dreadful Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 Bensinen sirkulerer så lenge bensinpumpa går. Det er dette som gir kontinuelig riktig bensintrykk. Pumpa mater bensin fram til fuelrailen, gjennom railen og til bensintrykksregulatoren. Ca. et tiendels sekund etter at pumpa starter er trykket blitt så stort at bensintrykksregulatoren åpner for retur til tank. Om bensintrykksregulatoren er defekt og ikke åpner for retur vil trykket stige til pumpas sperretrykk som ofte ligger rundt 10 bar. Normalt bensintrykk uten vacuumpåpvirkning av bensintrykksregulatoren ligger på rundt 3-4 bar. På tomgang under normal drift ligger bensintrykket rundt 2-3 bar. Altså justeres bensintrykket ved å åpne for retur av bensin, slik at ikke bensinpumpa bare bygger trykket til himmels. Gjennomstrømningen av bensin gjennom fuelrailen er ganske stor, gjerne over 100 liter i timen. Det er blant annet for å kjøle ned bensinen i fuelrailen slik at den ikke danner gassblærer på grunn av varmestrålingen fra motoren. Mengden bensin som går ut gjennom innsprøytningsdysene er forsvinnende liten i forhold til retur-strømmen av bensin. Er du med nå? 5157800[/snapback] Jeg er helt enig i alt hva du sier om retur, men har du sett en fuel rail uten dyser? Det er på en vanlig 4'er 4 hull som er på størrelse med 0,5-0,8 cm i diameter. Er ikke snakk om å presse bensinen gjennom dysene, dysene faller av med en gang man fjerner fuel railen som regel fordi det er spenningen fra fuel railen mot toppen som holder dysene på plass. Jeg omtale det som "de tomme dyse hullene i fuelrailen" dette er ikke 220 cc hull for å si det på den måten Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Mulig jeg missforstår nå, men hvorfor skulle man tatt av fuelrailen?? Lenke til kommentar
dreadful Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Jeg skal si meg enig i at min tese begynner å slå sprekker hvis bilen har retur system. Men f.eks flere av toyota sine modeller har ikke retur system fra fuelrail, så for å få tømt i et sånt tilfelle er vel et alternativ å gjør som jeg forslår. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Jeg er bilmekaniker, men jeg har aldri sett en innsprøytning uten retur. Lenke til kommentar
dreadful Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Er det vanlig at retur systemet sitter før fuelrailen? samme med bensintrykket? Da jeg skrudde inn turbo på en Celica 00 i sommer, tok vi ut fuel railen fordi dysene skulle byttes, vi diskuterte da å bytte fuel railen til en med retur system. Men da har bilen faktisk retur system, dette ligger bare "foran" bensinslangen man ser i motorrommet? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Vanligvis kommer trykkrøret direkte inn på ene siden av railen, i andre enden av railen sitter regulatoren som justerer trykket med å slippe bensin ut fra railen til retur. Lenke til kommentar
dreadful Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 Jeg er bilmekaniker, men jeg har aldri sett en innsprøytning uten retur. 5163547[/snapback] Da brude du titte på celica gen 7 som et eksempel, har sjekket nå og denne bilen er returless uten trykkregulator som har en faktisk funksjon(atmosfære regulator eller noe sånt uten tilkobling mot pumpe eller annet). Jeg er sikker på at dette ikke bare er et tilfelle. Lenke til kommentar
Ditchy Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 Statoil førde hadde en litt "uheldig" episode for et par uker tilbake.... det kom to tankbiler til stasjonen for å fylle.. den ene hadde diesel.. og den andre hadde 95 oktan.. føreren av dieselbilen presterte å fylle 20 000 liter diesel ned på 98oktan tanken!! Dere kan tro at dette ble helvete!! ca 10 biler fylte diesel på bilene sine, i god tro om at alt var såre vel:::: Statoil (ikke stasjonen) måtte erstatte temmelig mange plugger og liter bensin. og de måtte kaste ca 10 000 l 98oktan og 20 000 l diesel! De måtte også erstatte en motor som nektet å virke mer For en dritt-dag på jobben for sjåføren av tankbilen øh? :!: Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 8. desember 2005 Del Skrevet 8. desember 2005 Statoil førde hadde en litt "uheldig" episode for et par uker tilbake.... det kom to tankbiler til stasjonen for å fylle.. den ene hadde diesel.. og den andre hadde 95 oktan.. føreren av dieselbilen presterte å fylle 20 000 liter diesel ned på 98oktan tanken!! Dere kan tro at dette ble helvete!! ca 10 biler fylte diesel på bilene sine, i god tro om at alt var såre vel:::: Statoil (ikke stasjonen) måtte erstatte temmelig mange plugger og liter bensin. og de måtte kaste ca 10 000 l 98oktan og 20 000 l diesel! De måtte også erstatte en motor som nektet å virke mer For en dritt-dag på jobben for sjåføren av tankbilen øh? :!: 5267909[/snapback] Den dagen følte han seg vel som en septiktank tømmer Lenke til kommentar
vitamin2 Skrevet 4. januar 2006 Del Skrevet 4. januar 2006 Jeg fylte på 4 l 98 oktan bensin (den med sort topp) en gang på en Caravell TDI . Tanken rommer ca. 80 l så det gikk bra å kjøre videre Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 4. januar 2006 Del Skrevet 4. januar 2006 Dette greide en kamerat av meg å gjøre på julaften, på moren sin bil.. Full tank bensin på en diselbil. Han merket det heldigvis før han vridde om nøkkelen.. Ble send familiemiddag på julaften for dem i fjor.. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 4. januar 2006 Del Skrevet 4. januar 2006 (endret) Vet ikke eksakt hvor følsom en bilmotore er for dieselinnblandig i bensinen men i min ungdom kjørte jeg knallerten på 50/50 diesel/bensin. Det starta og gikk men var ikke verdens beste drag da......og så røyk det svart. Sikkert ikke sundt for katalysatoren for de som har det. Må presiserer at det er viktig at bensinen og dieselen er godt blandet. Endret 4. januar 2006 av perpyro Lenke til kommentar
M.B. Skrevet 4. januar 2006 Del Skrevet 4. januar 2006 (endret) Går ut i fra at det bare er meg som ikke har fått med meg hvilken type bil det gjelder.For det var utrolig hvor mye man visste om den bilen.Vil bare si at diesel i bensintank er ingen fare.Få ut så mye som mulg på billigst mulig måte,MEN bensin i en diesel bil kan bli meget dyrt.Dyreste tilfelle jeg har vært borte i er 42000 kr på en 2004 320D.Eieren tenkte det er bare å kjøre fordi da han hadde en gammel Mercedes fylte han litt bensin på tanken for at den skulle starte lettere om vinteren.Problemet er at systemet tåler ingen form for diesel så han måtte skifte pumpe og alle dyser osv.Så vis du har en nyere type bil og har fyllt bensin på dieseltanken så kom deg på et verksted på timen for å reparere uten å starte.Oringer mm må ikke ligge i bensin i flere dager. Endret 4. januar 2006 av Morten B Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 4. januar 2006 Del Skrevet 4. januar 2006 det er verst å fylle bensin på en diesel bil.. da diesel smører bedre. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 Bensin på en dieselmotor skal prøves Vil tro grunnet forvarming og (ca.) dobbel komp., så kan det bli en interesant erfaring Lenke til kommentar
wæng Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 klarte idag å fynne 12 liter bensin i en dieseltank. en touran 1.8 (?) tdi. Hadde motoren var faktisk igang mens jeg fylte. Skrudde da av motoren med engang jeg var ferdig å fylle. Nå er bilen på verksted. Så, 12 liter av 60(?) med bensin i en dieseltank, resten diesel. Hva kan jeg vente meg? Hva kan jeg / verkstedet gjøre? Hakke lyst å kaste så mye av feriepengene.. Lenke til kommentar
M.B. Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Jeg er bilmekaniker, men jeg har aldri sett en innsprøytning uten retur. 5163547[/snapback] Da brude du titte på celica gen 7 som et eksempel, har sjekket nå og denne bilen er returless uten trykkregulator som har en faktisk funksjon(atmosfære regulator eller noe sånt uten tilkobling mot pumpe eller annet). Jeg er sikker på at dette ikke bare er et tilfelle. 5167143[/snapback] Er det noen som har noe info om dette systemet uten noe form for retur?Kan ikke helt se for meg hvordan de har løst dette.Da tenker jeg på et system hvor det kun er en slange fra tanken.Det eneste jeg kommer på at de har en pumpe med innebygd regulator/sirkulasjon.Gjerne send det til meg siden det er utenfor emne. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 17. juni 2006 Del Skrevet 17. juni 2006 Når jeg har fylt diesel, pleier jeg bare å kjøre videre Lenke til kommentar
Khaya Ivorensis Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Vi (jeg og kompiser) fylte 98 oktan på naboens eldgamle McCormick gråtass-traktor. Gikk som et helvete. Glo og aske ut av eksosrøret og nesten 60 km\t! :!: Lenke til kommentar
espkul Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 Haha... Men hvordan får dieselen brent i en bensimotor da? Trenger jo en god del komp... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå