geir__hk Skrevet 10. november 2005 Del Skrevet 10. november 2005 Har laget støvfilter på to av mine pc-er hvor jeg har klippet til en bit swiffer som jeg har plassert innafor større åpninger hvor luften trekkes inn. På en gammel apriva-maskin er fronten utformet perfekt for akkurat dette. Slipper da å få støv på harddiskene som står rett innafor. På en annen PC med et mer moderne kabinett som har tilkobling + hull for 80mm vifte i fronten, så har jeg da satt en bit av dette rett innafor hullet. Bruker limpistol for å sette sammen og tette rundt kantene. Til nå har det funket så å si perfekt. Det eneste jeg er litt bekymra for er at disse støvklutene kan generere nok statisk elektrisitet til at f.ex skjermortet ryker hvis det komer borti støvkluten når man mekker pc'n. Men det går bra så lenge man vet om det og jorder seg selv. Lenke til kommentar
Chasseur Skrevet 10. november 2005 Del Skrevet 10. november 2005 MEn lipper de igjennom nok luft? (Swiffer, er det sånn moppeklut?) Er litt skeptisk til det, men uansett morsom ide! Lenke til kommentar
notalive Skrevet 10. november 2005 Del Skrevet 10. november 2005 Er litt skeptisk på statisk elektrisitet, ja, men ellers synes jeg det er en glup idè Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 10. november 2005 Forfatter Del Skrevet 10. november 2005 MEn lipper de igjennom nok luft? (Swiffer, er det sånn moppeklut?) Er litt skeptisk til det, men uansett morsom ide! 5134635[/snapback] Den slipper nå ivertfall NOE luft gjennom. Hvis jeg blåser på den, så aner jeg luftstrømmen på andre siden. Men når du nevner det: hvor mye luft som slippes igjennom kommer helt an på hvor stort areal som du klipper til (forutsetter like stort hull i kabinettet). På apitvaen min, så bruker jeg monteringshullet hvor man kan dytte inn CD-rom og annet som har 5 1/4 tommers mål. Men på den maskinen er varmeutviklinga minimal, så jeg mener at jeg ikke trenger større/flere hull. Og så er det jo flere andre steder lufta kommer sigende inn. Det finnes sikkert en måleenhet som angir hvor mye motstand det er i et luftfilter. Enheten kan jo f.ex være Trykkforskjell*areal/(luftmengde * sekunder). Lenke til kommentar
jackjonsson Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 Hva med å benytte seg av et pollenfilter som blir brukt i nyere biler..?! (ser for meg masse muligheter her) Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 12. november 2005 Forfatter Del Skrevet 12. november 2005 Hva med å benytte seg av et pollenfilter som blir brukt i nyere biler..?! (ser for meg masse muligheter her) 5141823[/snapback] Mener bestemt at det er enklere å gå inn under kjøkkenbenken å "stjele" en støvklut enn hva det er å åpne/demonter en bil for å ta ut pollenfilteret Og det er selvsagt en lavere kostnad å lime inn støvkluter inn i kabinettet enn å skaffe seg pollenfilter. $ Lenke til kommentar
Chris_lox Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 Har brukt et kabon filter, det finnes i støvsugere! Er utrolig effektivt! Vet at man kan få kjøpt disse filterene hos Eletrolux forhandlere! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå