 trådløs router, og grandstream handytone 486 modem fra televoip. Jeg har koblet modemet etter routeren, jeg føler at det er da det funker best for oss, og etter at jeg ikke får det til å funke hvis grandstream modemet kobles før routeren. Her er hva det står når jeg har logget inn på routeren: Port Triggering: ID | Trigger Port | Trigger Protocol | Incoming Ports | Incoming Protocol | Enable Under Trigger Protocol så kan jeg velge mellom UDP/TCP/ALL. Det samme står under Incoming Protocol. Skal jeg skrive noe i disse feltene? Her er en annen ting. Virtual Servers: ID | Service Port | IP Address | Protocol | Enable Under Protocol kan jeg velge mellom UDP/TCP/ALL Og hva med i disse feltene som står over? Dette står det på televoip og konfigurering av jensen scandinavia, vet ikke hvilken modell. Står ingenting om hvilken modell det er. Fyll ut tabellen på følgende måte: Type: UDP Service port: 5060~5060 IP address: Her fyller dere ut ip-adressen dere hører på telefonen ved å trykke *** og deretter 02. Dere vil da f.eks høre 192.168.001.112, det betyr at adapteret har fått ip-adressen 192.168.1.12 Enable: klikk her slik at det kommer en grønn "hake" Dette gjentas for de øvrige portene (5004, 3478, 69 og 123), hvor dere bytter ut tallet "5060" i "service port" med de gjenværende portnumrene. De andre oppføringene er like for alle portene. Til slutt skal dere altså ha fem utfylte rader i tabellen. Til slutt trykker dere på "apply"-knappen. Ok, problemet mitt er at i de feltene som jeg har satt opp lenger oppe, så står det ingenting, alt er tomt. Hva skal jeg gjøre? Har dere tips til hva jeg kan gjøre? En annen ting er at ip-telefonen faktisk funker i noen minutter hvis jeg restarter grandstream modemet, eller drar ut en nettverkskabel og setter den inn igjen. Men etter noen minutter så er den død, men den blinker ikke rødt. Men i noen få minutter så kan man ringe ut og inn. Hva kan være galt her? Endret 10. november 2005 av Eulogy Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 12. november 2005 Forfatter Del Skrevet 12. november 2005 Er det virkelig ingen som kan hjelpe meg? Lenke til kommentar
tthen Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 det at ingen har svart på innlegget ditt er sikkert fordi du har skrevet litt forvirrende om hva slags utstyr du har. hvis jeg forstår deg rett så har du et adsl router-modem, jensen wlan router pluss ip-telefoni. vanligvis så skal router-modemet stå først og i denne er dhcp-serveren aktivert. dhcp-serveren deler ut lokale ip-adresser. det vil si at router-delen må deaktiveres i jensen routeren. slå av dhcp-serveren i jensen, og sett denne opp som et accesspunkt. koble ip-adapteret i en av lan-portene. virual server og port triggering trenger du ikke bry deg om, det er bare åpning av porter hvis brannmur i router er aktivert. Lenke til kommentar
kahorn03 Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 Televoip bak en router er et prosjekt som jeg har gitt opp. Selv televoips egne ansatte sliter med å få det til å funke, sannsynligvis fordi adapteret også er en router. Router etter en router er jo en dårlig kombinasjon. Jeg kommer nok til å gi bort adapteret til broren min (som kun har modem), og bestille fra feks onecall. De har to adaptere man velge mellom, avhengig av oppsettet ditt. http://www.onecall.no/tjenester/ip/startpakker.php Du bør evt prøve å sette opp adapteret foran routeren, det pleier å fungere. Bakdelen med dette er at adapteret ikke klarer å motta en samtale samtidig som man foretar nedlasting fra internett. Når det gjelder port åpning, så må jeg åpne porter på cnet854w routeren min selv om brannnmuren i denne er deaktivert. Virtual servers tror jeg er bare noe som brukes hvis du vil la en datamaskin opptre som en server for spill etc. Jeg må åpne porter under "filters", tipper du må inn i "port triggering" menyen og angi porter som skal åpnes. Ta en tur inn på televoips uoffisielle brukerforum: http://televoip.bjornes.org/ Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 13. november 2005 Forfatter Del Skrevet 13. november 2005 tthen: Nei, vi har et alcatel adsl modem fra telenor. Den har ikke router funksjon. I tillegg så har vi som jeg har skrevet, en jensen wlan router. kahorn03: Televoip bak en router funker faktisk ganske bra det, hvertfall med dlink router. Vi hadde dlink router før, men den tok kvelden, så da kjøpte vi en jensen. Jeg har prøvd å sette opp adapteret foran routeren, men da får jeg ikke internett signal i det hele tatt. Hvis adapteret har router funksjon, kan den funksjonen da slåes av? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 Nyeste firmware til jensen-routeren din? Lenke til kommentar
mullemeck Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 Jeg har selv kjørt med grandstream'n bak min SMC ruter i lang tid. Fungerer perfekt,men klart noen rutere er verre enn andre. Jeg fant nyttig hjelp på http://www.portforward.com/ Jeg har nå brukt Televoip siden jeg ble betatester i august 2004. Og har knotet en del med forskjellige oppsett,men det virker tilslutt Lenke til kommentar
frostern Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Jeg jobbet i kort tid for et selskap som leverer slike løsninger. Det er vanskelig å konfigurere når du ikke får adsl og Voip-service levert av samme leverandør. Så vidt meg bekjent: Det finnes mange forskjellige modem/rutere som leveres av Telenor. Alcatel produserte modem/rutere har du det mest utbredte merke "Thompson Speedtouch" av denne typen finnes det to forskjellige modem/rutere som leveres i Norge. Thompson SpeedTouch 5x6 (516, 546 etc.) Thompson SpeedTouch 510i. Grunnen til at jeg sier "modem/ruter" i stedenfor modem her er fordi disse egentlig er rutere! De har bare fått Alcatel til å levere den i en "sperret" tilstand slik at du ikke skal få tilgang til å herje for mye med ruteren. Disse to er litt forskjellige å konfigurere. Men det finnes guider for begge. Guide for Thompson SpeedTouch 5x6 (516, 546 etc.) : http://www.televoip.no/telefoni/dokumentas...edTouch_5x6.pdf Thompson SpeedTouch 510i: http://www.televoip.no/telefoni/dokumentas...edTouch_NGT.pdf Finn ut hvilket modem/ruter du har og utfør det som står i guiden. På den ene typen av disse er viktig når du konfigurerer ruteren din at du sjekker at den ikke har noen firewall aktiv. Det står beskrevet hvordan du kan gå inn i consollen (via telenet) og skru av denne. Pass på at du har konfigurert IP boksen med statisk ip. (noen ganger gjør ikke leverandøren din det for deg) Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 14. november 2005 Forfatter Del Skrevet 14. november 2005 agvg: Ifølge support hos jensen så har routeren vår nyeste firmware. frostern: Det er ingenting som tyder på at modemet vårt er av typen Thompson Speedtouch. Det står bare Alcatel på det, og det virker som det bare er modem, ikke router. Man kan ikke logge seg på modemet heller, derfor tror jeg det ikke er en router. Lenke til kommentar
frostern Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 Hvis det ikke står speedtouch på den "boksen" du har fått i fra telenor så har jeg aldri sett maken. (bokstavelig talt, jeg har aldri sett telenor levere adsl uten å levere en av disse to ruterene. For hvis det er en speetouch"ruter" burde den enten se slik ut: eller slik: Hvis du ikke kjenner igjen en av boksene på disse to bildene så kan jeg desverre ikke hjelpe deg. :/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå