Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst nettverk i huset m/deling av skriver

Anbefalte innlegg

Har en del spørsmål jeg lurer på ang trådløst nettverk.

Vi har i dag en 4Mbit linje fra telenor, som er koblet rett fra routeren og i PCen. Men har lenge gått med tanke på å kjøpe trådløst nettverk. Da lurer jeg på følgende:

1: Det blir ca 15m fra den trådløse routeren til PCen, to vegger og et gulv, av tre. Broren min spiller mye på nettet og er avhengig av en veldig stabil og rask linje, blir dette et problem?

2: Vi har flere PCer i huset, vil det da være mulig for alle å dele den samme skriveren? Trenger man en spesiel skriver? Hvordan gjør man i såfall dette?

3: Hva slags kort og router bør jeg kjøpe? Pris er ikke veldig viktig. 1500 +- 500.

Hadde satt pris på om noen tok seg tid til å svare på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan se litt på denne ruteren:

ASUS WL-500G Deluxe

Den har to USB 2.0 -porter og her kan du plugge i bl.a. skriver, ekstern harddisk, webkamera etc. Jeg har selv denne ruteren og den fungerer fint. Jeg har koblet til en Canon Pixma IP4000 skriver, og det fungerer kjempegreit i windows. Har også prøvd å koblet til ekstern harddisk, og da fungerer ruteren som FTP-server.

Ellers er det ganske greit med skriverdeling hvis du kjøper en "vanlig" ruter uten usb-porter, da er det bare å koble skriveren til en av pcene og dele skriveren. de andre pcene kan da bruke skriveren som nettverksskriver. Det eneste minuset da er at man er avhengig av at den maskina skriveren er koblet til står på når man skal skrive ut.

Hvis du ikke føler du trenger USB-porter på ruteren kan du sjekke ut Linksys WRT54GL som er en gammel slager. Dette er en god og stabil ruter som kjører linux som operativsystem. Hvis du oppgraderer firmwaren på den kan du bl.a. øke sendestyrken på det trådløse nettverket. Kanskje greit for broren din som trenger ei kjapp og stabil linje?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...